Mint rendszámos tótnak a hanyattesés

2008.06.12. 23:31
Sipos Jenő VPOP-szóvivő nem mondja meg, milyen technikákkal próbálják lebuktatni az álszlovákokat. A közvetítő cégek szerint pedig azoknak, akik náluk intézték autójuk szlovákiai forgalomba helyezését, nem kell tartaniuk az ellenőrzésekről, nekik minden papírjuk rendben lesz.

Ismételjünk: miért sok az álszlovák autós?

Ha még nem tudjuk és meg akarjuk tudni, elég csak beírni a keresőbe pl. azt, hogy szlovák rendszám, és máris ömlik az információ:

Az adókülönbségek okán 20-30 százalék a szlovákiai fogyasztói árelőny.

Nincs: súlyadó, teljesítményadó, cégautó-adó, regisztrációs adó. Az országhatáron túlról nincs információ, így nem tud róla az APEH, az autópályán matrica nélkül közlekedők, parkolási díjat nem fizetők adatai kideríthetetlenek.

Több típussal gazdagabb a szlovákiai kishaszonjármű-kínálat, így a terepjáróra is vissza lehet igényelni az áfát.

És még sorolhatnánk.

Míg a magyar hatóságok kísérleteznek, milyen módon állítsák le a költségvetésnek már milliárdos nagyságrendű kiesést okozó rendszámbizniszt, az erre szakosodott szlovák vállalkozások folyamatosan bővítik szolgáltatásaik körét.

Könnyen megtaláljuk az üzlettel foglalkozó hirdetéseket is, ezekből megtudhatjuk milyen ügyintézéssel és egyéb papírozással és mennyiért oldható meg az ócsítás.

Vásárlás cégalapítással vagy magánszemélyként

"Ha önnek szlovák kft-t alapítunk:

1 Szlovák kft.-je igazgatójaként természetesen használhatja a céges gépkocsiját, csak ekkor vigyáznia kell a magánhasználattal, mert elvileg azt a magyar szja tv. természetbeni juttatásnak minősíti és adóztatja.

2.A szlovák kft tevékenysége körébe felvesszük a "rentacar"-t, így az Ön szlovák cége megveszi Németországban vagy Magyarországon nettó áron és regadó nélkül, Ön pedig mint magánszemély kibérli tőle az autót. Így a tulajdonos egy szlovák "autókölcsönző" cég marad, ekként a szlovák rendszám használata Magyarországon is teljesen törvényes. Ez ugyanaz a jogi helyzet mint amikor nyaralásán kivesz egy bérautót bármelyik nagy autókölcsönző cégtől a világon.."- olvasom az egyik hirdető cég honlapján.

Magánszemélynek valamivel nehezebb kihasználni a szlovák rendszám előnyeit, hiszen ahhoz életvitelszerű kinntartózkodást kell igazolni, azaz Magyarországon kívüli lakcímmel kell rendelkezni.

"Elég lehet, ha okirattal tudja igazolni, azaz megszerzi a tartózkodási engedélyt, (ami egy szlovák személyi igazolvány),valamint a szlovák jogosítványt. További hasznos intézkedés lehet ha a magyarországi lakcímét törölteti az okmányirodában a lakcímkártyájáról, és bejelenti, hogy ideiglenesen külföldön él.(Ennek hatalmas SZJA előnye is van!) Így nyugodtan, mindenfajta további igazolás nélkül furikázhat Magyarországon szlovák rendszámú gépkocsival. Az egyetlen hátrány az, hogy magánszemélyként nem igényelheti vissza az autó áfáját, igaz, ezt Magyarországon sem tehetné meg. Természetesen irodánk segít Önnek a tartózkodási engedély elintézésében az Idegenrendészetnél, kérésére szerzünk Önnek lakást, lakcímet. Az ügyintézés 30 napot vesz igénybe, a költsége 24000 Sk (200 ezer Ft)"- olvashatjuk a további hasznos információkat a honlapon.

