Eredetvizsga új rendszerben

Barkácsolás a BM-ben

2006. február 15., szerda 08:28
Másfél órája ülök a várófülkében, és kiolvastam már az összes múlt heti bulvárlapot, ami az asztalkán volt. Mi a @ van már? Máskor egy sima eredetvizsga 25 perc alatt megvolt. Talán valami gáz van az autóval, és a Gepárdot váratják velem titokban?

Lenyomtam pár autóátíratást az elmúlt hetekben. Az első lépés az eredetvizsga, ugye. Ami nagy kamuság, csak mindenféle titkolózással próbálják komoly munkának beállítani, hogy azt higgyük, megdolgoznak a közel 15 000 forintért. Pedig csak a sok helyre menő jutalékozás miatt ekkora az összeg. Ne mondja nekem senki, hogy ha valamit meg lehet csinálni a mobil eredetvizsgálapokoltnál egy parkolóban, akkor ugyanazt egy műhelyben lefalazott ablakoknál kell, és az ügyfelet is ki kell dobni egy alig fűtött bódéba.

Mindegy, most nem is erről van szó. Hanem hogy január 30-án országosan új rendszert vezettek be az eredetvizsgálatra és a hozzá kapcsolódó okmányirodai munkákra. Eddig az eredetvizsgáló alaposan ellenőrizte az autó minden porcikáját, vegyi elemzésnek vetette alá a kárpitokat. Összehasonlította, hogy a csomagtartóban levő porréteg megegyezik-e a pedálok gumijának kopásával, vagy valami egyéb űrtechnológiás elemzést végzett. Vagy valami hasonlót – gondolom, ezért titkos.

Betűk, jelentések, amik megszűntek

  A   „A jármű egyedi azonosító adatainak, vizsgált műszaki adatainak és a járműokmánynak a valódiságát megállapítom.”
     
  AB   „A jármű egyedi azonosító adatainak és vizsgált műszaki adatainak, valamint a járműokmánynak a valódiságát megállapítom. Megállapítom továbbá, hogy a jármű egyedi azonosító adataiban külső erő hatására elváltozás állt be, de külső jogtalan beavatkozás nyoma nem látható.”
     
  AC   „A jármű egyedi azonosító adatainak a valódiságát megállapítom. Megállapítom továbbá, hogy a jármű és a járműhöz tartozó okmány vizsgált műszaki adatai eltérnek egymástól, külső jogtalan beavatkozás nyoma nem látható.”
     
  C   „A jármű egyedi azonosító adatainak valódiságát megállapítom. Megállapítom továbbá, hogy a jármű vizsgált műszaki adatai eltérnek a járműokmány műszaki adataitól, de külső jogtalan beavatkozás nyoma nem látható. A jármű a járműnyilvántartásban nem szerepel.”
     
  D   „A jármű egyedi azonosító adatai és a járműokmányon szereplő egyedi azonosító adatok egymástól való eltérését megállapítom. Megállapítom továbbá, hogy az eltérés adminisztrációs, illetőleg gyártási hiba miatt következett be.”
     
  DB   „A jármű egyedi azonosító adatai és a járműokmányon szereplő egyedi azonosító adatok egymástól való eltérését megállapítom. Megállapítom továbbá, hogy az eltérés adminisztrációs, illetőleg gyártási hiba miatt következett be. A jármű egyedi azonosító adataiban külső erő hatására elváltozás állt be, de külső jogtalan beavatkozás nyoma nem látható.”
     
  DC   „A jármű egyedi azonosító adatai és a járműokmányon szereplő egyedi azonosító adatok egymástól való eltérését megállapítom. Megállapítom továbbá, hogy a jármű vizsgált műszaki adatai és a járműhöz tartozó okmány műszaki adatai eltérnek egymástól, de külső jogtalan beavatkozás nyoma nem látható. Az eltérés adminisztrációs, illetőleg gyártási hiba miatt következett be.”
     
