Javuló statisztikák

2001.03.14. 09:32
"Hát, marha boldog vagyok," fintorog Pál József alezredes a telefonba, amikor interjút kértünk tőle - de végül kötélnek áll. Az autótolvajok elleni harcra kitalált Gepárd Csoport vezetője irodájában egy kedves gepárd-figura fekszik az íróasztalon. "Nem sztárkodni akarok, ennyi," fejti ki az alezredes, mi a gondja a médiával. "Ez csapatmunka. Mi itt dolgozunk, hajtunk, és eredményeket érünk el. A rendőrségi vezetők elégedettek a munkánkkal," mondja.

Sem a Gepárd Csoport tagjait, sem Pál alezredest nem szabad fényképezni. Illusztráció viszont kell. Ezért a Totalcar fél órára szükség-színtársulatot alakított, és képregényes formában dolgozta fel az autótolvaj elfogását. Az izgalmas történet úgy indul, hogy egy fehérgalléros bűnöző leadja a megrendelést a tolvajnak, ,,akkor az az ötös Bömbi lesz, ott a parkolóban". Végül a Gepárd csoportot szimbolizáló művész elfogja a tolvajt, de a nagyobb életszerűség kedvéért a megbízót nem. Video -és hangkártyával rendelkező olvasóinknak különösen ajánljuk a rajtaütérsől készült bemutató filmünket, ami a legjobb nindzsamozikat idézi.

 
   
    Bevetésre készen (a kép illusztráció)

Pál szerint a csoport sikerének titka, hogy együttműködnek a legtöbb hatósággal. "Vám- és pénzügyőrség, APEH, az önkormányzatok, határőrség, a környezetvédelmi szervek," sorolja, majd mivel biztos nagyon bután nézek, kifejti: "Van a bontóban egy bazi nagy pocsolya fáradt olaj. Ott szennyezi a környezetet. Ez kire tartozik? Na, látja már? Ha a környezetvédelmisek intézkednek, és látnak valamit, ami minket érdekelhet, szólnak nekünk, fordított esetben pedig mi hívjuk őket. Erről van szó, hogy minél nagyobb legyen a fogadófelület ."

Pál büszke rendőrségen belőli jó kapcsolataira is: "A kollégák ismerik már a Gepárdot, ha telefonálunk valahová vidékre, egyből ezerszázalékosan segítenek. Van, hogy ők hívnak. Múltkor is valami tanyáról hív az ott intézkedő kolléga, te, azt mondja, van itt egy Zsiguli, elég gyanús. Jól van, mondom neki, vedd le ezt, nézd meg azt, hát mi van odaírva. Megnézi, aztán mondom, jól van, mindjárt megy egy emberünk, fogtunk egy lopott autót ."

 
   
  - Azonnal indulunk! (a kép illusztráció)

Az ilyen véletlen fogásból kevés van, Pál a szisztematikus munkára esküszik. "Az elmúlt évben, amióta a Gepárd létezik, Budapesten 18-20 százalékkal csökkent az autólopások száma. Ebben egy csomó tényező szerepet játszik, köztük az is, hogy a Gepárd akciói nyomán 120 ember került előzetes letartóztatásba . Úgy ötszáz autót fogtunk meg."

Pál odamegy az íróasztalához, és egy feltekert nagyméretű csomagolópapírt tereget szét. "Látja, mi ez?" kérdezi, "egy budapesti autótolvaj szervezet." Az alezredes a szoba másik végében áll, de azt jól látni, hogy a papírra egy tucat igazolványkép van felragasztva , amiket színes nyilak kötnek össze egymással: munkamegosztás, kapcsolatok szerint.

 
   
    - Akkor azt a fekete ötös BMWt kérem. (a kép illusztráció)

"Ezek szerint ismerik a tolvajokat?" "Ismerjük az elkövetői kört," pontosít egy szakkifejezéssel az alezredes, majd invitál, munkaideje lejártával tartsak vele. Mielőtt beizgulnék, hogy egy igazi akcióról tudósíthatok, kiderül, csak fürdőkádat venni megyünk.

Beülünk az öreg dízel Ford Escortba; az autóban sebességváltózár. "Ér ez valamit?" "Ja, ha nem hamisítvány," válaszol az alezredes, "mert egyre több a nem eredeti cucc. Az eredetieket nem nagyon tudják kinyitni, olyan a zárjuk." Ha már itt tartunk, Pál kifejti, hogy a legjobb védelmi felszerelés a legolcsóbb: egy eldugott egyedi kapcsoló . "Jók a GPS-es nyomkövetők is, de azok drága autókba valók. Ha jobban elterjednének, az áruk lemehetne olyan 30-40 ezerre, akkor többen megengedhetnék maguknak."

