Mindenhol át akartak verni

2006.10.26. 07:24

A flottakezelők örülnek, hogy egyben megszabadulnak a céges Focusoktól. A nepper visszatekeri az órát, és hazudozik a vásárlónak: a mínusz 50-100 ezer kilométer az ő árrése.

Eredeti érvek egy unalmas tucatautó mellett

"2005 novemberében komoly javítások után elhoztam a 900-ast Popovicstól, rögtön utána kiújult a jobb első ajtó makacs ellenállása a központi zárnak. Pár nappal később elkezdte csurgatni magából a vizet. Utánatöltöttem, újra folyt. Két hét után elhatároztam, eladom. Másnaptól nem folyt belőle a víz. Mivel nagyon szeretem a vén, ellenszenves csótányt, a kivételes jelenség után a Vatikánba terjesztettem fel boldoggá, majd szentté avatásra, és természetesen megtartottam. Háláját öt-hat hónappal később éjjeli sürgős eset közbeni benzinpumpa-elhalálozással és akkumulátor-végelgyengüléssel fejezte ki. Felelős ember lévén, nem halogathattam tovább a döntést. Azért csak halogattam másfél hónapot. A meghirdetés napján meglepően sokan érdeklődtek, és úgy tűnik, egy héten belül elviszik az autót.

Mindenképpen fiatal, megbízható autót keresek, ideális esetben 4-5 éveset, de 8 évesnél nem idősebbet 700 ezertől 1,5 millióig. Lehet kicsi, de legyen öt ajtaja, légkondi, ABS, szervokormány, elektromos ablak. Volkswagen Polo, Opel Corsa túlságosan kézenfekvő, minden nő ismeri, túlértékelt. A Honda Jazz még nem elég régi típus, alig olcsóbb a négyéves az újnál. Franciák, olaszok nem érdekelnek, nem bízom bennük, kivéve talán a Cliót, ezt még körüljárom. Toyota Corollából csak a csúnyát adják ennyi pénzért, nem kell. Olyan autó kell, ami tömegtermék, de még sincs sok belőle, megbízható és nem is túl keresett, ezért ára jól tükrözi értékét. Ez jelenleg a 2002-ig gyártott Ford Fiesta utolsó két arca."

Füge - tipikus informatikusként - költséges és ritkán tökéletes hobbiautókkal járt. Megunva az örökös küzdelmet, szorgos munkanapjaira egy megbízható Focust keresett, de kizárólag megbízhatatlan kereskedőket talált. Egy közepesen akadékoskodó autóvásárló kegyetlen szembesítése a mai magyar valósággal.

Az alapkoncepció közben változott kicsit, mivel a családban két első szériás Focus is üzemel, a használók maradéktalan megelégedésére. Miért venne mást a szülők szavára és tapasztalatára adó gyerek? Persze tudta, hogy 1,5-2 millió alatt nem ússza meg, de ha megéri, miért ne?

Füge a szellem embere, ennek ellenére hallatlan gyakorlati érzékkel rendelkezik. Egyszerű praktikákat használ, amiket az autóvásárlók 90 százaléka ismer, de 10 százaléka sem használ. Nem érdekli különösebben a szín, sokkal inkább a karosszériaelemek találkozása. Előbb hisz a kormány, a váltógomb és a fogantyúk kopottságának, mint az eladó szavának, aki bizonygatja, hogy 60-80 ezer km van a négy-ötéves autóban. Nem visz magával fizetett ócsárolót, aki a gyári szalonautóban akár tucatnyi hibát talál, de kinyit minden fedelet, megnyomja a gombokat, felhajtja a szőnyegeket. És egészségesen bizalmatlan: nincs mese, minden autókereskedő hazudott vagy sumákolt.

Korszerűen az interneten kutatott a vágyott 1,6 16V, Trend, még inkább Ghia felszereltségű, ötajtós után. További szűkítést eszközölt az életkorra (4-5 év), a futott kilométerre (100 ezer alatt) és az eladás helyszínére (Budapest és környéke). És nem utolsósorban az árra: az elején 1,8 milliót állított be a keresőben.

