Szakértelem mozaikból

2003.02.18. 00:30
Persze szakértelem is kell, anélkül csak barkácsolás az egész. Például a Bogarak fűtése - mivel a motor hátul van - a küszöbökben kiképzett csőben halad előre. Ha a küszöb el van rohadva, nem csak meleg nincs a fülkében, de még az ablakokat sem lehet páramentesíteni. Ezért ha látunk télen egy párás ablakú bogarat, egyből tudjuk, hogy a küszöbnél kell keresni a hibát.
 
 
 
   
   

Előéletéből adódóan akár NSU guru is lehetne Hoffer Ferenc, de valamiért mégiscsak a bogarak felé húzta el a szíve. A 70-es években, még tanulóként lépte át először a híres Mozaik utcai szerviz küszöbét, majd a suli lejárta után további 10 évet húzott le ott. A melók nagyrészét NSU-k és persze bogarak képezték, melyeket az idősebb korosztály képviselői hordtak oda.

 
   
 

A bogarak akkoriban kezdtek fiatalabb tulajdonosok körében népszerűsödni, amikor Feri elszakította sorsát a neves szerviztől. Ráadásul a szerviz kezdett ráállni a fiatal autók javítására, az idősebb gépeket inkább lepasszolták. Így a már korosodó bogarakat birtokló fiatalság nem nagyon tudott hová fordulni karbantartás ügyében. Mert bármennyire is egyszerűek a bogarak, szakértelmmel párosuló szeretet kell a javításukhoz.

 
   
   

Ezért aztán több mint 10 éve, hogy Feri saját műhelyében foglalkozik a bogarakkal. Lehet levegős, vizes, neki egyre megy. A rutin meg az évek összehozták a tapasztalatot amivel akár csukott szemmel is képes rátapintani egy-egy gyenge pontra, és persze orvosolni is tudja. Egy havas-esős délután caplattam fel a hegyre, ahol a műhely található. Egyeztettük az időpontot, de arra nem számítottam, hogy meg kell kerülnöm a fél Hármashatár hegyet. A célpont ugyanis körbe van véve egyirányú utcákkal, és amelyiken végül is be tudtam volna hatolni, az annyira meredek volt, hogy mikor megláttam tíz centis hóval borítottan, inkább továbbmentem hátsó bejáratot keresve. El is késtem vagy tíz percet, de legalább láttam olyan kacsalábonforgó villákat... ááá hagyjuk.

 
   
 

A lényeg, hogy megtaláltam a műhelyt, amely egy zsákban végződő utcában lapul. Az udvar kompenzálja a maximum két autó befogadására alkalmas szerelőcsarnokot. Kívül rendesen elférnek a javításra váró, vagy az orvosláson már túlesett verdák. És persze a guruknál szokásos alkatrészhalmok is megtalálhatók, ahogy az utcán parkoló járművek is, melyek egyértelműen elárulják, mire is specializálódott az itt dolgozó szerelő. A konkrét műhely bővítésére nincs lehetőség, de igazából igény sincs az alapterület fejlesztésére.

 
   
    A Magyarországi Bogarasok Klubja 9-es sorszámú tagja Feri

"Lassan már tíz éve, hogy megnyitottuk. Akkoriban még bőven elég volt ez a terület is, manapság meg már olyan kevés a munkánk, hogy nem is csak bogarakkal foglalkozunk, elvállalunk mindent" - kezdi meséjét Feri - "Pontosabban azért vállalunk el mindenféle - de azért inkább japán - autókat, mert a bogár tulajdonosok szájhagyományai alapján hozzánk érkező ügyfelek megbíznak a munkánkban, mi pedig büszkék vagyunk erre. Az ilyen hétköznapi szerelési feladatok mellett teljesen áttértünk a tuningolásra."

 
   
 

" Erdős Csaba barátom egy amerikai dragster műhelyben dolgozott, és mikor hazatért, összálltunk. És - kihasználva az ő kinti kapcsolatait, meg az én hazai bogaras ismertségemet - belevágtunk a tuningműhelybe. Nagyon egymásra találtunk, mindketten teljesen őrültek vagyunk, ha eszünkbe jut valami elképesztő, mindent megteszünk a megvalósításáért. Itt van például ez a pink bogár, aminek NOS feltöltéses a motorja.