Széles utak, angolkisasszonyok, amerikai stoptáblák

2007.02.19. 07:37
Miközben a nagy pártok utcai harcban, elosztórendszerek reformjaiban, vizitdíjban, egyéb hálás témákban utaznak, az egyik kicsi a fejébe vette, megpróbál normális benyomást kelteni. Az emberek valós, mindennapi problémáira igyekeznek megoldást találni. Mivel kezdték? Szüntessük meg a jobbkéz-szabályt!

A jobbkezes sztorit ketten viszik, egyikük maga az MDF alelnöke, Almássy Kornél. Honlapján több érdekesség is van. Az egyik rögtön a főoldal teteje, tessék megnézni, na, hol a vicc? Bizony a fejléc jobb oldalán látható arculati elem, ami olyan sunyi eleganciával simul a képbe, hogy csak a hatodik session alatt tűnt fel: az ott egy alma. Ünnepi beszédek, Almássy Kornél parlamenti felszólalása az aktív magyar külpolitikáról, élhetőbb belvárost, az MDF belvárosi polgármesterjelöltjének rokonszenves elképzeléseit most nem részletezem, perverz olvasóinknak is maradjon exkluzív tartalom.

Kedvencem a Magamról rovat, melyben két meghatározó bekezdés taglalja az alelnök és az angolkisasszonyok kapcsolatának fontosságát. Erre természetesen a későbbiekben kénytelen voltam rákérdezni. Addig azonban lássuk, miről is van szó. Az MDF gyakorlatilag a jobbkéz-szabály fokozatos megszüntetését javasolta, mert a statisztikák szerint a jobbkezes utcákban (hivatalosan: egyenrangú utak kereszteződése) jóval több a baleset. A lényeg talán ebben a bekezdésben olvasható:

"Magyarországon nem elég fejlett a közlekedési kultúra ahhoz, hogy jobbkéz-szabályt, melynek alkalmazása túlságosan függ a vezetőtől, fenntartsuk. Az MDF álláspontja szerint a közlekedés biztonságához az állam úgy járulhat hozzá, ha mindenütt egyértelmű és könnyen átlátható szabályokat teremt."
A teljes sajtóanyag alább olvasható, ha ráér, egyszer térjen vissza rá.

MDF javaslata a jobbkéz-szabály fokozatos elhagyására - Sajtóanyag -

A Magyar Demokrata Fórum kezdeményezi a KRESZ módosítását, mert szeretné elérni a jobbkéz-szabály folyamatos megszűnését. Az eltörölt szabályozás helyett minden utcában közlekedési táblák jeleznék az elsőbbségadási kötelezettséget, hogy egyértelművé váljon, hogy minden kereszteződésben alá-fölérendeltségi viszonyok uralkodnak.

A rendőrségi statisztikák szerint évente sok ezer baleset történik a jobbkéz-szabályos kereszteződésekben. Érdemes elgondolkodni azon, hogy a Statisztikai Hivatal adatai szerint a legtöbb közlekedési baleset a keresztező irányú jármű ütközéséből adódott. 2006 I-III. negyedévében összesen 3220 baleset származott keresztező irányú járművel ütközéséből, s ebből 2768 lakott területen belül történt. Az ORFK legfrissebb adatai szerint 2006-ban 20 554 személyi sérüléses baleset történt, az elsőbbségi jog meg nem adása miatt 4545 volt a személyi sérüléses balesetek száma.

A szomorú statisztikák legfőbb oka az, hogy a szomorú közlekedésbiztonsági tapasztalatok szerint ma Magyarországon nem elég fejlett a közlekedési kultúra ahhoz, hogy jobbkéz-szabályt, melynek alkalmazása túlságosan függ a vezetőtől, fenntartsuk. Az MDF álláspontja szerint a közlekedés biztonságához az állam úgy járulhat hozzá, ha mindenütt egyértelmű és könnyen átlátható szabályokat teremt.

A Magyar Demokrata Fórom ezért kezdeményezi a KRESZ módosítását. Javaslatunk értelmében fokozatosan megszűnne a jobbkéz-szabály, és a kereszteződésekbe elsőbb adást jelző táblákat helyeznének ki. A javaslat megvalósítása természetesen csak a helyi önkormányzatokkal karöltve valósulhat meg. A táblák kihelyezésének költségeit az önkormányzatok és a közlekedési tárca közösen viselné. (Egy tábla beszerzésnek és kihelyezésének ára hozzávetőlegesen 13 000 - 15 000 Ft között van.)

