Szórakoztatva lincselnek

2005.03.08. 13:56
Kedves Olvasók, el vagyunk ájulva, önök várakozáson felül teljesítenek! Népítélet rovatunk létezésének első hetében ezernégyszázan tárták fel a nyilvánosság előtt intim viszonyukat autójukkal. Adunk egy kis ízelítőt.

A TotalCar új szolgáltatásának misszióját május elsejei transzparensünkön így fogalmaztuk meg: " A Népítéletet célja, hogy olvasóink valós felhasználói tapasztalatokat írhassanak és olvashassanak konkrét autókról. Ha szorgalmasan és őszintén írnak bele, a Népítélet segít mindenféle városi legendától és rémséges előítélettől független, okos döntést hozni az autóvásárlásra készülőknek." Szerencsére a rovat e nemes cél mellett még szórakoztat is.

Vicces Ítéletek

Szerkesztőségünkben időnként fel-felröhög valaki az Ítéletek megjelentetése közben. Nem csoda, amikor egy Lada kapcsán olyanokat olvashatunk, hogy:

Mielőtt napi rendszerességgel használhattam volna, már sikerült a bal elejét valakinek egy tűzcsappal kicsit megegyengetni. Később - egy kolléga közreműködésével - a jobb eleje egy gázcső-csonkkal került áthatásba, végül én egy telefonoszlopot találtam meg vele. Eladáskor az autópiacon mérsékelt sikert arattam azzal a szöveggel, hogy a kocsi elején található javítások nem a típusra amúgy jellemző rozsda kókány eltüntetésének, hanem a vidéki közműhálózat mind szélesebb kiépülésének csalhatatlan jelei. "

Veterán Ítéletek


Életkortól függően ki-ki újraéli a szolgálati autó volánja mögött töltött kilométereket, elandalodva gondol vissza gyermekkorára, vagy nagy lelkesedéssel tekint abba az időbe, amikor még nem is élt, amikor ilyet olvas egy 424-es Moszkvicsról : " Első autónk volt ez a (tulajdonképpen édesapám vette, de mindketten ezen tanultuk az autót-autózást) cégtől levetett gyönyörű középkék Moszkvics 1968-ban! Mai szemmel teljesen másképp néznénk rá. Akkor egy csoda jó kis autó volt! Motorja OHV, 1360 ccm, 45LE, hosszában, kardán, hátsókerék hajtás. Ennek a motornak az osztófején volt vákuumos, és röpsúlyos előgyújtás szabályzó gyárilag!!!!"

Kis Ítélet-statisztika

Hamar összeütöttünk egy kis Excel-táblát az első 1351 ítéletből és megnéztük, melyik márkának, melyik típusnak mennyire szorgalmas a tulajdonosi gárdája. A legserényebben a Renault-tulajok dolgoztak: 115 írásuk a teljes állomány 8,5 %-át teszi ki. Tiszteletre méltó a fiatosok és fordosok aktivitása is: 108, illetve 101 vélemény fogalmazódott meg autóikkal kapcsolatban. Született már Ítélet olyan egzotikus típusokról is, mint a GAZ-69 , a Porsche 911 , a Zaporozsec (két drab!), vagy az Üvegtigris legendás címerállata, a Chevrolet Impala (még ha egy modern példányról van is szó). Egy Ítélet átlagosan 190 szóból áll, a rekordot 3201 szóval egy kedves Fiat Bravo-tulajdonos tartja, de nem sokkal marad el mögötte Astráját 2995 szóban jellemző Ítélkezőnk sem.

Érzelmes Ítéletek

Kinek ne szökne könny a szemébe, ha ilyet olvas:

Ez volt az álmom, ezt akartam, megkaptam. Minden perc öröm vele. Néha csak lemegyek az autóhoz és nézem. Érdemes.

Ezt egy Jaguar XJ6-ról írta szerető gazdája. Meg kell a szívnek szakadni.

