Új világbajnokság a küszöbön

2005.04.07. 08:19
Az Európai Túraautó-Bajnokság (ETCC) jogutódja az eddigieknél is több izgalommal kecsegtet, már amennyiben ez egyáltalán lehetséges. Hétvégén indul útjára az übernemzetközi túraautó-világbajnokság, a WTCC.

Aki 2004-ben nyomon követte az ETCC eseményeit, egész biztosan tövig rágta a körmeit. A bajnokság versenyzők és autók tekintetében egyaránt elég kiegyensúlyozott volt. A Seat versenyautói valamivel gyengébbnek bizonyultak ugyan, mint a BMW-k és az Alfa Romeók, de olyan erőkülönbséget, ami a versenyeket tönkretette volna, nem láthattunk. Az egyéni bajnoki cím sorsa az utolsó pillanatig nyitott volt.


Az autókban tomboló kétliteres motorok teljesítménye hozzávetőlegesen 270 lóerő

Az utolsó, Dubaiban megrendezett ETCC verseny két futamának képe sokkal inkább hasonlított mészárszékre, mint hagyományos autóversenyre. Aki nem törte össze kocsiját az első futamban, az a másodikban törte össze. Roncsderbin láttam utoljára hasonlót. A bajnok végül 111ponttal a brit Andy Priaulx lett, a BMW Team Great Britain versenyzője. Pontjainak száma megegyezett a német Dirk Mülleréivel - BMW Team Deutschland - de a németnek pechjére kevesebb futamgyőzelem volt a zsebében. A harmadik helyen Gabriele Tarquini, az AutoDelta Squadra Corse pilótája végzett 156-osával, mindössze 5 ponttal lemaradva.

Tavaly három európai márka kapott gyári támogatást, és a versenyeket is Európában rendezték. Egyetlen kivétel volt csupán, az ominózus dubai roncsderbi. Aztán a rendezők kitalálták, hogy Európán kívül Makaóban, a földrajzilag szintén Ázsiához tartozó Isztambulban, valamint Mexikóban is legyen verseny 2005-ben, a sorozat lobbija remekül működött, és az egyszeri bajnokság világbajnoksággá avanzsált. A Ford, a Chevrolet és a kínai Brillance Auto is bejelentette, hogy indít gyári versenyautókat, ez tovább erősítette a sorozat nemzetközi jellegét. A WTCC igen előkelő kompániához csatlakozhatott: a Forma1 és a WRC mellett ez lett a harmadik FIA által hivatalosan jegyzett világbajnokság.


Már év elején lehetett sejteni, hogy a kínai csapat környékén valami nem stimmel. Igaz, a versenyautót - jobban mondva annak életnagyságú makettjét - már tavaly bemutatták , olyan nevekkel dobálóztak mint John Barnard meg Vic Lee - előbbi már '68-ban Lola versenyautókat tervezgetett üres óráiban, utóbbi eredményekben és anyagi javakban egyaránt bővelkedő csapattulajdonos, aki eddig legfőképp a brit túraautó-bajnokságban (BTCC) jeleskedett - de aztán csend lett, méghozzá síri. Amíg a többiek teszteltek, a Brillance lapított, majd a március végén tartott évadnyitó rendezvényen Monzában bejelentették, hogy az első versenyen sajnos nem tudnak elindulni, de majd év közben beszállnak a ringbe. A dolgok jelenlegi állása szerint azonban eme derűlátó nyilatkozat ellenére is könnyen elképzelhető, hogy egyáltalán nem láthatjuk őket idén a versenypályán.


A német Hotfiel Sport csapat már jobban áll, igaz ők is jelentős késésben vannak. A két darab Ford Focus versenyautót a nagyközönség is megcsodálhatta Monzában, az idei első hivatalos teszten. A két pilóta, Thomas Jäger és Thomas Klenke sem gyors, sem igazán elégedett nem volt. "Az autóink teljesen újak" - mondta Klenke. "Kiváló lehetőségek rejlenek bennük, körről-körre fejlődünk minden egyes alkalommal, amikor csak kimegyünk a pályára. Nem volt jó érzés, hogy nem bírtuk tartani az iramot a többiekkel Monzában, de mi még a tavalyi motorral megyünk, ehhez illesztettük az új váltót, ráadásul a monzai pályához a végáttátel is túl rövidnek bizonyult. A beállításunk is inkább egy olyan kanyargós pályához illik, mint az oscherslebeni. Mindezt figyelembe véve nem is voltunk annyira rosszak, de az biztos, hogy nekünk nem igazán kedvez, hogy itt kezdjük az évadot. A csapat úgy döntött, hogy megváltoztatjuk az eredeti tervet, és Imola helyett otthon, Oscherslebenben, a főhadiszállásunk mellett folytatjuk a teszteket, így gyorsabban vihetünk végbe változtatásokat az autón"