Természetesen tisztában vagyunk a kerületi önkormányzatok, a települések anyagi helyzetével, éppen ezért első lépésben a leginkább balesetveszélyes, a legbeláthatatlanabb kereszteződéseket kell táblákkal ellátni. Meggyőződésünk, hogy a rendőrségi baleseti statisztikák mellett a környéküket ismerő helyi lakosok tudják, mely utcákban és kereszteződésekben van a legnagyobb szükség egyértelmű szabályozásra. Ezért a Magyar Demokrata Fórum az állampolgárokhoz fordul: tegyenek javaslatot a jobbkézszabaly@mdf.hu e-mail címen arra, hogy mely utcák élvezzenek elsőbbséget lakóhelyükön.

A javaslat megvalósításának szükségességét bizonyítandó javasoljuk egy megfelelő fővárosi kerület, kerületrész, városnegyed kijelölését, ahol közlekedési táblák kerülnek a problémás csomópontokhoz, kereszteződésekhez, így rövid időn belül lemérhető, mennyivel csökken a balesetek száma a tábláknak köszönhetően. Természetesen a KRESZ módosítását megelőzően kikérjük a forgalomtechnikai szakemberek véleményét is, ezért jelen elképzelésünket elküldtük a Közlekedés Tudományi Intézet, Közlekedés Felügyelet és a BME szakembereihez.

Meggyőződésünk, hogy a kijelölt minta-területen a KRESZ módosítása következtében nagyban csökkenne a balesetek száma, és bebizonyosodna: a jobbkéz-szabály komoly visszatartó erő híján csupán bonyolítja, de nem teszi biztonságosabbá a közúti közlekedést. Az új szabályozás nem csak a személyi sérülések számát vetné vissza, hanem az évente több milliárd forintnyi az ütközéses balesetekből származó anyagi kárt is jelentősen lecsökkentené. A Magyar Demokrata Fórum javaslatát abban a reményben juttatja el első lépésként a kerületek polgármestereihez, hogy a közlekedés biztonságának mértékét nagyban javító javaslat időszerűségét és fontosságát felismerve a városrész-vezetők partnerek lesznek a reform elindításában.

Budapest, 2007. január 16.

Hock Zoltán Almássy Kornél
Elnökhelyettes Alelnök

Nekem elsőre hülyeségnek tűnt a javaslat. Néhány évvel ezelőtt a Visegrádi utca egy szakaszát, ahol jó széles az út és látványosan ványadtabbak a keresztutcák, épp azért jobbkezesítették, hogy csökkenjen a tempó. Akkoriban sokat jártam arra, mert ott volt a Magyar Narancs szerkesztősége. Eleinte szentségeltem, de elég hamar át lehetett látni, hogy ha ott laknék, megnyugtató lenne, hogy a gyerekem adott esetben egy 30-cal közeledő autó elé ugrik ki a labda után, mintha a korábbi gyakorlat szerint laza 50-60-nal járnának az autók.

Megkérdezem az ORFK sajtóosztályt, akadna-e rendőr, aki elmondja a véleményét a tervezetről. A közlekedési (al?)osztályon megpróbálnak lepattintani azzal, hogy ez a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium hatásköre, kérdezzem őket. Sajnos azonban, bár minden tiszteletem a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumé, ezúttal ők nekem nem jó: ha a GKI véleményez, abban már anyagi szempontok is vannak. Mert ha esetleg - váratlan módon - tetszene nekik az ötlet, ők fizetnék azt a pár milliárdot a táblákért. Csak Budapesten 3000, a nagyobb városokban is 500-1000 közötti jobbkezes kereszteződés van.

Tehát mégis inkább egy rendőrt kérek. Nem könnyű, mert amikor másnap visszacsörgök az ORFK-ra, már azt mondják, ebben az ügyben utasítást kaptak, hogy a GKM-hez irányítsák az újságírókat. Régi kedvencem a magyar, fullextrás rendőri vezetés. A Kossuth téren bontják a kordont. A budapesti főkapitány nyilvánvalóan alkalmatlan, fogalma sincs, kell-e egy rendőrre azonosító, van-e rendszeresítve az állománynál vipera, arról nem beszélve, hogy képtelen normálisan viselkedni. Garamvölgyi Lászlónak viszont az ORFK-nál gondja van rá, hogy a jobbkéz-szabályról ne nyilatkozzanak.

Tegnap speciel géppisztollyal lőtték a rendőrszékházat, de Jámbor István alezredesnek, közlekedésrendészeti osztály munkatársának külön engedély kell, hogy mégis nyilatkozhasson a jobbkéz-szabály ügyében. Az engedélyt szerencsére megkapja.