Kevésbé környezetszennyező?

2002.06.18. 09:58
Új iparág született az elmúlt 10 évben az USA-ban: a biodiesel-gyártás. Sorra nyitják a biokutakat, legutóbb Massachusetts-ben, azelőtt Missouriban és Kaliforniában tették lehetővé a lakosságnak az alternatív hajtóanyag használatát.
 
   
   

A projekt a kilencvenes évek elején indult, de a gyökerei sokkal mélyebbre nyúlnak vissza. Rudolf Diesel 1912-ben a következőket írta: "A növényi olajok üzemanyagként való felhasználása ma értelmetlen lenne. Idővel azonban éppen olyan jelentőségre tehetnek szert, mint ma a kőolajszármazékok." Diesel 1900-ban, a párizsi világkiállításon bemutatott híres motorját azonban még földimogyoró-olaj hajtotta (a motort 1895-ben találta fel).

 
   
  finomítás előtti zsírmolekula

Az elméleti munka néhány év alatt gyakorlati síkra terelődött, megszületett a szabvány is, a bármilyen növényi zsírból és olajból nyerhető üzemanyag (a zsírok deészterelizálásával - alkohol felhasználásával - állítják elő) a D 6751 (másik besorolás szerint B100) azonosítószámot kapta a keresztségben. 1994-ben átadták az első nyilvános biokutat (a biodieselt benzinkutaknál B20-ként kell keresni). A gyártók a szabványosítástól azt remélték, olcsóbbá válik az alternatív dieselolaj előállítása.

 
   
    deészterizált biodiesel

Hatalmas szójaültetényeket hoztak létre, a bioipar - köszönhetően a jó hírverésnek - szárnyal. (A másik forrás a begyűjtött használt főzőolaj, ugyan a mennyiség csak 40 tonna havonta, az újrahasznosítás reklámértéke felbecsülhetetlen.) Úgy tűnik, számításaik bejöttek, bár az új technológia gyümölcse egyelőre többe kerül, mint az Államokban egyébként fillérekért megszerezhető gázolaj, az előállítók a környezetvédelmi propagandával és jobb menettulajdonságok ígéretével igyekeznek az autósokat maguk mellé állítani.

A biodiesel bármelyik diesel autóba tankolható a motor módosítása nélkül. Vegyi összetétele hasonló a gázolajéhoz, fűtőértéke is megegyezik azzal (kb. 20 százalékkal jobb mint a benziné). Kiváló a konzisztenciája, és mivel nem tartalmaz ként, benzolt, aromás szénhidrogéneket, kevésbé környezetszennyező (a közzétett amerikai adatok szerint 75-90 százalékkal kevesebb a károsnyagkibocsátása egy bioautónak, a mérsékeltebb német kutatók 24-36 százalékra teszik ezt az értéket).

 
   
 

Az USA Energiaügyi Hivatala szerint jobbak az égési mutatói és kisebb a szénmonoxid kibocsátási érték, mint a fosszilis fűtőanyag esetében. Kevésbé balesetveszélyes, gyulladási pontja 170 C. Természetesen az új üzemanyag bármilyen arányban keverhető kőolajszármazékkal, javítva annak tulajdonságait. A projektnek olyan támogatói akadtak, mint az Amerikai Posta, Philadelphia városa, egyes nemzeti parkok, és nem utolsó sorban a NASA. Legfőbb célpont a tengerészet, mivel az USA olajfelhasználásának 10 százalékát a hajók és kiszolgálógépezeteik (pl. generátorok) viszik el.

Európa sem kíván lemaradni. 1994-ben mindössze 30000 tonna bioddieselt állítottak elő, három év múlva a termelés meghétszereződött, mára pedig kb. húszszoros lett. Ez a mennyiség persze még mindig elenyésző a kőolajfeldolgozási értékekhez képest. Az EU előirányzatai szerint 2005-ben az üzemanyagok 5 százaléka bioeredetű lesz, ennek jelentős része a biogáz mellett éppen a biodiesel kell legyen. Ma még kevés benzinkút van, azok is leginkább Németországban. A szénhidrogéntartalékok csökkenésével megnőhet az igény az újratermelődő energiára.