Öv nélkül városban is veszélyes

Közélet: ADAC öv nélküli tesztek

2009.01.30. 01:41
Autóink egyre biztonságosabbak, a halálos közúti balesetek száma Európa-szerte csökkenő tendenciát mutat. Mindez jelentős részben köszönhető a blokkolásgátlók, a menetstabilizáló rendszerek és a légzsákok széles körű elterjedésének. Azonban tragikus veszélyekkel jár, ha ebből valaki azt a hibás következtetést vonja le, hogy óvatosan poroszkálva vagy a hátsó üléseken nem kell bekapcsolni a biztonsági övet. Az ADAC legfrissebb tesztjei megmutatják, milyen következményekkel számolhatunk a városi tempóval bekövetkező frontális ütközések után.

Leugrana önként és dalolva, arccal előre négy méter magasról a csupasz betonra? Ugye nem? Pedig az ADAC biztonságtechnikai szakértői szerint ugyanekkora terhelést jelent egy frontális ütközés 30 km/órával. Amit csak úgy lehet megúszni sérülések nélkül, ha a biztonsági övet is bekapcsolták az utasok. Sajnos egyre több autós gondolja úgy, hogy alacsony sebességnél nincs szükség az övre. Legalábbis Németországban ezt mutatják a múlt évi statisztikák: különösen az ijesztő, hogy a hátsó üléseken, a városi utazások során 10 %-kal csökkent az övet bekapcsolók száma.

A legnagyobb taglétszámmal rendelkező német autóklub ezért ismét olyan kísérletet hajtott végre, amely egyértelműen eloszlatja az autósok egyik veszélyes tévhitét. A biztonsági öv használatával kapcsolatban gyakran hallani, hogy "a városban nem kötöm be magam, mert ilyen alacsony sebességeknél felesleges az öv használata." Az alábbi eredmények talán kijózanítóan hatnak. Olyan terhelések érték a crash test dummy-kat, amelyek szerencsésebb esetben csupán könnyebb, de extrém kimenetelű balesetnél akár súlyos sérüléseket is okozhatnak. Persze nem a műanyag bábuknál, hanem hús-vér embereknél.

Nyak, mellkas, fej és térd − ezek a leginkább veszélyeztetett testrészek, ha lifegő övvel csattanunk. Mindez már akkor is igaz, ha nagyon lassú az ütközés sebessége. 30 km/órával végezték a teszteket, ilyen gyorsan nemhogy a városban, de még 30-as lakóövezetben is mehetünk.

További kockázatot jelentenek a hátul öv nélkül utazók. Ők nemcsak a saját testi épségükkel játszanak orosz rulettet, de veszélyeztetik az előttük ülőket is. Az emberi test ugyanis még az egészen lassú ütközésnél is akkora erővel vágódik előre, hogy az egyébként bekötött sofőr is sérüléseket szenved. Ha mást nem is, hát összefejel a hátulról előrerepülő utassal.

A szakértők VW Golf IV-es karosszériák felhasználásával, négyféleképpen ismételték meg a törésteszteket. Minden alkalommal 30 km/órás sebességgel haladt a lecsupaszított kocsi, amelynek hordozója egy betontömbnek ütközött. Azért nem az autót ütköztették, mert ezúttal nem a gyűrődő zónák hatékonysága volt a kérdés, hanem az, hogy mekkora sérüléseket szenvednek az utastérben szabadon röpködő utasok. A légzsákokat minden esetben kikapcsolták, mivel ez a teszt a biztonsági övek hatékonyságát teszi próbára, ráadásul pont 30 km/órás tempónál kérdéses, hogy már kinyílik a lufi vagy még épp nem.

A mi kísérletünk

A Totalcar szerkesztősége azért veszi át a német ADAC által végzett teszteket, mert ezek olyan problémákra mutatnak rá, és olyan tévhiteket oszlatnak el, amelyek itt Magyarországon is nagyon elterjedtek. Sajnos egy ilyen törésteszt elkészítése több tízmillió forintba kerül, ami egyelőre nem fér bele szerkesztőségünk költségvetésébe. Viszont mi is nagyon fontosnak tartjuk, hogy felhívjuk olvasóink figyelmét az autózás veszélyeire, ezért indítottunk egy kampányt , ami pont az öv bekapcsolására buzdít. Ehhez anyavállalatunk, az Index Zrt. videós leányvállalata készített kampányindító mozit. Arról szól, hogy mekkora marha, khmmm, elnézését, micsoda disznó az, aki nem köti be magát. Nézzék csak!

Az első teszt során az ideális állapotot szimulálták, hogy legyen összehasonlítási alap. A teszt idejére mind a sofőr, mind a mögé ültetett utas biztonsági övét bekötötték. Másodszor már csak a vezető öve volt bekapcsolva, a közvetlenül mögötte ülő utasé nem. A harmadik esetben is öv nélkül utazott a hátul ülő, de nem a sofőr mögött, hanem a másik oldalon. A negyedik teszt során pedig már csak a vezető ült a kocsiban, viszont a biztonsági öve nem volt bekapcsolva.

Lássuk az eredményeket, először a vezetőülésben helyet foglaló dummyét. A színes piktogram zöldje egyértelműen jelzi, hogy a becsatolt sofőr karcolás nélkül megúszta az ütközést. Biztonsági öv nélkül viszont jelentősen megnőtt a sérülésveszély. Ha a vezető nincs bekötve, akkor a nyaka, a mellkasa, a feje és a combja van igen nagy terhelésnek kitéve, ami súlyos következményekkel jár. A sofőr akkor sem úszta meg sérülések nélkül, ha csak az utasa nincs bekötve. Az ülését előretaszító test miatt a térde nekiütközik a műszerfalnak és lefejeli a kormányt is.

Idő Mindkét utas öve bekapcsolva A hátsó utas öve nincs bekapcsolva A vezető öve nincs bekapcsolva
0 ms Ütközés pillanata, a jármű lassulásának kezdete
70-től 85 ms-ig A vezető térde hozzáér a műszerfalhoz. Mind a benyomódás mértéke, mind az erőhatások alacsonyak, a sérülésveszély csekély. A vezető térde hozzáér a műszerfalhoz. Mind a benyomódás mértéke, mind az erőhatások alacsonyak, a sérülésveszély valamivel nagyobb. A vezető térde körülbelül 25 km/órás sebességgel csapódik a műszerfalnak. A becsapódás erejének következtében a műszerfal borítása átszakad. Ebből következően a térd és a comb jelentős sérülésveszélynek van kitéve.
95-től 155 ms-ig A sofőr teste ekkor ér a maximálisan előrelendült helyzetbe, a feje azonban nem éri el a kormányt. A bekötetlen utas nekicsapódik a vezetőülésnek és előrelöki a sofőrt, aki ennek következtében lefejeli a kormányt. A vezető mellkasa, álla és gégéje a kormánynak ütközik, a homlokával betöri a szélvédőt. Különös aggodalomra a nyakszirtet érő terhelés magas szintje ad okot.
250-től 300 ms-ig A vezető visszatért a kiindulási üléshelyzetbe. Összefejel a két utas. A súlyosan megsérült sofőr visszaesik az ülésébe.
A sérülésveszély      

Jelmagyarázat:
Zöld: nagyon kicsi sérülésveszély
Sárga: kicsi sérülésveszély
Narancs: közepes sérülésveszély
Barna: nagy sérülésveszély
Piros: nagyon nagy sérülésveszély

Érdekli, mi lett a hátsó utassal? Lapozzon!