ESP off!

2007.06.16. 07:58
Unokáink nem fogják érezni az égett benzin- és gumiszagot, a leforgó motor vibrálását. Akkorra már villanymotor hajtja a GPS-szel vezérelt autókat. Verseny azért lesz, de távirányítóval a toronyból. Élvezzük ki az elavult hülyeséget, amíg lehet.

Csendben csinálták, mert nem sztártervezőt csábítottak át, nem is botrányhőst állítottak előre. Nem a külsőre mentek rá, nyilván a kiszámítható egyhangúsághoz szokott régi kuncsaftokat nem akarták elveszíteni. De megjelent egy sport feliratú gombocska a műszerfalon, a pár nosztalgiázó kivételével rég elfeledett GSI helyett új felirattal, az OPC-vel illették a legerősebb változatokat.

A piac enyhe hitetlenkedéssel fogadta a próbálkozást. Turbómotorok, 200, uram bocsá' 280 lóerő, Opelbe? Minek, sosem fogják megvenni. Kínos erőlködés, mondtam ki magamban az ítéletet. Ugyan, ettől nem vesznek több egynégyes/egyhatos belépőmodellt, reklámértéke a nullával egyenlő, vélekedtem. Most azonban megtértem. Azt nem tudom, segíti-e eladni a fapadost, de hogy önmagában is van létjogosultsága a GTI, ST, Type-R, Evo, RC, RS, Cupra, STi, OPC címkéjű verzióknak, arról maradéktalanul meg vagyok győzve. Igaz, azt nem szeretném, ha ezrével jelennének meg az utcát versenypályának látók. Ekkora teljesítményt zárt pályán lehet kihasználni, tessék magát kéthetente pár tízezresért kitombolni a 'ringen, máskor pedig alkalmazkodni a forgalomhoz.

Eke nélkül szántja az aszfaltot - Corsa OPC

Az új Corsa tipikus divattermék, megjelenése, reklámkampányával sugalmazott szerepe szerint vége a nyugdíjasok kedvezményezésének. Ők vegyenek valami nagyobbat, ezt meg hagyják a fiatal korosztálynak. Az OPC-vel pedig felteszik a koronát a trendiségre. Először is az egyliteres belépőmodell bő kétszeresébe (5,6 millió) kerül. Igaz, 3,2-szer erősebb.

Egyesben képes leszabályozásig égetni a gumit úgy, hogy közben 5 métert nem halad. Aztán kettesben szintén, bár kicsivel többet jut előre. Kanyarból kijőve hármasban sem akadályozza semmi, hogy 30 méteres csíkot hagyjon az aszfalton. Háromszor öt kört tettem meg vele az Euroringen, és egyre jobban éreztem magam. Rá kell jönni, felesleges ötezren tartani a fordulatot a kigyorsítás előtt, mert az értékes erő gumifüst formájában megy veszendőbe. Igaz, azt sem szereti, ha 3000 alá ejtjük. A kettő között a gázpedállal dönthetem el, a köridőt javítsam vagy a közönséget szórakoztassam a sivítással.

A motorerő önmagában édeskevés az élvezetes pályaautózáshoz. Különösen ha a technikás kanyarok közti rövid egyenesek nem sok pihenést biztosítanak. (A tesztpálya ilyen volt. Magam is utólag döbbentem rá, egyszer sem volt időm ránézni a sebességmérőre, mert máris jött a következő sikán.) Tehát kell a stabil futómű és a fáradhatatlan fék is. Nem is hiányoznak a Corsa alól. Rövid, emiatt nem orrnehéz, és ha hajtást kap, arra megy, amerre a kormányzott kerekek állnak. Az sem mindegy, bent hogy érezzük magunkat. Jól tart a Recaro, kézre esik a kormány, nincs akadálya a forgalomra koncentrálásnak.

Hogy mennyire lehet hajszolni az arra alkalmas helyen? Tessék nézni az átlagfogyasztás-mérőt. 37-39 liter, sofőrtől függően. Szégyellem, de a kisebbik szám az enyém, vagyis én vittem lejjebb az átlagot. Kicsivel a fél jelzés alatt azt mondja, hogy 94 km van hátra a tank porszárazra ürüléséig. Sok, vagy nem is annyira? Pár nappal később a Peugeot 207 turbót 8,6-os értékkel adtam vissza. A Corsa lehetett volna mondjuk tíz. És még úgy is biztosan talált volna kivetnivalót a vezetésemben egy rendőr. Tehát igen keményen maceráltuk az Euroringen a kis 1,6-ost.

Két mondatban a Corsa OPC-ről: tetszetős, erősnek mutatják a légterelők - erős is. Különös, hogy a 192 lóerőt pont a széles maximális nyomatékskála (230 Nm - 1950-5850) legfelső pontján éri el - talán ettől olyan virgonc.

Erővel bírná, csak azok a fránya kanyarok - Zafira OPC

A csúcs-Zafira tulajdonosa sokkal többször fogja emlegetni a maximális teljesítményt és nyomatékot, a gyorsulási adatot meg a végsebességet, mint kipróbálni. Elmondom én is, önmagam szuggerálására: két liter, 240 LE, 320 Nm (2400-5000), 7,8 s, 230 km/h. Csak sajnos 168 cm magas, és ez meghatározza a viselkedését.

Közvetlen a Corsa után azért nem volt rossz. Be lehet venni a kanyart, ésszel osztja be az erejét, megelőzni meg igen nehéz a nagy teste miatt. El ne feledjem, mindezek aktív ESP mellett igazak, különben a laposabbhoz szokott úrvezető az első kanyarban átlépi vele a rázókövet. Nehezen tudom elképzelni, mi másért van a Zafira OPC, minthogy évi 3 uszkve 5 vásárlója nyugodtan üljön bele, és tudatalattijában ott legyen, hogy tudna gyorsan menni, de első a család biztonsága és a nagymama nyugalma. Akik mind itt vannak.

9 milliós árát is sok értelmesebbre el tudnám költeni. Persze ha az Astra OPC nyolc és feles összegét nézem, már nem olyan veszélyes a felár. Az árképzésnél ez esetben is érvényesül a tétel, miszerint illendő kb. a kétszeresét kérni a listán legelsőnek. Valahogy furák a nagy függőleges szoknyák meg a keskenyre szabott sportülés, amikor ott van mögöttünk még öt. Nem is kívánkozott a fényképezőgép memóriakártyájára, véletlenül került rá egy képre, amikor az üvöltő Corsára fókuszáltam. Azért ez is megérdemel egy összefoglalást: szép hangja van, nagyon jól gyorsul - kell is az óvatosan vett kanyarok után.