  DCB            „A jármű egyedi azonosító adatai és a járműokmányon szereplő egyedi azonosító adatok egymástól való eltérését megállapítom. A jármű egyedi azonosító adataiban külső erő hatására elváltozás állt be, valamint a jármű vizsgált műszaki adatai és a járműhöz tartozó okmány műszaki adatai eltérnek egymástól, de külső jogtalan beavatkozás nyoma egyik esetben sem látható. Megállapítom, hogy az eltérés adminisztrációs, illetőleg gyártási hiba miatt következett be.”
     
  b   „A jármű egyedi azonosító adatai nem eredetiek. Megállapítom, hogy a jármű egyedi azonosító adatainak megváltozása külső, jogtalan beavatkozás következménye.”
     
  c   „A járműokmány valódisága nem állapítható meg.”
     
  bc   „A jármű egyedi azonosító adatai nem eredetiek. A jármű egyedi azonosító adatainak megváltozása külső jogtalan beavatkozás eredménye. A járműokmány valódisága nem állapítható meg.”

Aztán a végén adott egy A4-es lapot, amin mindenféle vízjelekkel, meg szárazbélyegzővel hitelesítve az adott autó értékelése állt. Ez lehetett nagy A betű, vagy kis a, vagy b vagy c, szintén kicsi vagy nagy. Mindnek más jelentése volt az egyszerűség kedvéért. Nem lehetett simán leírni, hogy mondjuk az azonosító jelek sértetlenek vagy sérültek, de nem bűncselekményre utaló módon. Nem, azt kellett leírni, hogy a minősítés A, ami azt jelenti, hogy...

Ugyanez a helyzet az új forgalmi engedélyekkel is. Az előzőnél ki volt írva, hogy motorszám ez és ez, alvázszám ez és ez, így minden egyes mezőnek megvolt a jelentése. Most van A, B, meg D1 és D2 mező, meg sok ilyen. Az utolsó oldalon meg ott van, hogy melyik betűjel mit jelent (A: rendszám, D1: gyártmány, stb). Sok értelme volt ennek az átállásnak is. Gondolom a nyomda tulajdonosa – aki ezeket gyártja – nem panaszkodik.

Szóval a betűjeles értékelésnek vége. A mostani rendszer sokkal jobb. Valakik szerint. Most ugyanis szegény eredetvizsgáló ugyanúgy elvégzi a vizsgálatokat, majd leül a számítógépe elé, és ha nem végzett gyors- és gépírótanfolyamot, egy órán keresztül ott is marad. Az adatokat interneten elküldi a KERT-nek. Ez a belügyminisztérium számítógépe, erre csatlakozik az ország összes eredetvizsgálója és okmányirodája, ha akar valamit.

Amikor bepötyögte a tulajdonos, a megrendelő, valamint az autó minden adatát (ha meghatalmazott viszi az autót a vizsgálatra, az külön szívatás), és az állítólagos fotókat és videofilmeket is elküldte a KERT-nek, akkor nyomtat a rendszer egy kérelmet. Tehát a művelet végén jön a megrendelőlap, logikus. Ezt a kérelmet a megrendelő aláírja, az aláírt lapot beszkennelik, és ennek a képét is elküldik a KERT-nek. Már ha sikerül.

Miután meguntam a másfél órás várakozást, gondoltam, bekopo­gok a műhelybe, ugyan mi a rossebb van. Mondta a srác, hogy menjek be nyugod­tan, már kész van a melóval jó régen – elpakolta a titkos cuccokat –, csak a számítógéppel küzd, mert nem sikerül felvennie a kapcsolatot a KERT-tel.

További harmincperces megfeszített küzdelem és telefonon adott rendszergazdai támogatás után sikerült kinyomtatnia a kérelmet, én aláírtam, és sikeresen be is szkennelte. Ekkor jött az újabb huszárvágás: a KERT megint csak nem fogadta. Sőt a rendszert visszadobta a kérelemnyomtatásig. Az újabb kérelmet ismét alá kellett írnom, ugyanis megváltozott a sorszáma (!), mert az elmúlt tizegynéhány percben, gondolom, többen is próbáltak KERT-elni az országban.