1. nekifutás

Ide még magam is elkísértem a vásárlót, de sajnos kiderült, hogy baráti intelmeim hamarabb fognak végleg összeveszejteni minket, minthogy meglenne az új autó. Nem most alakult ki bennem az unalomból fakadó enyhe viszolygás ettől a kategóriától, de Füge fent közölt érvei is támadhatatlanok. Tehát Nagytétényi út, a Campona után, a vasúti átjárónál ikerkereskedés, mi a jobboldaliba tartunk. 1,6-os Focus, szép metálszínben, kívül-belül normális állapotban. A nepper szörnyen elfoglalt, épp kapás van a dízel Picassóra. A fanyalgót adó vevőt egyszerű trükkel hálózza be: előkapja a rétegvastagság-mérőt, ezzel bizonyítva, hogy ennél megkíméltebb jármű az országban nincs.

Odaszalad hozzánk is mentegetőzve, addig indítsuk be, szaglásszuk körbe. Szeretnénk rávenni, hogy használja az előbbi szerszámot nálunk is; erre zavart arckifejezéssel elsiet a másikkal próbaútra. Addig a csaja tart szóval minket, vagyis a legegyszerűbb kérdésünkre sem tudja (vagy akarja megadni) a választ. Hogy ne unatkozzunk, Füge előveszi a magával hozott festékmérő műszert. Első érték 280 mikron. A második 260, van, ahol 300. Már azt hisszük, elromlott a készülék, de észbe kapok, mondom neki, mérjen egyet azon a Yarison. 65-90 az érték. Ez a gyári.

Tudjuk, hogy nem kell a makulátlannak mondott autó, mégis megvárjuk az eladót. Közöljük vele, hogy a Focusnak vastagabb a bőre, mint egy rinocérosznak. Úgy tesz, mintha most értesülne erről: "Talán átlakkozták, ti is látjátok, hogy hibátlanok az illesztések." Hát hogyne, esztétikai okokból újra kellett lakkozni az 5 éves autót. Füge mond próbaképpen 1,65-öt a 1,87 milliós árra. Durva felháborodás, gyorsan távozunk. Rosszabb kezdést elképzelni sem lehet.

Innen egyenesen át Budaörsi út Osztyapenkón és a 70-es elágazásán túli szakaszára, csupa autótelep. Balra egy csillogó, Jaguarokkal, Mercikkel, dzsipekkel zsúfolt kereskedés, ennek a másik felén a kisebbeket áruló szánalmasan satnyának tűnő választékot kínál. Pedig azok is pár éves autók, csak négy, nem nyolc hengerrel. Jól látszik, hogy egykori cégautókat vásároltak fel tucatszám, és a ráírtak egy 25 százalékkal magasabb árat. Szerencsére a hirdetett Focus már nincs meg. Siralmas nap, elcseszett értékes órák, de használt autót vagy alapos utánajárással vegyen az ember, vagy sehogy.

2. próba

Régi Fóti út legeleje, őszinte, empatikus kereskedő. Előtte arra döbben rá a reménybeli vevő, hogy a magánhirdetésekben szereplő autók zömét már eladták. Itt találkozik az egyikkel, amit kinézett, de nem volt meg: szép bordó kombi, 2,1-ért, 150 ezerrel drágábban, mint az eredeti gazdától. Nem is titkolja emberünk, tegnapelőtt vette, és ezt ajánlja, nem a 77 ezret mutató másikat. Hogy miért? Nincs szervizkönyve, ránézésre a dupláját tette meg. Ez ugyan 113 ezret mutat, de biztosan annyi, van rá hivatalos bizonyíték.

Az őszinteség nem kifizetődő, gondolhatja keserűen az értékesítő. Füge sokallja a kilométert, és persze az árat is. (Utóbbi azóta 50 ezerrel csökkent. Hiába, ha nemrég még alku előtt 1,95 volt, és ezt tudja az ember.) Nem kell neki a kombi, pedig ha tudná, mi vár még rá... Nem egy autót 170 ezer feletti futással hirdetnek, azokat meg sem nézi.

Szintén a negyedik kerület, azaz Újpest, a (külső) Váci út elején, a páros oldalon. Kúszik felfelé az ár, már 2,35 milliónál járunk. 60 ezres ötajtós, idős néni unta meg. Állítólag. Ennek enyhén ellentmond a hátsó ajtókon és a szélvédőn a paliszanderszínű fóliázás. Elképzelem özvegy Ódor Béláné nyugdíjas szemfelszedőt, aki a harisnyák javítása után nyugodtan araszol haza a Margit körúton, hisz' a hátsó ülésre dobott cekkere az ablakon benyúló tolvajoktól vizuálisan védve pihen.

Ez is gyanús, az sem tetszik, Füge aztán kemény dió.