Mi van a dobozban?

2007.07.02. 08:01

Igen titokzatos, már-már konspiratív jellegű meghívást kaptunk a Citroëntől egy sajtóreggelire. Aszonták, árpolitikai változásokról lesz szó, de vigyünk magunkkal fényképezőgépet is - majd meglátjuk, miért!

Jean Marie Walch, a Citroën Hungária fővezére vitte a szót, Hajdú Nóra péeres segítségével és tolmácsolásával. A titkolódzás folytatódott, hiszen a sajtótájékoztatót azzal kezdték, hogy amit hallunk, július elsejéig embargós, azaz ne közöljük, hadd legyen meglepi a piacnak. Úgyhogy eddig vártunk, de most elmondjuk a Nagy Titkot:

A Citroën átalakítja a C4 árazási rendszerét! Leestek a székről, ugye? Na, megmagyarázom.

Árpolitikai változás

Vannak gyártók, vezérképviseletek, akik magánszemélyeknek annyiért adják az autóikat, amennyi a hivatalos listaár, legfeljebb a kereskedővel lehet egyezkedni apró kedvezményekről. Szintem minden japán gyártó így tesz, ha egy Honda, Mazda ötmillió az árlistán, akkor a kasszánál is nagyjából annyi lesz.

Aztán vannak gyártók, vezérképviseletek, akik magas árat közölnek a katalógusban, de ebből az összegből nagyot engednek bizonyos - könnyen teljesíthető - feltételek megléte esetén. Bizonyára mindenki hallott már autóbeszámítós Skoda-reklámot: mindenféle mozgásképtelen szirszart beszámítanak 500 ezerért az újba. Ez már pszichológia. A vevő nyilván annyit fizet a kocsiért, hogy a gyártó keressen rajta, de úgy érzi, sokat spórolt, mert ügyes volt.

Aztán ott vannak a semmiért kedvezményt adók. A Fordnál például általában már egy autó vásárlása esetén is kaphatunk flottakedvezményt, akár több százezer forintot (úgy tudjuk, egy Fusionre, Focusra félmilliót simán adnak). A vevő úgy érzi, kap valami olyat, ami neki nem járna, de szerencséje volt a vásárlásnál.

És ott van a Citroën. Kiír egy horribilis árat az autókra, aztán enged belőle a C4 esetében mondjuk egymillió forintot, boldog-boldogtalannak. Legalábbis így volt ez eddig, mert a francia gyártó hazai vezérképviselete mára belátta, sőt, az anyacéggel is beláttatta: a kevesebb néha több.

A C4 iránt érdeklődőket tapasztalataik szerint elriasztotta a nagy kedvezmény, úgy érezték, hogy az értékesítők, egyáltalán maga a Citroën nem bízik a saját termékében, hatalmas összegeket enged az árból, csak vigyék már. Ennek mától vége. A C4-ek árait átalakították, de az automatikus kedvezményrendszer teljes eltörlése azért túl radikális lépés lett volna egy ekkora cégnek, úgyhogy csak megfelezték a kedvezményt, 500 ezret engednek a listaárból. Amit viszont felemeltek.

Ugyanis a C4-ek gyakorlati ára az akcióval nem csökkent, sőt, némely modellek drágábbak lettek. (Mindjárt elmondom, melyikek, és miért.) Az egymilliós, vagy akár afeletti kedvezmény más Citroënekre érvényben marad, a Picasso, C5 közönségét valamiért nem taszítja a nagy engedmény a listaárból. Ez az árkérdés tiszta ügynek látszik, nincs is vele gond. Viszont miután ezt kiveséztük, jött egy másik téma, a teremben pedig átható bullshit-szag kezdett terjengeni.

Arccal a dízel felé

Ha már hozzányúlnak az árakhoz, mondják, úgy teszik, hogy a dízel felé lökdösik a magyar vásárlókat. Nálunk ugyanis az eladott C4-ek csupán 10-11%-a megy gázolajjal, a többi benzines, míg az EU nyugati vidékén 70% felett van az eladott dízelautók aránya. És most jön az indoklás, hogy miért van szükség a magyar piac átstrukturálására. Én kérek elnézést, már előre is.

Mert a Citroën környezettudatos! Hogy nem bírja nézni, ahogy pöfög ki a sok szén-dioxid a saját, elavult benzinmotoros autói kipufogóján! Bezzeg a dízel! Az alig eszik! Alig pufog! Ezért csökkentették a mostani átárazásban pár tízezerrel a dízelek árát, ezért növelték pár tízezerrel a benzinesekét. Erről egy politikai jótanács jut eszembe: ha nem tudod megfékezni, állj az élére! Manapság tényleg az autógyárak, olajcégek a környezetvédelem legharcosabb képviselői, legalábbis szóban, úgy látszik, a Citroën is meghallotta az idők szavát. Hogy mi lehet a dízelek felé fordulás igazi oka? Magasabb profitráta a magasabb áron? Logisztikai kényelem?

A C4 Sedan

Miután mindezt megbeszéltük, leballagtunk a Citroën-székház parkolójába csudát látni. Pár melós (az ügyvezető igazgató is beállt közéjük) az Evita zenéjére nekiállt szétbontani egy hatalmas dobozt. Don't cry for me Argentina, zengte Madonna, ledőltek az OSB-lapok, és felbukkant közülük egy négyajtós C4. Amit Argentínában gyártanak, ugye.

Állj, állj, mindenki üljön vissza a monitor elé, ne rohanjanak megrendelni a kocsit; a C4 Sedan csak valamikor ez év végén - jövő év elején lesz kapható nálunk. És Spanyolországban, Európában egyelőre másutt nem. A C5-nél is hosszabb, a Skoda Octaviánál is nagyobb tengelytávú hatalmas hátsó lábteret kínáló kompakt Citroën hungarikum és katalonikum lesz!

Árról természetesen még nem tudunk semmit, a Citroën sem; az viszont biztos, hogy a C4 Sedan kezdetben két motorral lesz rendelhető, a 16 szelepes 1,6-os benzinessel és a 110 lóerős, szintén 1,6-os HDI-vel. Kedves leendő vásárlók, remélem, tudják, mi a dolguk, gondoljanak az őserdőkre, és rendeljék a dízelt!