A megsértett magyar jogszabályok

A rendszámüzlet amellett, hogy kb.10-15 milliárd forint adóbevétel kiesést okoz a magyar államnak és a magyarországi kereskedőket is hátrányosan érinti, sérti a magyar közlekedési igazgatási és adójogszabályokat is:

A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 23. §-a szerint a gépjárművek Magyarországon akkor helyezhetők forgalomba, ha a tulajdonos a tulajdonjog megszerzésének jogszerűségét, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás fedezetének meglétét és a regisztrációs adó megfizetését igazolta.
A belföldön üzemeltetni kívánt, külföldi rendszámmal ellátott jármű forgalomba helyezését a jármű belföldi üzemben tartója a tulajdonszerzést, illetőleg a jármű behozatalát követő legfeljebb 30 napon belül köteles kezdeményezni.

A VPOP erre a szabályra több alkalommal is felhívta a figyelmet, közleményeket adott ki, tévéből, újságból üzent nekünk. Mivel ezek a közlemények eddig csak a szlovák rendszám iránti érdeklődést növelték, a korábbi, Magyarország területén belüli közúti ellenőrzések beharangozása mellett legutóbb Nagy János, a VPOP parancsnoka megint bejelentette, hogy az elkövetkező időszakban a vámőrség mobil egységei külön is vizsgálják, hogy az életvitelszerűen Magyarországon élő autótulajdonosok milyen jogcímen üzemeltetnek egy másik tagállamban regisztrált személygépkocsit. Életvitelszerű magyarországi tartózkodásnak az számít, ha az év több mint felét itthon töltjük.

A vámparancsnok szerint amennyiben az ilyen jellegű autóvásárlásnak kizárólag az adóelkerülés volt a célja, akkor ez joggal való visszaélésnek, adócsalásnak is számít.
A Btk-t lapozgatva a pénzügyi bűncselekmények közt az adócsalást első helyen olvashatjuk:

"Adócsalás
310. § (1) Aki az adókötelezettség megállapítása szempontjából jelentős tényre (adatra) vonatkozóan valótlan tartalmú nyilatkozatot tesz, vagy ilyen tényt (adatot) a hatóság elől elhallgat, és ezzel vagy más megtévesztő magatartással az adóbevételt csökkenti, vétséget követ el, és két évig terjedő szabadságvesztéssel, közérdekű munkával vagy pénzbüntetéssel büntetendő.
(2) A büntetés bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény folytán az adóbevétel nagyobb mértékben csökken.
(3) A büntetés egy évtől öt évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény folytán az adóbevétel jelentős mértékben csökken.
(4) A büntetés két évtől nyolc évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény folytán az adóbevétel különösen nagy, vagy ezt meghaladó mértékben csökken.
(5) Az (1)-(4) bekezdés szerint büntetendő, aki a megállapított adó meg nem fizetése céljából téveszti meg a hatóságot, ha ezzel az adó behajtását jelentősen késlelteti, vagy megakadályozza.
(6) Az (1) bekezdésben meghatározott bűncselekmény elkövetője nem büntethető, ha a vádirat benyújtásáig az adótartozását kiegyenlíti."

Vajon hogyan buknak le az álszlovákok?

A nyilvánosságra hozott vizsgálati módszer: az ellenőrzés alkalmával az autótulajdonosnak igazolnia kell például, hogy van szlovákiai lakhelye, vállalkozása. Ellenkező esetben a vámőrségnek azt kell feltételeznie, hogy az illető pusztán a regisztrációs adó elkerülése végett helyezte forgalomba Szlovákiában az autóját, s eljárást indít ellene mind az adó-, mind a közlekedési törvény megsértése miatt.

