Ellopott emelő és eltört féltengely

2005.03.21. 13:36
Véget ért a téli álom, és a barlangból kibújva sok ralista az autója árnyékát meglátva igencsak széles mosolyra húzta a száját. A hétvégén ugyanis kiváló időjárás fogadta a Hungaroringre érkező autóversenyzőket, akiknek egyik része a szokásos év eleji tesztelésre, másik része pedig a Junior bajnokság szezonnyitó meccsére nevezett be. Sőt, voltak olyanok is, akik mindkettőn részt vettek.

A szezon előtti tesztverseny a korábbi években a Rábaringen bonyolódott, most a tavaly őszi - a junioroknak szezonzáró - ringes mutatvány sikerén felbuzdulva ezt is ide költöztették. Szombaton kapott teret a Hungaroring nyomvonalától eltérő, arról letérő, a parkolóban keringő, majd a pályára visszavezető, és megint letérő, és így tovább kialakított igazi ralis - bár kicsit szűk - gyorsaságin a versenyautók kipróbálásra a tesztverseny mezőnye. Ezt a belsőnek nevezett szakaszt kétszer kellett teljesíteniük, a kettő között egy szervizelési lehetőséggel.


A versenyzőket az autók hengerűrtartalma szerint 5 csoportra osztották, viszont nem számított, milyen - van-e egyáltalán - licenc-szel rendelkeznek. Így igazán érdekes eredmények alakulhattak volna a különböző, egyébként egymással sosem összekerülő autók és versenyzők miatt. Aztán persze a papírforma győzött.

Pontosabban az első osztályban versenyzők az erős autóikkal végeztek az élmezőnyben, és bár biztos nekik is kalandosra sikerült a tesztelés, a kisebb autókkal menők véresen komolyan vették a küzdelmet, igazi drámák is kialakultak. A Teszt Rallye egyik legnagyobb neve, Turán Frigyes nem tudott rajthoz állni, mert csütörtökön felrobbant a Mitsubishi-je motorja és nem tudták helyrehozni szombatig.

A két gyorsaságiból álló versenynek összesen 49 páros vágott neki. A 8,63 km hosszú szakaszon az első körben Tárnok Tamás és Herr Mátyás, a tavalyi esztendő A7-es kategóriájának bajnokai voltak a leggyorsabbak Renault Megane-jukkal. A második körben néhány percig állt a verseny, mert a 12-es rajtszámú Mercedes maga alá gyűrte a kerítést, és rendbe kellett hozni a pályát. Emiatt Botka Dávid várhatott, hogy kiderüljön, mire elég a 7 másodperces javulása, mivel Tárnokék a nagyobb rajtszám miatt később rajtoltak. Az első helyhez aztán nem lett elég, ugyanis Tárnok Tamás szintén lefaragott néhány másodpercet a saját idejéből, így övé lett a győzelem az I. Rallyesport Teszt Ring Rallye-n.


A Mercedes kerítésbontó története sem mindennapi. Váradi György az RTE - ez tulajdonképpen a harmadosztály, de manapság már mind népszerűségben, mind technikában egyenrangú az MNASZ futamokkal - bajnokságában versenyez a 3000 köbcentis 124-es kupé Mercivel. Erős motor, hátsókerékhajtás - minden adott a látványhoz. Ezt most egy bal első defekttel sikerült megfejelnie, amit a pálya első harmadában kapott. A defektes kereket lecserélni viszont nem tudta, mert nem volt az autóban emelő. Kiderült, hogy a műhelyének felújítását végző kőműves lophatta ki az autóból pár nappal korábban_ A szervizcsapat meg nem vette észre, ugye. Így aztán a defektes kerékkel megtett több mint 10 km során a felniről lefoszló gumi szétcsapkodott mindent maga körül, jelentős kárt okozva.

Végeredmény

1. Tárnok Tamás, Herr Mátyás (TT Racing ASE, Renault Megane Maxi)
2. Botka Dávid, Szántó Szabolcs (Botka Sport Club, Mitsubishi Lancer EVO VI)
3. Niesz Ferenc, Oláh Zoltán (Kosztolányi Motorsport, BMW M3)
4. Dr. Kiss Elemér, Nemrava Ferenc (Top Speed Racing, Mitsubishi EVO VII)
5. Tóth Tibor, Szabó József (Tószegi Sport Egyesület, Mitsbishi EVO VI)
6. Béke Attila, Dobi István (BMW Compact M3)

A tesztrali után a junior mezőny versenyzői vehették birtokba a pályát. Ők a vasárnapi versenyükre készülve írhattak itinert és ismerkedhettek a kanyarokkal. Nekik már két különböző szakaszt jelöltek ki. Az egyik ugyanaz, amin a tesztrali zajlott, a másik a Hungaroring külső része. Ezen a két szakaszon a verseny során háromszor kellet átgurulni, így a jóval hosszabb versenyre többen is neveztek az első osztályú licencesek közül. Egyrészt újabb remek tesztelési lehetőség, másrészt a junior mezőnyben a szabályok állandóan engedélyezik a nagyok részvételét az M csoportban. Itt már nincsenek további kategóriákra osztva, így valóban csak a tesztelés lehet a tét.