A világ legkívánatosabb Daewooi

Úgy tűnik, a régi motorosokat leszámítva egyedül a Chevrolet-nél mennek olajozottan a dolgok. A három pilóta - Nicola Larini, Robert Huff és Alain Menu - tél óta tesztel, és márciusra végre elkészült mindhárom versenyautó. Ennek ellenére a monzai teszten nem szerepeltek valami fényesen: Alain Menu 2:03,615-ös ideje csak a 23. volt a mezőnyben, csapattársai még nála is lassabbak voltak. "Hosszú út áll előttünk, semmi kétség"- nyilatkozta Eric Nève, a Chevrolet csapat főnöke. "Ez a két nap tisztán megmutatta a Word Touring Car Championship erejét, ott vagyunk, ahol vártuk. Egy új gyártónak, aki a WTCC-ben indul semmi más nem lebeghet a szeme előtt, csak egy óvatos évadnyitás." A pályán a hosszú egyenesekben a fiúk megpróbálták kihasználni a légüres tér adta lehetőségeket, és amolyan NASCAR-os stílusban meg-meghúzták egymást. "Tulajdonképpen annyi történt Monzában, hogy két nap alatt összegyűjtöttünk annyi adatot, amennyit csak bírtunk. Mindhárom autó különböző beállításokkal futott. Javul a kasztni, a fékek is egyre jobbak és lassan a végsebességünk is megfelelő lesz. Majd akkor tudjuk csak megmondani pontosan miben és mennyit fejlődtünk, ha kielemeztük a felgyülemlett adatmennyiséget"


Az Alfa Romeo és a BMW ott folytatja, ahol abbahagyta. A monzai teszt legjobb eredményét a brazil Augusto Farfus érte el, a 156-os Alfát azonban három BMW követte. Óriási meglepetést okozott az olasz Roberto Colciago, a JAS Motorsport versenyzője, aki nem gyári Honda Accordjával az ötödik legjobb időt futotta. A legjobb Seatos Rickard Rydell volt, 2:00,407-es köridejénél mindössze heten tudtak gyorsabbat produkálni.

Monzai teszteredmények

1) Farfus, Alfa - 1:59.492
2) J. Müller, BMW - 1:59.525
3) D. Müller, BMW - 1:59.723
4) García, BMW - 1:59.807
5) Colciago, Honda - 1:59.841
6) Thompson, Alfa - 2:00.031
7) Zanardi, BMW - 2:00.238
8) Rydell, SEAT - 2:00,407
9) Giovanardi, Alfa - 2:00.423
10) Priaulx, BMW - 2:00.476
11) De Lorenzi, BMW - 2:00.613
12) Tarquini, Alfa - 2:00.628
13) D"Aste, BMW - 2:00.999
14) A. Larini, Alfa - 2:01.361
15) Tavano, Alfa - 2:01.471
16) Terting, SEAT - 2:01.601
17) Gené, SEAT - 2:01.882
18) Rosenblad, BMW - 2:02.285
19) De Micheli, Honda - 2:02.610
20) Valli, BMW - 2:02.719
21) Cirò, BMW - 2:02.850
22) Othla, Honda - 2:03.273
23) Menu, Chevrolet - 2:03.615
24) N. Larini, Chevrolet - 2:04.087
25) Engström, Honda - 2:04.131
26) Lacko, Alfa - 2:04.425
27) Huff, Chevrolet - 2:04.502
28) Klenke, Ford - 2:04.657
29) Jäger, Ford - 2:04.828
30) Hellström, Honda - 2:14.425

A WTCC versenyek lebonyolítása gyakorlatilag ugyanaz lesz, mint tavaly, bár egy-két szabályt módosítottak. A motoroknak idén már négy hétvégét kell kibírniuk a tavalyi kettő helyett, és az autók súlyozása is megváltozik. Tavaly az első helyezett 30, a második 20, a harmadik pedig 10kg súlyt kapott, a maximálisan cipelendő plusz súly 40 kg volt. Idén a helyzet valamivel bonyolultabb, a súlyozás pedig szigorúbb lesz. Az első 40, a második 30, a harmadik 20, a negyedik pedig 10 kg-ot cipelhet magával, de minden a bajnokságban szerzett 10 pont után is jár 5 kg jutalom. A hendikep mértékét idén 60 kg-ra maximalizálták.

Továbbra is két versenyt láthatunk egy hétvégén, az első rajtsorrendjét az időmérőn elért eredmény határozza meg, a másodikon az első futam eredménye alapján áll föl a rajtrács, de az első nyolc helyezett fordított sorrendben indul az első sorokból. A győztes tíz pontot kap, a második nyolcat, a harmadik hatot, aztán egyesével csökkennek a pontok, vagyis a nyolcadik helyezettnek is jár még egy.

Ne feledjük, a WTCC most hétvégén kezdődik! A pénteki programot II. János Pál temetése miatt törölték, de szombaton időmérő, vasárnap pedig ereszdelahajam minden mennyiségben.