 
   
  Észrevétlen megfigyelés (a kép illusztráció)

"Na és a konténer? Ha abba rakják az autót, akkor a rendszer nem sugározza tovább a jeleket," adom a jólinformáltat. "Nézze, én még nem hallottam konténeres autólopásról Magyarországon," nyugtat meg Pál, "de még ha lenne is, azért eltart egy ideig, mire felpakolják az autót, a ketyere meg addig is egyfolytában nyomja a riasztást a központnak."

Pál szerint nem nagy etvasz a nemrég sajtótájékoztatón bemutatott fogás, a profik által használt, az ugrókódos riasztókat lehallgató és a kódot megfejtő szerkezet. ,,Gondoljon bele," érvel, ,,ezzel kiiktatják a vijjogó riasztót, esetleg nyitják a központi zárat. De ha van más védelem is, az autót még mindig nem tudják elvinni."

 
   
    A bűnelkövetô munkában (a kép illusztráció)

A nyolcadik kerület kis utcájában rosszul öltözött figura görnyed egy kukába. Az alezredes az ablakon kihajolva kíván sikeres napot neki. ,,Pál úr, ez egy titkosügynökük? Jól álcázza magát," dicsérem szembe az alezredest, hiszen egy korábbi nyilatkozatából kiderült, hogy a Gepárd titkosszolgálati módszereket is használ.

,,Nem, ez egy guberáló," hűt le Pál, ,,de megéri jóban lenni velük, sok mindent látnak. Ha valami érdekeset találnak a kukában, már jönnek is hozzánk. Sok bűnjelet és infót kaptunk már tőlük. Csak beszélni kell a nyelvüket."

A Szarvas téren lelassítunk: egy Ford Transit a tér túloldalán egyirányú utcába készül behajtani - fordítva. Pál feszülten figyel, de a Tranzit észbe kap és kitolat. "Jól van, ez csak eltévedt. Ha behajtott volna, utánamentem volna. Mi lehet olyan sürgős, hogy nem fér bele megkerülni egy háztömböt? Az ilyen viselkedés mindig gyanús," magyaráz az alezredes.

 
   
  A törött zár (ezt tényleg szétbarmolták)

Közben megérkezünk a fürdőszoba-felszerelés boltba, de a kádvásárlás nem egyszerű, az alezredes szolgálati 5110-ese folyamatosan csörög. "Na látja, ez van," fordul hozzám, "nálunk nincs a munkaidőnek vége, egyfolytában képben kell lenni. A kollégáim és én nem befejezni szoktuk a munkát a nap végén, csak abbahagyni."

Visszafelé az autóban új témát vetek fel: " Mi a helyzet a márkakereskedésekkel? Az Index Autólopás topikjában több áldozat is arra gyanakszik, hogy a márkakereskedő, ahová hordták az autót, alaposan benne volt az autójuk ellopásában." "Ezt én nem tartom valószínűnek," mondja Pál, "bár az nincs kizárva, hogy egy-egy alkalmazott belekeveredik valami ilyesmibe. Az a tapasztalatunk, hogy az ilyen munkaerő viszont más szempontból is megbízhatatlan, és általában csak napokat dolgoznak a márkakereskedésben, utána valami egész más miatt ki is rúgják őket."

 
   
    Egy perc múlva akció (a kép illusztráció)

"Nemrég azt próbáltuk ki," hivatkozom egy korábbi Totalcar cikkre, "vajon a közúti igazoltatást végző járőrök ellenőrzik-e a motorszámot, amivel egy csomó frissen lopott autót ki lehetne szűrni. De egyetlen járőr sem foglalkozott ezzel." "Na figyeljen ide, ha az autó tiszta, akkor az állampolgár rendőri zaklatásként éli meg az ilyen igazoltatást, nem? Ha viszont maga a tolvaj vezeti a lopott kocsit, amibe egy csomó pénzt fektetett, és jó eséllyel fel is van fegyverezve, vajon mi a következő lépése? Érti, mire gondolok? Na, ezért nem kívánhatjuk ezt a járőrtől."

Kiderül, hogy egy autó ellopása akár többszázezres befektetéssel is járhat. Mondjuk egy preparált motorvezérlő-elektronika, amivel a gyári immobilizert iktatják ki, simán kerülhet ennyibe. Ha a tolvajt megzavarják, és kénytelen elmenekülni a cuccot hátrahagyva, akkor "a főnökök nem örülnek."

"A minimum, hogy meg kell térítenie a kárt," fogalmaz az alezredes, "hiszen én nem ismerek olyan biztosítót, amelyik biztosítást kötne autótolvaj-felszerelésre." Pál szerint az ilyen adósságba került autótolvaj azzal próbál meg többet keresni, amihez ért: még több autót köt el.

