Back on the block

2005.04.04. 09:00
Jánosunk visszatért és tarolt. No, azért nem ilyen egyszerű a kérdés, mert rendesen megizzadt az egész élmezőny a két napos szezonnyitón, ahol nem volt papírforma. Az utolsó pillanatban dőlt el a végeredmény.

Rengeteg WRC-t, és egyéb izgalmas autót ígért az előzetes nevezési lista, melynek nagy része ott is volt a rajtnál. A tél - mint mindig - lázas szögeléssel, reszeléssel, meg pénz után rohanással telt, és a jó idő megérkeztével igencsak viszketett már az országos bajnokság résztvevőinek a tenyere. Most megkapták a lehetőséget, hogy a tavaly debütált egri verseny 448 km össztávján - 15 gyorsasági, 156 km, csupa aszfalt - megnézzék, mit építettek a télen, és mennyit fejlődtek vagy felejtettek.


Ha már a felejtésről van szó, akkor itt említeném meg a raliéletbe egy év kényszerpihenő - állítólag pénzhiány - után visszatérő hatszoros magyar bajnok, Ifj. Tóth Jánost. Az utolsó pillanatokban derült fény arra, hogy az ő háza táján is készülődés folyik. Lecserélődött körülötte a brigád, új a navigátora, csak a legutóbbi autója típusa maradt. Peugeot 206 WRC-vel vág neki a szezonnak, ami 2002-2003-as fejlesztésű, és Janika saját elmondása szerint is teljesen más, mint amivel legutóbb ment. Így nemcsak az esetlegesen megkopott reflexekkel kell megküzdenie, de egy új autót is meg kell tanulnia.

Aztán ott vannak még az ellenfelek is, ugye. Bár tíz helyett csak nyolc WRC gördült át a rajtdobogón a pénteki ünnepélyes ceremónián az egri Dobó téren - az 1998-99-es abszolút bajnok Kiss Ferenc, valamint Michna Ottó egyaránt technikai hiba miatt nem tudták vállalni a szereplést - ott volt a bajnoki címvédő Turi Tamás, aki egyelőre a tavalyi autójával indult, a másik, a tuti Skoda később lesz harcképes. WRC-re váltott Bútor, Herczigh átvette Szabó Gergő Focus WRC-jét, és ott van még ugye Benik Balázs is_ No meg Asi a WRC verő A8-as Mitsubishivel.


Meg a többiek, akiket pusztán helyhiány nem sorolok fel. A nevezési lista megtalálható alul a linken. Az N csoportban is sok változás történt. Több eddigi VFTS pilóta is N4-re váltott, és Szabó Gergő is visszábblépett, WC-ből ült a kicsit gyengébb Mitsubishibe, de így legalább teljes szezonra futja. A kisebb kategóriákban is sok az újonc. A tavalyi Junior, és RTE kiválóságok feljebb léptek egyet a ranglétrán, most majd elválik kibe mi szorult.


Szombat reggel indult az igazi verseny. A napi penzum 9 gyorsasági lett volna, háromszor három. A hatodikon tűz miatt a mezőny fele csak etapként haladt át, és mivel ugyanez a szakasz lett volna a kilencedik, biztonsági okokból ezt teljesen törölték. Az elsőn már látszott, hogy kemény dolga lesz annak, aki győzni szeretne. A Szarvaskő-Egerbocs szakasz leggyorsabbja Turi volt, mögötte Janika 1.2 másodperccel. A harmadiknak Benik Balázs futott be 1 tizeddel Janika mögött.

Igazából szavakkal nem lehet élethűen átadni azt az érzést, ami egy ennyire izgalmasnak ígérkező szezonnyitón elfogja az embert a pálya szélén. Végre újra láthat színes versenyautókat, érzi az illatukat, hallja a hangjukat, ez már önmagában hátborzongató. És akkor ott van még az, ami az utóbbi időben kezd visszatérni a hazai raliba. Az izgalom. Unalomig ismert, rogyásig bejárt pályák után, egyre több az új, így nincsenek előnyben az "öregek". Egyre több az erős, megbízható autó, ráadásul hozzáértő kezekben. Nincs semmi baj a milliomos, önjelölt versenyzőkkel. Nekik is itt a helyük. Csak eddig kicsit feléjük dőlt a mérleg nyelve, amit a nézők sínylettek meg. Most ez is kezd helyreállni.

Aztán ez a bizonyos érzés egyre fokozódott, ahogy egymás után következtek a szakaszok. A másodikat Janika nyerte meg Turi előtt egy tizeddel. Aztán ismét Turi volt a leggyorsabb, ezúttal Benik előtt kilenc tizeddel... Semmi értelme az idők a részletezésének, a lényeg, hogy nagyon-nagyon közel állt egymáshoz az élboly. Az első helyen a hetedik gyors után még Turi állt, kereken két másodperccel Janika előtt. Aztán Janika megelőzte őt, és mivel a nap utolsó szakasza elmaradt, vasárnapra alig több mint egy másodperces előnnyel a hatszoros bajnok fordult az első helyen. Szerintem kevesen fogadtak volna erre előre...

