Ferrari csevapcsicsával
Volt ott minden, bevásárlószatyor-barna Wartburg 353-astól Ferrari 330-ig, közte meg a teljes autóskála harminc-hetven évvel ezelőttről. És persze egy motorcsónak. Aki szórakozni indult, április 13-15. között az I. Oldtimer Expón kapta a legtöbbet az 1200 forintjáért.
A huszonegyedik század embere már egyáltalán nem lát a szemével. Csak a fényképezőgépével. Az Oldtimer Expón minden látogató folyamatosan valami képrögzítő kütyüt emelt a magasba: ki kétszázszor háromszáz pixeles retro fényképezős mobilt, ki Nikon D2H-t termosznyi teleobjektívvel, ki pedig Hi8-as Sony videokamerát. Régi gépek néztek farkasszemet új gépekkel, autófényszórók üvegburái mindenütt objektívek frontlencséiből tükröződtek vissza, a human touch háttérbe szorult. Persze, ha már nem az övé, mindenki legalább a képét szerette volna hazavinni a kedvenc autóinak, és sokgigás memóriakártyák korában ezt valamennyivel, akár alkatrészenként is megpróbálhatta. Szinte ezt is lehetett - a Vasúttörténeti Park hatalmas, bal oldali csarnokában olyan szellősen elfért a százötven körüli autómennyiség (csak saccolás), hogy egész jól meg lehetett őket nézni minden oldalról.
Pedig ez komoly mennyiség. Olyan sok vén autó volt, amennyi egyszerre még sohasem szerepelt egyszerre veteránjármű-kiállításon Magyarországon. Inkább nem sorolom fel, mik voltak azok, akik nem tudtak elmenni, nézegessék a képeket, akik ott voltak, úgyis végigmazsolázták mindet. És valószínűleg nálam sokkal alaposabban. Én ugyanis, izé... Fotóztam.
Mindenesetre a rendezvény színvonala, mérete, nyugateurópaisága egészen mellbevágó volt. Akárhogy is kerülgetem a benyalást, el kell ismernem, hogy a Chronoswiss Classicet, a Mercedes-Benz Classic Csillagtúrát , a Mister Classicet bevezető, tehát a profi veteránversenyzést meghonosító Noszvai András és csapata, a Chronomoto a versenyek után ebben a statikus műfajban sem bírt mellényúlni.
Majdnem minden ismert veterános ott volt az expón: Varga Jenő, Valker Viktor, Berdó Levente, Szegvári Viktor, Pásztor Tamás, Muczán Gábor, Török Gábor, Sárvári Zoltán... Nem sorolom tovább a neveket, csak jelezem, hogy régi gyűjtőnek, restaurátornak, oldtimer-versenyzőnek egyformán fontos volt az ottlét. Őket egyébként arról lehetett megismerni, hogy a látogatókkal ellentétben nem fényképeztek, hanem beszélgettek. Kint a parkban a szokásos vasúttörténeti parkos dolgokat lehetett művelni: ment a sínautó, a kisvonat, aki akart, dízelmozdonyt vezethetett vagy ugrálhatott a légvárakban.
What's up, oldtimer?
? OP
Csalóka szó az oldtimer. Szemre angolul van, angolul is ejtjük, pedig német jelentésében használjuk, amikor veteránautót értünk alatta. Angolul nem autóra, hanem emberre vonatkozik: az öreg harcos vagy öreg szivar stílusbeli megfelelője. Angolul a veterán autó classic car, azon belül pedig korától függően veteran , brass , vintage , pre-War és post-War .
Az egy nagy és több kicsi lacikonyha azonban csak az Expo idejére települt a parkba. Mi a családdal közepes elvárásokkal a nagyot választottuk. A tűzdelt májat nem sütötték át eléggé, teljesen véres volt a közepe, a hagymás burgonyában mintegy fűszerként szénné égett legyeket kerülgettünk a villával, viszont a pulykamell alapú rablóhús után a legmarconább veteránautó-nepper is megnyalta volna a tíz ujját.
Meg aztán vasárnap volt oldtimer-aukció is. A kiállított húsz valódi veteránautó szinte mindegyikének olyan magasra tették a kikiáltási árát, amennyit optimális esetben valami monumentális balek talán megadott volna érte egy beszívott pillanatában. Ezért egy sem ment el. Nahát, érdekes.
Viszont egy harmincas évekbeli, restaurálandó pedálos lemezautót bőven százezer forint fölött ütöttek le, és az erősen hiányos, 1940 körüli Csepel 100L kismotor, hátsó kerék, sárvédő nélkül 1,6 millió forintért talált új gazdát. Magyarázza a magas árat, hogy az igazán barázdás arcú szakik is csak összesen két ilyenről tudnak Magyarországon. De azért mégiscsak egy rozsdás, alig pár kilós, Komár moped-szerű dolgot kell elképzelni, még ha magyar és lemezvázas is. Ennyiért meg volt makulátlanra restaurált, B oszlop nélküli Opel Rekord C kupé. Hm.
Jövőre állítólag még nagyobb, még színesebb, még gazdagabb, még szagosabb lesz a II. Oldtimer Expo. De így is jó volt. Mindenesetre jól teszik, ha gondolnak rá: jövőre nagyobb memóriakártya kell a gépbe.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Belsőség
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