Újdonság, hogy a VPOP segítséget kért a szlovák társhatóságoktól az álszlovák rendszámú autók kiszűrésére. Július végéig a szlovák vámhatóság is ellenőrzi annak 5600 magánszemélynek és vállalkozásnak az adatait, akik Magyarországon szlovák rendszámú autókkal közlekednek. A szlovák rendszámok ügye várhatóan téma lesz a magyar-szlovák vámos csúcstalálkozón is, melyre július 4-én kerül sor.

A közvetítő cégek szerint azonban azoknak, akik náluk intézték autójuk szlovákiai forgalomba helyezését, nem kell tartaniuk az ellenőrzésekről, nekik minden papírjuk rendben lesz.

Sipos Jenő VPOP-szóvivő ezt másképp látja, de konkrétumokat nem árult el: "Ezeket a módszereket nem szeretném nyilvánosságra hozni, mert az az ellenőrzési technológiának, a taktikának egy-egy része. Megvannak azok a módszerek és eszközök, amikkel ellenőrizni tudjuk, illetve ha szükséges, külföldről is beszerezzük az adatokat, információkat, és a kettő összevetéséből tudunk majd következtetéseket levonni. A Vám- és Pénzügyőrség egyébként rendelkezik titkosszolgálati eszközök alkalmazására vonatkozó felhatalmazással, amit - ha úgy ítéli meg - az adóelkerülők ellen is bevethet."

"A gazdaság védelmében, mindannyiunk érdekében"

Miközben az alábbi sorokat olvassuk a VPOP nyomozó és szabálysértési hatósági tevékenységéről, ezt a szlogent is folyamatosan tegyük oda ellensúlyként a képződő negatív gondolataink mellé.

A VPOP nyomozati és szabálysértési hatósági tevékenysége - a megelőzéstől a felderítésen át a bűnügyi nyomozásig, illetve a szabálysértési hatósági jogalkalmazásig - a bűnüldözési munka egészét felöleli.

Munkája során együttműködik a külföldi és a nemzetközi rendvédelmi szervekkel, és nem árt tudni, hogy titkos információt is gyűjthet a hatáskörébe utalt bűncselekmény elkövetésének megelőzésére, felderítésére, megszakítására, az elkövető kilétének megállapítására, elfogására, körözött személy felkutatására, tartózkodási helyének megállapítására, bizonyítékok megszerzésére, valamint a büntetőeljárásban résztvevők és az eljárást folytató hatóság tagjainak, az igazságszolgáltatással együttműködő személyek védelme érdekében.

Eljárása során a jogszabálysértés elkövetésével gyanúsított személyt és tanúkat meghallgathatja, a bizonyítékul szolgáló vagy elkobzás alá eső dolgokat visszatarthatja, illetve lefoglalhatja. Jogosult a tetten ért, illetve annak elkövetésével megalapozottan gyanúsítható személy kilétét megállapítani, az ilyen személyeket feltartóztatni, előállítani.

A pénzügyőrök rendvédelmi tevékenységet is folytatnak, melynek ellátása során egyenruha és szolgálati fegyver viselésére jogosultak.

A megnyugtató jövőkép itt is megvan...

Véleményét elmondaná másoknak is? Vitatkozna másokkal?

Tegye meg a cikk blogpostján !

Szerencsére gondoskodó államunk már tudja is, mit kellene tennie, legalábbis a nyilatkozatok szintjén. Kondorosi Ferenc, az Új rend programért felelős kormánybiztosa ugyanis elismerte, hogy nem a büntetés a legjobb megoldás, hanem a hasonló feltételek megteremtése. A kormánybiztos ezért már korábban azt javasolta, hogy csökkentsék a regisztrációs adó mértékét, ami így a legmagasabb kategóriában sem lenne több 1,2 millió forintnál (új személygépkocsi esetén a regisztrációs adó legkisebb lehetséges összege jelenleg 250 000 Ft, a legmagasabb adótétel pedig 9 622 000 Ft). Kondorosi Ferenc legnagyobb sajnálatára azonban javaslata politikai akadályokba ütközött, ezért egyelőre nem lett belőle semmi.