Tehát már két kérelmem is van, de eredetvizsgalapom még mindig nincs, pedig már két órája várok rá. Mondta a srác, hogy nem is lesz, mert az új rendszerben azt már nem kap az ügyfél. Kap egy kérelmet, meg egy igazolást, hogy az eredetvizsgálat díját kifizette. Ezzel el kell caplatni valamelyik okmányirodába, és az ottani ügyintéző a KERT-re fellépve látni fogja az eredetvizsgálat eredményét. Ez nem is hangzana rosszul, sem biztonságilag, sem ügyintézésileg, ha működne.

Az okmányirodában már nincs ennyi baj a rendszerrel, ott csak a tizenöt perces gépelési gyakorlat a szokatlan. No, meg hogy a kitöltött adatlapot nem tudjuk az eredetvizsgálaton beazonosított adatokkal összehasonlítani, hogy tényleg az kerüljön a forgalmiba, ami az autóban is van, mert ugye nincs ilyen adatlapunk. Így csak a régi forgalmival vethetjük össze, amibe ha a kiállításakor O-t írtak nulla helyett, akkor ez már egész életében végig is kíséri az autót. Attól függetlenül, hogy az eredetvizsgálat jelezte, hogy az bizony nulla.

Fél nap után túl voltam a korábban egyórás procedúrán, gondoltam, felhívom eredetvizsgáló műhelyt üzemeltető haverom, akihez csak azért nem járok mostanában, mert messze van. Kérdem tőle:
– Peti, mit szólsz az új rendszerhez?
– Ne is mondd, hétfőn egész nap három autót tudtam megcsinálni, kedden már majdnem ötöt. Korábban óránként voltak beírva az előjegyzésbe. Gyere át holnap, mesélek részleteket.

Ebben maradtunk, de aztán másnap (ez az új rendszer első hetének péntekje volt) már reggel telefonált, hogy ne menjek. Kapott egy körlevelet, hogy mindenféle nyilatkozat le van tiltva, nem mondhatnak az eredetvizsgálók senkinek semmit, főleg nem a sajtónak.

Az eredetvizsgának...

Annyit azért még sikerült megtudnom, hogy hatalmas bál állhat a központban vagy a BM-ben, ugyanis az új rendszer első két napján beküldött adatok teljesen eltűntek a KERT-ről. Sőt, az egyik eredetvizsgáló rendszer (mert több is van ám, IHG, THG, Euromobil stb.) kiküldte új programját az állomásoknak, de az el sem indult, rohammunkában telepítették vissza a régit.

Azt hiszem, elég is, ha itt most megállok, és nem is mesélem, de még csak nem is gondolom tovább a hazai informatikai felkészültséget. Pedig tudják: 2006., Magyarország, Európai Unió.

A Totalcar címlapjáról ajánljuk

Amitől a szerelők a falra másznak
Amitől a szerelők a falra másznak
Nem kevesebb, mint 800 kilométer próbaút kellett, hogy előjöjjön az átkozott hiba.
Kacsa vagy Bogár?
Mindkettőt a második világháború előtt készítették, mindkettő olcsó, népautó. Mégis rettenetesen mások.
Nepper Szívódízelek közül mit vegyek?
Kamionos vagyok, dízel kell. Sok autó szóba jön, de nem tudom, mit válasszak. Ön szerint mi legyen?
Egy felhőkarcoló tetején pózolt az új Mustang
Darabokra vágtak, majd lifttel felvittek az Empire State Building kilátójába egy új Mustangot.
Teszt Népautó lett volna a Bogár helyett
Ha egy kicsit észnél vannak, nem a Minié lesz a modern csoda-kisautó cím az ötvenes években. Hanem a Volkswagené.
Jazz dögösebben: itt az új HR-V
A Honda megint rátalált a régi típusjelre, és most is ütős autóra tette.
Azt hitted, a LaFerrari a csúcs?
Házon belül licitálják túl a Ferrari csúcsmodelljét. Jön a következő XX.