Barkácsolás a BM-ben

2006.02.15. 08:28

Másfél órája ülök a várófülkében, és kiolvastam már az összes múlt heti bulvárlapot, ami az asztalkán volt. Mi a @ van már? Máskor egy sima eredetvizsga 25 perc alatt megvolt. Talán valami gáz van az autóval, és a Gepárdot váratják velem titokban?

Lenyomtam pár autóátíratást az elmúlt hetekben. Az első lépés az eredetvizsga, ugye. Ami nagy kamuság, csak mindenféle titkolózással próbálják komoly munkának beállítani, hogy azt higgyük, megdolgoznak a közel 15 000 forintért. Pedig csak a sok helyre menő jutalékozás miatt ekkora az összeg. Ne mondja nekem senki, hogy ha valamit meg lehet csinálni a mobil eredetvizsgálapokoltnál egy parkolóban, akkor ugyanazt egy műhelyben lefalazott ablakoknál kell, és az ügyfelet is ki kell dobni egy alig fűtött bódéba.

Mindegy, most nem is erről van szó. Hanem hogy január 30-án országosan új rendszert vezettek be az eredetvizsgálatra és a hozzá kapcsolódó okmányirodai munkákra. Eddig az eredetvizsgáló alaposan ellenőrizte az autó minden porcikáját, vegyi elemzésnek vetette alá a kárpitokat. Összehasonlította, hogy a csomagtartóban levő porréteg megegyezik-e a pedálok gumijának kopásával, vagy valami egyéb űrtechnológiás elemzést végzett. Vagy valami hasonlót – gondolom, ezért titkos.

Betűk, jelentések, amik megszűntek

  A   „A jármű egyedi azonosító adatainak, vizsgált műszaki adatainak és a járműokmánynak a valódiságát megállapítom.”
     
  AB   „A jármű egyedi azonosító adatainak és vizsgált műszaki adatainak, valamint a járműokmánynak a valódiságát megállapítom. Megállapítom továbbá, hogy a jármű egyedi azonosító adataiban külső erő hatására elváltozás állt be, de külső jogtalan beavatkozás nyoma nem látható.”
     
  AC   „A jármű egyedi azonosító adatainak a valódiságát megállapítom. Megállapítom továbbá, hogy a jármű és a járműhöz tartozó okmány vizsgált műszaki adatai eltérnek egymástól, külső jogtalan beavatkozás nyoma nem látható.”
     
  C   „A jármű egyedi azonosító adatainak valódiságát megállapítom. Megállapítom továbbá, hogy a jármű vizsgált műszaki adatai eltérnek a járműokmány műszaki adataitól, de külső jogtalan beavatkozás nyoma nem látható. A jármű a járműnyilvántartásban nem szerepel.”
     
  D   „A jármű egyedi azonosító adatai és a járműokmányon szereplő egyedi azonosító adatok egymástól való eltérését megállapítom. Megállapítom továbbá, hogy az eltérés adminisztrációs, illetőleg gyártási hiba miatt következett be.”
     
  DB   „A jármű egyedi azonosító adatai és a járműokmányon szereplő egyedi azonosító adatok egymástól való eltérését megállapítom. Megállapítom továbbá, hogy az eltérés adminisztrációs, illetőleg gyártási hiba miatt következett be. A jármű egyedi azonosító adataiban külső erő hatására elváltozás állt be, de külső jogtalan beavatkozás nyoma nem látható.”
     
  DC   „A jármű egyedi azonosító adatai és a járműokmányon szereplő egyedi azonosító adatok egymástól való eltérését megállapítom. Megállapítom továbbá, hogy a jármű vizsgált műszaki adatai és a járműhöz tartozó okmány műszaki adatai eltérnek egymástól, de külső jogtalan beavatkozás nyoma nem látható. Az eltérés adminisztrációs, illetőleg gyártási hiba miatt következett be.”
     
  DCB            „A jármű egyedi azonosító adatai és a járműokmányon szereplő egyedi azonosító adatok egymástól való eltérését megállapítom. A jármű egyedi azonosító adataiban külső erő hatására elváltozás állt be, valamint a jármű vizsgált műszaki adatai és a járműhöz tartozó okmány műszaki adatai eltérnek egymástól, de külső jogtalan beavatkozás nyoma egyik esetben sem látható. Megállapítom, hogy az eltérés adminisztrációs, illetőleg gyártási hiba miatt következett be.”
     
  b   „A jármű egyedi azonosító adatai nem eredetiek. Megállapítom, hogy a jármű egyedi azonosító adatainak megváltozása külső, jogtalan beavatkozás következménye.”
     
  c   „A járműokmány valódisága nem állapítható meg.”
     
  bc   „A jármű egyedi azonosító adatai nem eredetiek. A jármű egyedi azonosító adatainak megváltozása külső jogtalan beavatkozás eredménye. A járműokmány valódisága nem állapítható meg.”

Aztán a végén adott egy A4-es lapot, amin mindenféle vízjelekkel, meg szárazbélyegzővel hitelesítve az adott autó értékelése állt. Ez lehetett nagy A betű, vagy kis a, vagy b vagy c, szintén kicsi vagy nagy. Mindnek más jelentése volt az egyszerűség kedvéért. Nem lehetett simán leírni, hogy mondjuk az azonosító jelek sértetlenek vagy sérültek, de nem bűncselekményre utaló módon. Nem, azt kellett leírni, hogy a minősítés A, ami azt jelenti, hogy...

Ugyanez a helyzet az új forgalmi engedélyekkel is. Az előzőnél ki volt írva, hogy motorszám ez és ez, alvázszám ez és ez, így minden egyes mezőnek megvolt a jelentése. Most van A, B, meg D1 és D2 mező, meg sok ilyen. Az utolsó oldalon meg ott van, hogy melyik betűjel mit jelent (A: rendszám, D1: gyártmány, stb). Sok értelme volt ennek az átállásnak is. Gondolom a nyomda tulajdonosa – aki ezeket gyártja – nem panaszkodik.