 
   
  Akció (a kép illusztráció)

Az erőszakos autórablások növekvő száma az egyre fejlettebb lopásgátló-rendszerek elterjedésének köszönhető. Míg a legfelkészültebb bandák naprakészen követik a védelmi technikák fejlődését, a kevésbé profik tehetetlenek, és inkább a már mozgásban lévő autóra támadnak. "Menet közben be kell zárni az ajtókat," mondja az alezredes, "az megvéd az erőszakos támadások ellen."

Aki a járó motorú autót magára hagyja, akár csak annyi időre is, amíg becsukja a garázskaput, az is nagyban megkönnyíti a tolvajok dolgát, akik nemritkán az autót és tulajdonosát előre megfigyelve tudatosan készülnek is az eksönre. ,,Ennek vannak jelei," állítja Pál, ,,de ha az állampolgár nem elég éber, észre sem veszi ezeket. Csak amikor már füstölnek el a verdával, akkor ugrik be, hogy az előző nap többször is látott a forgalomban maga mögött felbukkanni egy adott kocsit, vagy hogy az utcában idegenek ténferegtek."

 
   
    Nincs menekvés (a kép illusztráció)

Ha valakinek ellopják az autóját, amint lehet, igyekszik bejelenteni a rendőrségen. Pál szerint van lehetőség "soron kívüli" feljelentésre, csak hangsúlyozni kell, hogy friss az eset. A Gepárd Csoport éjjel-nappal ingyenesen hívható telefonszámán (06-80-201-334) is lehet bejelentést tenni, de a 107 vagy a 112 tárcsázása után is odairányítják a telefonálót az ügyeletesek. Minél hamarabb észreveszik a hiányzó autót, annál nagyobb esély van a felkutatására. ,,Ha egy autó nincs meg 24 órán belül," mondja az alezredes, ,,akkor kisebb a valószínűsége, hogy valaha is megtaláljuk." A gepárdosok éppen ezért, igazodva ellenfeleik munkaidejéhez, szünet nélkül, hétvégén is dolgoznak.

A Róbert Károly körúton ezüstszínű Ford Puma kerül mellénk és Pál alezredes nagyra nyílt szemekkel figyeli. Próbálom én is megfejteni, mi lehet gyanús, de kiderül, ez alkalommal nincs semmi gyanús momentum, az alezredesnek egyszerűen tetszik a kis sportkocsi. Pál saját bevallása szerint nem vezet jól (csak szerénykedik), ámde imádja az autózást. Az általuk megfogott csodakocsikat azonban még sosem vezette. ,,Ez elvi kérdés," mondja, ,,az embereimnek is szigorúan megtiltottam."

 
   
  A bíróságon találkozunk (a kép illusztráció)

Vissza az interjúhoz. Bár a kötelező eredetvizsgálat és a Törzskönyv bevezetése megnehezítette az autólopásból létfenntartók életét, Pál szerint ,,továbbra is léteznek csatornák" a rendszer kijátszására. Gyakran totálkáros autókat javítanak fel lopott autók alkatrészeivel. ,,Megjelenik a fószer az eredetvizsgálaton egy korábban totálkárosra tört autóval," avat be Pál, ,,és az elsődleges azonosítók egyeznek is persze. Az nem derül ki, hogy az alkatrészek többsége egy lopott donortól származik, de különben is, meglobogtat egy számlát a bontóból és már át is megy a kocsi."

A bontók között különben is akad ,,öt százaléknyi" simlis, orgazda, akik vagy csak nem kérdezik a hozzájuk vitt autók eredetét, vagy éppenséggel konkrét megrendelőként is részei a lopott autók reciklálásának. A Gepárd Csoport munkájának egy része éppen ezért az autóbontók ellenőrzése, a szabálytalanságokat elkövetők kiszűrése, adott esetben bezáratása.

Az egyre fejlettebb és sokoldalúbb lopásvédelmi eszközök, a törvényi háttér keményítése (pl. az eredetvizsgálat bevezetése, a ,,gépjármű önkényes elvitele" súlyosabb szankcionálása) és a korábbinál mobilabb, gyorsabb felderítői hozzáállás önmagukban nem akadályozzák meg az autólopásokat, de egyenként is olyan mértékben nehezítik meg a bűnözők életét, hogy sokan közülük kénytelenek pályát módosítani.

,,Tavaly is érezhetően csökkent az autólopások száma," kommentálja Pál, ,,és véleményem szerint a következő években is ez a tendencia fog folytatódni, majd idővel a kocsilopások száma beáll egy a mainál alacsonyabb, nagyjából konstans szintre."

Ez a jóslat már a Gepárdosok főhadiszállása előtt hangzik el, ahová időközben visszaérkeztünk. Egy csoport fiatal nyomozó éppen akción volt, és Pál alezredes kíváncsi a beszámolójukra. ,,Ma is csak éjszaka jutok haza," tárja szét a karját, ,,de a fürdőkádat, azt legalább megvettük."