Milyen használt autót veszünk hol, kitől?

2008.03.20. 00:27
Na, végre-valahára kiértékeltük (illetve kiértékelték nekünk) két és fél hónapja kelt kérdőívünket, amelyben a Totalcar olvasóinak használtautó-vásárlási szokásait firtattuk. Egyelőre a cím első kérdésére válaszolunk. Az alfások inkább teljesítmény, a daciások inkább helykínálat alapján vesznek autót, és egyiküket sem érdekli a zöld jövő.

A válaszadók 96%-a volt férfi – ez egy kicsit nyomasztó adat, de hát az autók és a tesztoszteron eléggé összefüggő dolgok. Másrészt azt is mondhatjuk, hogy majdnem négyszáz hölgy is kitöltötte a kérdőívet! A válaszadók 14%-a a 18 és 25 év közti korosztályba esett, 53%-uk 26 és 35 év közötti, egyharmaduk 36 és 60 év közötti, 1%-uk pedig hatvanon felülről olvas minket. Kezdjük az elemzést a kérdések sorrendjében? Á, az nem volna olyan vicces, mint ha mindjárt nekiesnénk a mindenféle keresztirányú összefüggéseknek is. Így megtudhatjuk például, hogy kinek mi a szíve vágya.

Az ideális használt autó

Az excelből kiderült, hogy a kérdőívet kitöltők 12,3%-a Toyota-, 10,3%-a Opel-, 8,2%-a Ford-, 8,1%-a Volkswagen-, 7,9%-a pedig Honda-logót lát legszívesebben új használt autója orrán.

5,3%-ot kapott a BMW, bő négyet a Suzuki, a Mazda, a Skoda, bő hármat az Audi, a Renault, a Fiat. Csupán 2,8% szeretne használt Mercedest, 2,5% Volvót, 2,2% Alfát, 2,1% Peugeot-t és 2% Citroënt látni rendszeresen a háza előtt.

A kutatás megrendelője üzen a TC olvasóinak:

A felmérés előzménye a piac egyik szereplőjének az értékesítési stratégiájának a kidolgozása, amelyre tanácsadóként kaptunk felkérést. A projekt részeként döntöttünk úgy, hogy felmérjük az autópiacon jellemző trendeket, vásárlói szokásokat. Évi több százezer autó cserél gazdát, de a szereplők preferenciáiról, vásárlási szokásairól, motivációiról nagyon kevés valódi információ áll rendelkezésre. Mindenki leginkább csak megérzésekkel, nagyon durva becslésekkel rendelkezik – minden használtautó-kereskedő a rövid távú profitban érdekelt (azaz ügyeskedik, ahol tud).

Ezen a ponton kerestük meg Totalcar szerkesztőségét a közös felmérés ötletével. A számunkra releváns kérdéseket ők kiegészítették az őket foglalkozató kérdésekkel, és így született meg az általatok kitöltött kérdőív.

A kapott válaszok száma mindanyuinkat meglepett (több mint 11 000). Ez a minta már lehetővé teszi, hogy feltételezéseket állítsunk fel, következtetéseket vonjunk le. Rengeteg adatra tettünk szert, számos hasznos információ nyert napvilágot, amelyek segítettek nekünk a piaci trendek és tendenciák pontosabb megértésében, a Totalcar újságírói pedig összegyűjtötték a számotokra is érdekes, esetenként meglepő válaszokat, véleményeket.

Ördög László
GROW Organization Development Group

Nahát, nahát, ennyire nem merünk nagyot álmodni? Csak egy tized százalék érez legjobb vételnek egy használt Porschét, 12 ezreléknyi egy Jaguárt, 17 egy Chryslert? És még fél százalék sem érzi úgy, hogy a világ legjobb használt autója egy Lexus lenne számára?

Tettünk viszont egy lépést a japánt vagy németet-probléma megoldásának irányába. A válaszadók 1,09%-a márka helyett a japán, 1,02%-a a német szót írta az adott rubrikába.

És mit nézünk meg elsősorban, amikor nem szalonból veszünk autót? Fogyasztást? Erőt? Állagot? Igen. Általánosságban elmondható, hogy dobogjon bár kék-fehér propeller, háromágú csillag, H betű vagy körbe zárt villám a használtautó-vásárló mellkasában, a jó műszaki állapot mindennél előbbre való. (A válaszadók 85%-a jelölte fontosnak ezt a paramétert.)

Csórók vagyunk, tehát a fogyasztás is nagyon fontos (53% jelölte meg fontosnak), de óvatosak is vagyunk, tehát a aktív biztonsági kiegészítőket is szeretjük (szintén 53%-nak fontos az ABS, ESP). De magabiztosak is vagyunk, tehát a passzív biztonság, a minél több légzsák, övfeszítő megléte már csak 42% számára fontos. 50%-ban számít a választásban a teljesítmény. Szomorú, de a válaszadók csupán 7%-ának fejében motoszkál a környezetvédelem, amikor használt autót választ.

A férfiak úgy általában elsősorban a jó műszaki állapot (88%-uk jelölte meg ezt a szempontot, mint vásárlást befolyásoló paramétert), a fogyasztás (62%), az aktív biztonság (58%), a fenntartási költség (55%) és a teljesítmény (50%) alapján döntenek. A nőknek is fontos a megbízhatóság (87%-uk jelölte meg a jó műszaki állapotot), 70%-uk nézi a fogyasztást, 65 az aktív biztonságot, 58 a fenntartási költséget, 47 a passzív biztonságot, és 42 a teljesítmányt. A méret a férfiak számára jelent nagyobb komplexust: 25%-uknál döntési faktor a lökettérfogat, a nőknél csak 15%-ot érdekel ez a paraméter. A nők környezettudatosabbak: 12%-uk néz CO 2-emissziót, a férfiaknak csak 7%-át érdekli a zöldség.

Mit keresnek autójukban a daciások Az alfások? Az opelesek? És mit hiányolnak a kereskedésekből a vicces emberek?