Felborult traktor

2006.07.17. 12:20

A kanyar előtt becsóvál balra, majd jobbra, majd megint balra, és keresztben elfordul, miközben a nézők örjöngenek, és dudálnak, és zászlót lobogtatnak, miközben a versenyautó karszőrt borzoló kipufogóhanggal elhúz a következő kanyar felé.

A Rali2 mezőnyének idei második önálló futamát rendezték Esztergom környékén, a legendás rali pályákon. Bár a rettegett strázsahegyi szakasz nem szerepelt a programban - és valószínűleg már nem is fog többé -, a Lábatlan-Bajna és a Tardos-Bikol mindenképp jó hítr volt versenyzőnek-nézőnek egyaránt. Ráadásul mindkét pálya négyszer, azaz összesen nyolc gyorsasági várt a mezőnyre.

A szombati pályabejárás is kalandosan indult, mivel a lábatlani pályán - ahol az erdőből kibukkanunk, és jönne a jobb-bal kombináció - felborult egy helyi érdekeltségű traktor. Nem csak a visszaborítás megszervezése, lebonyolítása tartott rengeteg ideig, de az apró magok - amiket a rákötött utánfutón szállított - feltakarítása is tovább húzta az időt. Közben persze teljes útzár.

Így a teljes mezőny - közel 70 autó - átment a másik pályára itinert írni.

A rajtnál levő parkolóban található büfés szerintem megduplázta éves forgalmát. Fogyott a heck, a kolbász, de az üdítőket sem győzték a hűteni, a nagy melegben. Délután felé jött a hír, hogy vissza lehet menni Lábatlanra, szabad a pálya, és a rendezőség is meghosszabbította a pályabejárás idejét.

Az esti Parc Fermé elmaradt, volt helyette viszont Rally Party. Ezt az újdonsült versenyzők - akik rögtön egy Subaru Imprezával kezdik pályafutásukat - szervezték, és a szóvivőjük - mert az is van rögtön - elmondása szerint így szeretnének közelebb kerülni a versenyző társakhoz, és a nézőkhöz, rajongókhoz. Volt ingyen sör, meg pogácsa, meg diszkós. Persze csak lézengés volt a környéken a diszkós zajongás közepete, hiszen rendes raliversenyző ilyenkor már pihen a következő napi fellépésre. Dorbézolásra nincs idő.

Lényeg a lényeg: ezek a fiúk, akik éjfélkor még a sátrat akarták felgyújtani a dobogóra állított Impreza - talán ezért nem volt parc fermé? - kipufogójának lángjával, másnap az első gyorsasági feléig sem jutottak. Persze többen is voltak akik már rögtön itt elvéreztek. Volt akinek szimplán kifogyott a benzin 3 kilométer után, és volt aki szintén rendes buktával vett búcsút a pályától. Igazi rali hangulat volt tehát, a nézők a csibegyári lassítónál is őrjönghettek, és a T elág sem okozott meglepetést.

Úgy fordultak az autók ahogy illik, no meg ahogy tudtak. Az első körben sokan csak nézegették a kanyarokat, mennyire hordták fel a murvát az előttük haladók, és mennyire csúszik. Ugyanez a helyzet volt a következő, tardosi pályán is, ahová - szokatlanul - egyetlen lassítót sem tettek a rendezők. Volt is tempó rendesen, és meglepő, hogy mégis milyen biztonságos volt így autózni. Ez a pálya különben nagyon tempós, kanyargós, dobálós, de mégis nyugodtabb volt menni rajta, hogy nem kellett félni attól, hogy elénk ugrik néhány gumi, amik előtt nagyon le kell fékezni. Nem is történt komoly baleset.

Aztán jött az első szerviz, ahol nem volt ugyan sok idő a javításokra, de akinek nem volt gondja, az biztos nem bánja. Cserébe nagyon pörgősen zajlottak az események, és nem voltak hosszú szünetek a gyorsaságik között, így nem eresztettek le a pilóták. Minden gyorsra kellően felpörögve, egyre fokozódó adrenalin szinttel tudtak odaállni. A második körre már nagyjából képben voltak a csúszós, felhordott kanyarok, és jobban el lehetett ereszteni a vasat.

Különösen érdekes dolgok nem történtek, és megkímélem az olvasót a nevek, autók, helyezések felsorolásától, azt majd a végeredménynél érdemes megnézni. A harmadik körre már nagyjából kialakultak a helyezések, látszott, hogy érdemes-e gyorsítani, vagy felesleges, mert az előbb álló túl messze van, a hátrébb álló pedig kellően messze. Ilyen taktikát persze csak a rajt előtt talál ki az ember, ahogy visszaszámolnak, jön a lila köd, és a vicsorítás.

Az utolsó két gyorson aztán már tényleg csak azok sajtolták ki a maximumot magukból és a technikából, akiknek volt esélye az előrébb lépésre - vagy épp veszélyben érezték az addig megszerzett pozíciójukat. Így alakultak érdekes eredmények, de a végső listán aztán nagyjából az előre várhatóan alakult.

A Rali2 mezőnye mögött most a Historik kupa autói is végigszaladtak a pályán, és ugyanakkora népszerűségnek örvendhettek, mint az előttük - és az N-es Suzukik mögött - induló nagyobb autók, akiket külön értékelnek az F csoportban. Aztán a végén volt céldobogó, rögtön kézbe nyomott kupákkal, mikrofonos interjúval. Ilyet a másodosztály szerintem még soha nem látott. Az ilyen alkalmakkor bizonyosodik be, hogy az idén létrehozott Rallye2 Munkacsoport keményen dolgozik, és biztos vagyok benne, hogy már most egyértelmű, hogy van értelme a munkájuknak.

A következő Rali2-es fellépés a Budapest Ralin lesz, augusztus közepén.

A képekért köszönet DuEn-nek. Részletes eredmények a TotalCar támogatásával üzemelő RallyLive oldalon találhatók.