Fáradt olajat a tankba!
Alternatív Mercedesek
A két elvetemülttel a TotalCar szerkesztősége előtt találkoztunk. Rendszám nélküli autókra, fóliázott ablakokra, napszemüvegekre, suttogásra, esetleg bekötött szemmel történő kocsikáztatásra készültem. Ehelyett a nyílt utcán fényképezhettem a kocsikat, nyitogathattam a motorháztetőt, önthettem a tankba trutyit; a tulajdonosok csak annyit kértek, a rendszámot lehetőleg takarjuk ki.
Alternatív üzemanyagok - második rész
Sorozatunk első része, az étolajos autózásról szóló írásunk nemcsak a laikusokat mozgatta meg (köszönjük a sok levelet!), de a témában régóta érdekelteket is. Kiderült, hogy benzinen és gázolajon kívül nem csak étolajjal lehet autót üzemeltetni. Mai témánk: a fáradtolaj-üzem.
Mindkét ifjú bűnöző a Budapesti Műszaki Egyetem hallgatója, egyikük negyed-, másikuk ötödéves. Öreg Mercedesek elkötelezett rajongói, adta magát az ötlet, hogy kutatómunkájukat és diplomadolgozatukat valahogy a szeretett lény köré kellene kerekíteni.
A téma: mi mindennel képes eljárni egy dízel Merci? Így a dicsőséges tudományos eredmények, az emberiség ismerettárának bővítése, a jövő energiaforrásának kutatása mellé olyan prózai kis többletelőny társulhat, hogy az egyetemista olcsón közlekedik.
Az illegalitástól sem rettentek meg, de először megpróbáltak törvényes hátteret kerekíteni a pancsolás köré. Mivel valóban kutatás része, utánanéztek, hogy lehetne a VPOP-től engedélyt szerezni. Akár még a jövedéki adót is befizették volna az innen-onnan szerzett üzemanyag-helyettesítők után. Abszurdisztán ezúttal sem hazudtolta meg önmagát; nem jutottak semmire. Sem azt nem mondta a Hivatal, hogy lehet ilyet, sem azt, hogy nem.
Egy Népszabi-cikk a VPOP közleményéből idéz: "Ha a tiszta növényi olaj belső égésű motorok üzemanyagaként kerül felhasználásra, a jövedéki adót a gázolajhoz rendelt adómérték alapján kell megfizetni. A jövedéki adó kivetését az üzemanyag felhasználása, tankolási helye szerint illetékes fővámhivataltól kell kérni".
A Központi Váminformációs Szolgálat is ezt mondta a kísérletezőknek, mármint hogy a Regionális Jövedéki Központtal (jelen esetben: Pesti Jövedéki, Adójegy és Zárjegy Hivatal) kell tárgyalni. Sajna, ez nem vezetett eredményre, megindult a tili-toli. Most a 2004. január 1-jén megalakult VP Jövedéki Kockázatelemző és Kapcsolattartó Központ van soron, ez már középfokú szerv, az előbb említett hivatalok fölött helyezkedik el a VPOP ranglétráján. Ennek megfelelően személyes ügyfélfogadásnak helye nincs, csak levélben lehet érintkezni. Ettől függetlenül érdemes lehet a VPOP szóvivője, Sípos úr által időközben említett térség szerint illetékes Fővámhivataltól is állásfoglalást kérni.
A W123-as
Közben folyik a tudományos munka, úgy is mint jövedéki adócsalás. Kezdjük a kevésbé érdekes kísérleti nyúllal. Az ezüstszínű 240D mostanában leginkább étolajjal üzemel. Használt, nem használt, neki már minden mindegy. 1978-as, a motor felújított, összesen 800 000 kilométert futott, a kasztnit egyszer már cserélték, mert elporladt. Megjárta nyáron Jordániát, most is fickós, remek hangulatban van. Már amennyire egy 1,4 tonnás, 72 lóerős autó fickós lehet. A mai mezőnyben ugyancsak alacsony teljesítmény ellenére ez a blokk egyeduralkodó volt a korabeli 3,5 tonnás Mercedes kisteherautókban (1989-ig szerelték őket ezzel a motorral), sőt a 4,6 tonnás Düsseldorfer becenevű teherautóba is bekerült. A tonnák vonszolását segítette, hogy a csúcsnyomaték 90%-a már 1000 1/min fordulatnál elérhető.
A megbízható üzem érdekében bevetett műszaki trükkök pár apróságban merülnek ki csupán. A motortérben hanyagul félredobva (van hely bőven) egy irdatlan méretű üzemanyagszűrőt találunk, pár száz forintos szűrőbetétjét ötezer kilométerenként kidobni nem nagy anyagi megterhelés. Hasonló igénybevételre méretezett, Szibéria-biztos szűrőt kitermelhetünk a korábban tesztelt KRAZ-ból is. Az üzemanyagcsöveket újra cserélték, de nem nagyobbra, maradt a gyári méret.
Az autó jó időben akár 100% étolajjal vígan eljár. Kipróbálták már 50-50%-ban kevert fáradt olajos gázolajjal is. A lesütött étolajat nagyobb vállalatok üzemi konyhájából kapják, ingyen, a fáradt olajat szervizekből, téeszekből lehet kérni, szintén ingyen. Egy átlagos termelőszövetkezet gépállomásánál évente több ezer(!) liter elhasznált motorolaj is megterem.
Fáradtolaj-üzemnél hidegen kis kék füst jelentkezik, de hát ilyenkor még egyetlen dízelmotorban sem tökéletes az égés. Melegen viszont nem füstöl többé, csak megy. A Merci mostani tulajdonosa alatt 130 000 kilométert tett meg, felét nem gázolajjal. Menetteljesítményét az épp használt üzemanyag alig befolyásolja, csak a használt sütőolaj alacsonyabb energiatartalma érződik némileg a dinamikában.
Energiatartalmak
A friss napraforgóolaj vagy repceolaj energiatartalma némileg alacsonyabb a gázolajénál: 37-40 000 kJ/kg. A lesütött anyagé még kevesebb, mert ez öt-tíz százaléknyi vizet tartalmaz, amit a konyhai manővereknél köt meg a zsiradék; energiatartalma 33-35 000 kJ/kg. De kit érdekel tíz százalék teljesítménycsökkenés, amikor ez ingyen van!
Ráadásul a kisebb kalóriatartalom nem jelent arányosan alacsonyabb teljesítményt, hiszen a gyengébb trutyik sűrűbbek is, így azonos térfogatú beporlasztott anyagból már közel azonos mennyiségű energia nyerhető ki. A motorolaj, a fáradt olaj energiatartalma körülbelül és típustól függően azonos a gázolajéval: 40-45 000 kJ/kg körül mozog.
Végül két kegyelemdöfés azoknak, akik még mindig kételkednek abban, hogy a dolog működik. Kis érdekes link , hogy mi minden megy étolajjal szerte a világban. Itt meg egy angol oldal sok hasznos infóval.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Közélet
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.
- Hírek
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.
- Hírek
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.
- Hírek
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.
- Hírek
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
A pilóta sértetlenül megúszta.
- Hírek
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
Összehaverkodna Kína az EU-val?
- Hírek
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.
