A Hummer a legmegbízhatatlanabb

2003.06.24. 09:55

Az amerikai piacon kapható autók közül 100-ra átlagosan 133 panasz érkezett. Ami még rosszabb, átlag alatti márkákból több van, mint jobbakból. A legkevésbé problematikus a Lexus, 78 ponttal.

 
 
 
  J.D. Power
 
  A felmérés alapja, hogy száz autónál hány olyan probléma adódott, amit a gyártó elismer. A legutóbbi vizsgálat eredménye sokakat meglepett. Az amerikai autópiac manapság meglehetősen igényes és sokáig az amerikai kocsikról mondták, hogy általában le vannak maradva a japán és európai gyártmányok mögött.

Azt is tudni kell, hogy az autó ára, pontosabban a gyártásánál alkalmazott rendkívül szigorú minőségi követelmények és gyártói alaposság általában a luxusautókat, az ezeket gyártó márkákat egy ilyen vizsgálat esetén általában jó helyre szokta sorolni. Ebben nincs semmi csoda. Európában sok olyan márkával nem, vagy alig találkozunk, amelyek Amerikában tömegigényt elégítenek ki. A vizsgálat általában minden márkára kiterjed, nem kritérium, hogy nagy mennyiségben szerepeljen a piacon. A véleményt nem súlyozzák semmi mással, azaz egy autó nem lesz jobb attól, hogy a biztonsági teszteken jobban szerepelt, vagy hogy milyen természetű, súlyú hiba fordult elő. Az amerikai autópiac vizsgálatát ez alkalommal a J.D.Power nevű szervezet végezte el. A cég piackutatással, marketinggel kapcsolatos szakmai kutatással és információadással foglalkozik és régóta vesszőparipája az autók világa. Hitelt érdemel és mértéket ad. Amerikai fogyasztóvédelmi szervezetek is kutakodnak az autók minősége iránt, de nem tartják olyan mérvadónak őket, mint J.D.-t, viszont nem állapítanak meg homlokegyenest eltérő dolgokat. Tavaly előtt például a 2001-es modellekről kiderült, hogy - változatlanul - a japán modellek vezetik a teljesítmény- és megbízhatósági listákat, bár az amerikai autógyárak valamennyit ledolgoztak hátrányukból.

 
   
    Toyota Landcruiser

1980-ban száz amerikai autónál 105 jelentősebb problémát jeleztek a vásárlók, húsz év alatt ez a negyedére csökkent. Csak az említést érdemlő problémákról essen szó. A kisteherautóknál - mely az amerikai piacon alapvetően fontos kategória - a Toyota adta a legjobb minőséget, de a második helyen a Ford állt, mivel drámai módon, évről-évre javította megbízhatóságát. Ezzel együtt az amerikai autókkal egészében még több mint kétszer annyi volt a probléma, mint a japánokkal.

 
   
  BMW 7

A márkák között a nyolc japán gyártó áll az élen, ezeket követte a BMW, illetve a Ford családból a Mercury márka. A nem éppen megbízhatók közé sorolta a fogyasztóvédelmi szervezet - meglepetésre - a Jaguar kocsikat, az amerikaiak közül a Chrysler Jeep-jét és a Chevrolet márkát is. Száz kocsira vetítve a japánoknál 11 kocsinál, az európaiaknál viszont 20 autónál találtak valamilyen fogyasztói panaszt.

Húsz évvel ezelőtt a panaszok száma minden amerikai autógyártó esetében száz autóra meghaladta a százat. A helyzet azóta nem változott, sőt, mivel igényesebb lett a vásárló és a méréseket végző szervezet is, a problémák száma nőtt. Ezen csak rontott, hogy az ma autók technikailag jóval bonyolultabbak.

Az autógyártók akkor is próbálták megelőzni, hogy híre menjen a nagyszámú panasznak. Sajnálatos módon ezt a Mitsubishi úgy oldotta meg, hogy nem adta ki az adatokat, azaz úgy tett, mintha hozzá nem érkeztek volna panaszok. Mindeközben a nyilvánosság kizárásával igyekezett elsimítani minden problémát. Lett is belőle nagy botrány, utólag.

 
   
    RAV 4

Ma már fölösleges megemlíteni, hogy 1980-ban az amerikaiak gyártotta sportos terepjárók (SUV-ok) esetében a panaszok száma 100 autóra 138 volt. Tavaly előtt a Toyota RAV4 lett a legpanaszmentesebb SUV a kisebbek, a Lexus RX300 a nagyobbak között. Egészében a 2001-re kihozott modellek között az amerikai fogyasztóvédelmi jelentés a VW Passatokkal volt a leginkább megelégedve a nagyobb, és a Honda Civic EX-ekkel a kisebb kategóriában. A sportkocsik között a Honda S2000 volt a megbízhatóság csúcsa. A nagy gyártók közül a BMW 330i-jei is nagy elégedettségnek örvendtek.

A J.D.Power nem modellekre, hanem márkákra összpontosít. 2003-ban azzal a meglepetéssel szolgáltak, hogy az amerikai piacon kapható autók közül 100-ra átlagosan 133 panasz érkezett. Ami még rosszabb, átlag alatti márkákból több van, mint jobbakból.

 
   
  Infiniti

A legkevésbé problematikus a Lexus, 78 ponttal. Azaz a japánok vezetnek utcahosszal, mert a második helyezett Cadillac 103 pontot kapott. Az Infiniti 110 pontos, mögötte van az Acura, majd a Buick és a Mercury.

 
   
    Mazda 6

A Chevrolet az Audi, a Mercedes és a Volvo társaságában foglal helyet, lemaradva a BMW, a Toyota, a Honda és a Jaguar mögött. Nem sokkal problémásabb náluk az Oldsmobile, a Chrysler és a Ford fej-fej mellett halad, jobb helyen állnak, mint a Lincoln vagy a Nissan. Az amerikai felmérések szerint a Mitsubishi vagy a Mazda problémásabb autó, mint a Suzuki.

 
   
  Hummer

Elég rossz a Saab, de még inkább a Mini helyzete. A problémások között a Kia nem sokkal váltott ki több fogyasztói kritikát, mint az előző két presztízsmárka. Két márka azonban nagyon sok gondot okoz az amerikai autósoknak: a Land Rover, mivel 190 problémapontot kapott, durván majdnem két probléma is jutott egy kocsira. De nála is riasztóbb eredményt, 225 problémapontot gyűjtött össze a Hummer. Szélsőséges megfogalmazásban ma az amerikai piacon ez a legrosszabb márka.

 
  A problémák száma 100 járműre - az ipari átlag 133
 
  Lexus - 78
Cadillac - 103
Infiniti - 110
Acura - 111
Buick - 112
Mercury - 113
Porsche - 117
BMW - 118
Toyota - 121
Jaguar - 122
Honda - 128
Volvo - 128
Chevrolet - 130
Audi - 132
Mercedes-Benz - 132
Oldsmobile - 134
Chrysler - 136
Ford - 136
Dodge - 137
Lincoln - 139
Nissan - 139
Pontiac - 142
Hyundai - 143
Volkswagen - 143
GMC - 144
Suzuki - 144
Jeep - 146
Subaru - 146
Mazda - 148
Mitsubishi - 148
Saturn - 158
Saab - 160
Mini - 166
Kia - 168
Land Rover - 190
Hummer - 225


Forrás: Wall Street Journal - a J.D. Power and Associates 2003 alapján