Szabotázs a Mecsek-ralin!

2006.10.14. 10:28
Szándékos rongálás miatt ment tönkre a futamon Ifj.Tóth János versenyautójában a motor, így esett el a bajnoki címtől.

A tények röviden: az idei országos ralibajnokság szezonzáró futamán, a bajnoki cím esélyes Ifj. Tóth János Peugeot 307 WRC versenyautója a harmadik gyorsasági szakaszon motorhiba miatt megállt, így Janikáék nemcsak a versenyből estek ki, de az újabb bajnoki cím megszerzésének a lehetősége is elszállt. A verseny után annyit tudtunk csak, hogy egy szelep leszakadt a motorban, ez okozta a végzetes hibát.

Most pár héttel a futam után, aztán további részletek derültek ki, miután a motort a Peugeot Sport kitüntetett figyelemmel vizsgálta meg, mivel 2006-ban sem a privát csapatok által üzemeltetett, sem pedig a nemzeti bajnokságokon szereplő 307 WRC-k esetében nem tapasztaltak motorhibát egyetlen alkalommal sem. Ezért döntött úgy a Peugeot Sport és a 307 WRC-t felkészítő BSA csapat, hogy a Peugeot Hungária által nevezett 307 WRC Pécs-ralin bekövetkezett motormeghibásodás ügyében vizsgálatot kezdeményez.

A verseny előtti péntek délután a Peugeot Hungária támogatásával induló 307 WRC részt vett a pécsi repülőtéren megrendezett gyorsulási versenyen, valamint a verseny prológján, ahol az autó tökéletesen működött. A prológ után a WRC-t az elrendelt parc fermébe helyezték el. Másnap reggel, Ifj. Tóth János az első gyorsasági szakasz után jelezte, hogy az autó motorja időnként erőtlen, majd a harmadik gyorsaságin végképp megállt.

A szervizcsapat elemezte a fedélzeti számítógépek adatait és szoftvereit, azonban a motor karakterisztikájával és beállításaival kapcsolatban mindent rendben találtak. Ezt követően szakértők az autó motorját megvizsgálták és semmilyen mechanikai problémát nem találtak, ami a motor meghibásodásához vezetett volna. Emiatt arra a következtetésre jutottak, hogy a meghibásodás az üzemanyag minőségére vezethető vissza, ezért a csapat mintát vett a gépjármű üzemanyagtartályából és a tankoláshoz használt hordóból. A Peugeot Sport megbízására készült vizsgálat szerint ez utóbbiban talált üzemanyag minősége megfelelő volt. Ezzel szemben a 307 WRC üzemanyag tarályából származó mintában 30%-nyi gázolajat találtak! Ebből az következik, hogy az autó üzemanyagtartályába valaki 12 liter gázolajat töltött.

A számítógép adatainak tanúsága alapján az autóban 11 liter üzemanyag volt amikor péntek este beállt a parc fermébe, és 23 liter lett, amikor másnap reggel kiállt onnan. Az első tankoló zónából 43 liter üzemanyaggal indult az első gyorsasági szakaszra ifj. Tóth János. Ilyen mennyiségű idegen anyag nem kerülhet véletlenül az autóba.

Fontos még tudni, hogy a 307WRC tankolásához a hátsó csomagtérfedelet ki kell nyitni és az így hozzáférhető üzemanyagtartály betöltő csonkján keresztül kell betölteni az üzemanyagot, így a véletlen teljesen kizárható. A vizsgálatokból azonban kiderült, hogy az üzemanyagtartály légtelenítő csonkján keresztül töltötték be a gázolajat, ami már egyértelművé teszi a szándékosságot. Ez a magyarázata egyébként annak, hogy a motor meghibásodása nem közvetlenül a reggeli rajt után következett be, hanem a tank légtelenítő csonkján keresztül folyamatosan szivároghatott át a gázolaj a tankba.

Sajnos az eset nem mondható egyedinek, mivel korábban is elődorultak már ehhez hasonló események a hazai ralivilágban. A nyolcvanas évek elején hatalmas felháborodást váltott ki, mikor az egyik versenyző üzemanyagtankjába cukrot öntöttek, aztán később egyre durvultak a dolgok. A kilencvenes évek második felében, az egyik futamon egy szűk, visszafordítós kanyarban - lassú tempónál - egy versenyző autójának a nézők beütötték a szélvédőjét. Aztán Kiss Feri és Büki Ernő Subaruja elé az 1999-es évadban - szintén bajnoki címért ment a harc - az egyik versenyen egy sziklát raktak ki, a következő futamon viszont egy hatalmas fagerendát. Mivel a mögöttük haladó Janika autójában levő belső kamera képén egyértelműen látszott, hogy nekik már nem voltak ott a terepakadályok, és a Kissék előtt haladó előfutó sem látta. Tuti, hogy az ajándék Kiss Feriéknek szólt. Akkor Ferjáncz Attila, az MNASZ elnöke feljelentést tet ismeretlen tettes, de aztán természetesen nem találták meg a felelőst.

A mostani ügyben a Peugeot Hungária és a csapat minden támogatója ugyanolyan értetlenül áll a helyzet előtt, és az ügyben vizsgálatot kér. Jelenleg itt tartunk, a fejleményekről - ha lesznek egyáltalán - beszámolunk.