Turi Tamás: A hátsó futóművön volt egy lazulás, de sajnos már nem tudtuk beállítani. Épp a futómű-beállító csavarral volt gond, ezért nem tudom, hogy a futómű maga rossz-e, de azt nem érzem, hogy nagyon menne valamelyik irányba. Nem vagyok elkeseredve, majd holnap folytatjuk.

Benik Balázs: Örülünk, hogy ilyen szoros a küzdelem, 6-7 másodpercen belül vagyunk hárman, tehát a holnapi nap lesz igazán érdekes. Megpróbáltunk higgadtan, ésszel autózni, de érzem, hogy még egy pici kockáztatással lehet gyorsabban menni.

Ifj. Tóth János: Nagyon nehéz nap volt, de holnap még nehezebb lesz. Egyre jobban összebarátkoztunk az autóval, a gumikkal, egyre jobban megismertük a pályákat, úgyhogy kicsit tudtunk gyorsulni, de holnap kezdődik minden elölről.

Az N csoportban sem lehetett előre tudni mi fog történni. Szabó Gergő ráérzett az N4-es Lancerra, és magabiztosan az első helyen autózott vele. A kétszeres N-es bajnok, Spitzmüller sem szálhatott csatába vele, hiszen ő már WRC-ben ült, azzal ismerkedett. Így a vissza-visszatérő Elek István volt az aki, lépést tudott tartani Gergővel, egészen addig, míg a technika engedte. Aztán búcsút vett az egri versenytől. A nap végére Szabó mögött Botka Krisztián állt a második helyen több mint 30 másodperces hátránnyal.


A Super 1600-as autókat idén külön kategóriában kezelik, így fellélegezhettek a sima A-s autók gazdái, levették a nyakukról a kétkerekes méregzsákokat. Ebben a Super 1600-ban Kakusziék VW Polo-ja volt a leggyorsabb a nap első harmadában, de egy becsúszott 10 másodperces büntetés pont elég volt, hogy a második helyre lökje őket, így Keller Suzuki Ignise állt az élen a nap felénél. Aztán a kék Polo versenyzői visszafordították a helyzetet, és az élen fejezték be a szombatot, Kellerék, és Borsi Citroën Saxoja előtt. Nem is maradtak többen a kategóriában.


A hátrébb levő, kisebb autók között is vérre menő csaták folytak. A legkisebb kategóriában, az N2-ben 19 autó indult. Ugyanennyien neveztek az egyel nagyobb, N3-ba is. Ez már önmagában is durva. Aztán defektek sora, szerelések miatti késések, és az értük járó büntető másodpercek alakították az eredménylistát. Az N3-ban a bajnok, Hadik András Opel Astrája most is utolérhetetlen volt. Az N2-ben pedig Dékány Sándor Honda Civicje volt a szombati leggyorsabb.


Ilyen nap után nem csoda, hogy az éjszaka forgolódással telt, és majdnem lekéstem a vasárnapi rajtot. Gyors pacsizás a cimbikkel Egerszalókon, reggeli a kocsiban, és máris megtudtuk, hogy Janika újabb egy tizedet adott Turinak_ A következő gyorsra Turi felszívta magát, és visszavette a vezetést. Kétszer három gyors a napi feladat. Mi lesz itt még, te jó ég?



De aztán nem lett semmi. A második kör elején Turi Octavia WRC-jében tönkrement a kormányszervo, és ralizás közben alkarra is gyúrni nem egyszerű feladat. Jelentős belassultak. Janika ismét az élre került, és előnyét megtartva - Turival szemben még növelte is, mert ők tovább lassultak - egy év kihagyás után abszolút győzelemmel tért vissza.

Turiék autója még a második helyet sem engedte meg. Annyit veszítettek sebességükből, hogy a harmadik helyre csúsztak, Benik Balázs mögé. Az utolsó gyorsot Herczigh nyerte a Focus WRC-vel, és ezzel sikerült megelőznie a két napja tartó küzdelemben Asit, aki így az ötödik helyre futott be. Az N4-ben Szabó Gergő megfoghatatlan volt, és az autó is túlélte őt. Mögötte kicsit átrendeződött a sorrend, Magyar Miklós lett a második, de a különbségen látszik - 1 perc 16 másodperc -, hogy Szabóék más világban élnek.


Ezzel, és a kisebb kategóriákban is látványosan autózók nyújtotta élménnyel ismét a 10 évvel ezelőtti hangulatát adja a magyar ralibajnokság. A fiatalabb versenyzők között is kialakultak azok a nagy nevek, akiktől a rajongók tudják, hogy mire számíthatnak, és így a lassabban haladókat nézve nem fordul át unalomba az esemény, mert tudják, hogy kik jönnek még.

Következő OB futam május elején, Miskolcon lesz. A verseny részletes eredményei, és különféle statisztikák megtekinthetők a TotalCar támogatásával üzemelő Rallylive.hu oldalon. Köszöet a fotókért a Mediafoto csapatának, és DuEn-nek.