Ebbe az M csoportba nevezett a tavalyi Junior bajnok, a Nagy Krisztián-Veres Gábor kettős. Idén az első osztályban indulnak, viszont úgy tervezik, egy másik Citroën Saxóval a Junior futamokon is rajthoz állnak, hogy gyűljön a versenykilométer. Ezt most nem jött össze, mert az utolsó pillanatban elkészült sperrdifi az utolsó utáni pillanatban eltörte a hozzá való féltengelyt, és tartalék egyelőre nem volt.


Ott volt viszont a rajtnál 78 páros, köztük a tavalyi Ring Rali győztes Szommer-Hosszú-Honda trió is. A rajt előtti nyilatkozatukból kiderült, hogy a tavalyihoz hasonló eredményt várnak, és a bajnokságban is szeretnének előrébb végezni. Az autójukon semmi újítás nem történt, minden maradt a régiben, sőt a váltó is rakoncátlankodik kicsit, de aztán négyet megnyertek a hat gyorsból, és így sikerült ismét a dobogó legfelső fokára állniuk.


A második helyet a B.I.P. ASE versenyzőpárosa a Csizmeg-Józsa kettős szerezte meg. Peugeot 106-jukkal stabilan 90 km/h-s átlagsebességet autóztak az összes gyorson. "Akárcsak tavaly, most is Szommerrel küzdünk. Úgy néz ki, erősödött a mezőny a Suzukikkal és van még egy Honda is, így bele kell húznunk, hogy tartsuk a lépést." - mondta a pilóta a verseny előtt. "Szerettünk volna az abszolút sorrend első három helyének valamelyikén végezni és ez sikerült is. Az autóval elégedett voltam, örültem, hogy lehetett meccselni a többiekkel, minden úgy alakult, ahogy elterveztük. Az autó kiválóan működött, egy csavart nem kellett meghúzni rajta." - folytatta a célban.

Végeredmény


A,N abszolút:
1. Szommer István, Hosszú Zoltán (OZS Racing, Honda Civic)
2. Csizmeg Richárd, Józsa Péter (BIP ASE, Peugeot 106)
3. Bognár Gábor, Várfalvi Zsolt (ARC Győr, Honda)
4. Matos Márton, Tóth Szabolcs (OZS Racing, Suzuki Swift)
5. Gál András, Berger Richárd (Pazzo MS, Suzuki Swift)
6. Gál Attila, Lencsés Tamás (MAFC ASE, Suzuki Swift GTI)

F csoport:
1. Sárközi Attila, Hoffer Zsolt (Zsíros-Molnár Team, Seat Ibiza)
2. Bordák Zoltán, Lokodi András (Jo-Zi Motorsport, Renault Clio Williams)
3. Nagy Gábor, Horváth Tibor (HM Motorsport, Ford Escort CW)

M csoport:
1. Borsi Gergely, Diebel András (Magyar Motorsport SE, Citroen Saxo)
2. Takács Norbert, Baranyai László (TMC RS, Peugeot 306)
3. Hámor Iván, Kerekes Dani (Murányi SE, Honda)

Az F csoportban, a szabad átalakítású autók csoportjában megnőtt a létszám a tavalyihoz képest, azzal együtt, hogy innen is mentek fel első osztályba többen is. Itt a leggyorsabb a dízel Seat Ibizával versenyző Sárközi-Hoffer kettős lett. Győzelmüket kicsit veszélyeztette az első körben előadott koccanás, ahol megsérült az autó eleje, és a futómű is, de a depók mögött létrehozott szervizparkban ezt megjavították, és utána már gond nélkül füstölhettek tovább minden kigyorsításnál. Az F második helyére a régi motoros, Bordák Zoltán hozta be a Renault Clio Williams-et, és csak utána következtek a négykerékhajtású autók.

Az M csoportban nem mindenki mondhatja el, hogy sikeres hétvégét zárt. A 2005-ös első osztályú raliidényben Toyota Corolla WRC-vel induló Holczer Dániel nem tudta befejezni a versenyt, mert a harmadik gyorsasági szakaszon kigyulladt az autó motorja. "Igazából nem tudjuk, mi történt" - nyilatkozta a csalódott versenyző. - "Most az az elsődleges, hogy megjavítsuk az autót és ott tudjunk lenni Egerben." A szintén az első osztályban versenyző Dr. Kiss Elemér ugyanezen a gyorsaságin a drótkerítéssel találkozott. A Super N-es Mitsubishi Lancerja megcsúszott csatornafedélen és a szűk részen már nem tudta megfogni. Így az ellenfél nélkül maradt Borsi Gergő kőkemény hangú, és nagyon szép dizájnú Citroën Saxojával könnyedén nyerte a küzdelmét.

Az első osztályú országos bajnokság április elsején kezdődik Eger környékén. A junior bajnokság májusban folytatódik Veszprémben. Az RTE második futama, az V.Tisza Rallye pedig szintén áprilisban lesz Kazincbarcikán.