Listázó Ítéletek

Egy Peugeot 307 tulajdonosának sirámai:

Hibalista: fényszórómosó, ülésfűtés, berobbanó hátsó szélvédő és még egy rakás apró bosszantó dolog, pl: nyikorgó fékek és nyekergő kuplungpedál, folyamatosan "széthulló" kárpit, állandóan kiégnek a fényszóróban az égők, amit lehetetlen kicserélni, az üléstámla dölésszögének állíthatósága használhatatlan, a motortér nincs rendesen szigetelve, állandó csörgést hallok a motorból, stb...


Kritikus Ítéletek

Akadnak, akik nem autójukban, hanem a szervizháttérben csalódnak, amikor 156-os Alfájukat viszik javíttatni.

Magas árak, ócska munka, ha valamit megemlítettem, hogy zörög, mindig pont az a kolléga nem volt bent aznap, aki meg tudta volna csinálni. Volt egy 5000 Ft-os átnézési akció, azt mondták, hiányzik 2 l olaj, nem engedtem, hogy töltsenek, megmértem utána, tök jó volt. Piti benzinkutas trükk.

Elégedett Ítéletek

Nem is gondoltuk, hogy mást olvashatnánk egy Toyota Corolláról :

Szerintem a Toyota nem csak autókat gyárt. Az autóin keresztül építi a társadalmat. Egy olyan társadalmat, amelyben a minőségre, a tökéletességre törekszünk. Mert aki egyszer Toyota tulajdonos volt, az nem adja lejjebb.


Női Ítéletek

Egy Honda Civic tulajdonosnőjétől:

Nagyon szeretem! Az úttartása kiváló, kanyarokban stabil, váltója csodálatos, jól gyorsul (gurul mint a golyó), kényelmes, viszonylag csendes. Keveset fogyaszt, nagyon megbízható, még az erdélyi utak akadályait is simán vette. Bármennyit áll is, pöccre indul. Mindent összevetve, KIVÁLÓ tipikus női autó!

Családi Ítéletek

Amikor a családban mindenkinek van véleménye (jelen esetben egy Cinquecentóról ): I., II.-ban jól gyorsult a kis 6-700 kilós vacak, feleségem mindenhova be tudott parkolni, még buszok közé is keresztben. A gézengúzok (ti. lányaim) imádták, a kisebbik meg is siratta.

Dühös Ítéletek

Akadt olyan olvasónk is, aki nem volt teljes mértékben elégedett autójával. Egy Xsara -tulaj kirohanása:

Szerintem a gyári futószalagról azonnal a zúzdába kellene hajigálni, azokkal az emberekkel együtt, akik kifejlesztették.

A számszerű értékelésekből a Népítélet rovat címoldalán márkánként összesítve látható, melyik gyártót hogyan értékelik az autótulajdonosok. Az összesített osztályzat, azaz a csillagok számának megállapításánál nem egyenlő súllyal esik latba az érzelmi (pl. mennyire szeretem) és a racionálsi-praktikus (pl. mennyire megbízható) pontozás. A szeretetet - mivel a szeretet a világ alapja - valamivel erősebben súlyozzuk a végső összesítésben, így az imádott de rakoncátlan vagy kevéssé praktikus autók viszonlylag jobban végeznek, mint a gyűlölt de alapvetően nem olyan rosszak.

A rideg, számító, hidegfejű tájékozódni vágyók kedvéért hamarosan fel fogjuk tüntetni a modellek érzelmi pontszám nélküli eredményét is, ott a szív nem számít, csak az ész szava.

Jelenlegi citromdíjasunk 2,5-2,5 csillaggal a Barkas és a Moszkvics, a legelégedettebb autósok pedig a Mini, Zastava, Cadillac és Honda-tulajdonosok, 4,5-4,5 csillaggal.

Kedves Olvasónk, Ön se fojtsa magába, amit autójáról gondol! Ossza meg velünk és a TotalCar közönségével tapasztalatait, hadd legyen kerekebb a kép.