100 éves a Buick

Kerti locsoló, kád, autó

2003. április 3., csütörtök 13:53
Az idén 100 éves Buick autógyár története nem bővelkedik különleges fordulatokban, de a General Motors konszern egyik legmegbízhatóbb márkájaként históriája számos érdekességgel szolgál. Például itt dolgozott Walter P. Chrysler, aki később önállósította magát, és itt volt versenypilóta Louis Chevrolet.

 
 

Egy izgága skót kalandjai Amerikában - állhatna David Dunbar Buick életrajzának címlapján. Az 1854-ben született Buick fiatalon úgy döntött, kipróbálja szerencséjét az Újvilágban. Vágott az esze, mint a beretva, az 1880-as évekre már több sikeres találmány fűzödött a nevéhez. Ezek közül kiemelkedik egy kerti locsolófej és a porcelán kád ötlete.

 
   
    David Dunbar Buick

Amikor a kontinensen megjelentek az első belsőégésű motorok, főleg ipari gépek hajtására szolgáltak. Persze az automobilizmus eszméje is terjedőben volt, így olyan vállalkozó kedvű egyének, mint Henry Ford és Ransom Ei Olds is megpróbálkoztak önjáró kocsik építésével. Buick agyába is szeget ütött a gondolat, és addig nem hagyta nyugodni, míg jövedelmező kádépítő vállalatát pénzzé nem tette. 1899-1900 környékén belevágott az autóépítésbe.

Amilyen remek műszaki elképzelései voltak, olyan szerencsétlenül menedzselte az üzletet. Pénzügyi nehézségek miatt többször is átalakult a cég, végül 1903-ban a Detroit melletti Flint városka kocsigyártó manufaktúrája vette át a felügyeletet. Ezzel végre megkezdődhetett a Buick szárnyalása. Az újdonsült vezetőségben a prímet William Crapo Durant vitte, aki gyorsan megszabadult DD Buick-tól.

 
   
  1904

Durant röpke két év leforgása alatt a kis műhelyből Amerika legnagyobb autógyárát fejlesztette ki évi 8000 darabos gyártókapacitással. Ekkor még a Ford Model T csak a rajzasztalon létezett. A Buick automobilok egyik erőssége a felülszelepelt motor volt, amely megbízhatóbbnak bizonyult más konstrukcióknál.

A Buick volt az egyik tartópillére az 1908-ban létrehozott General Motors konszernnek. Az évek során itt dolgozott Walter P. Chrysler, aki később önállósította magát, itt volt versenypilóta Louis Chevrolet, aki azután Durant segítségével létrehozta a Chevrolet autógyárat és az amerikai autóipar más jeles képviselői is.

 
   
   

Az évek során a Buick maradt a megbízhatóság szimbóluma. 1923-ban Lowell Thomas afganisztáni expedícióját egy Buick segítségével hajtotta végre. Két évvel később a Leningrád-Moszkva közötti megbízhatósági túraútból is egy Buick került ki győztesen.

Minőség és a mennyiség azonban nem járt kéz a kézben. Az 1929-es tőzsdekrach és a nyomában járó recesszió alaposan meggyengítette a Buick-ot. 1934-1936 között sikerült a piacra dobni olyan típusokat, melyek ár-érték aránya pontosan megfelelt a közönség elvárásainak. Független első felfüggesztés, 93 lóerős, 3,8 literes nyolchengeres motor, 130 km/h végsebesség - a kor luxusautói sem büszkélkedhettek különlegsebb jellemzőkkel, a Buick mégis olcsóbb tudott maradni.

Így kialakult a GM máig tartó hierarchiája: Chevrolet - olcsó népautók, Buick - középkategória, Cadillac - csúcsmodellek. Persze ez egy durva felosztás, hiszen a Pontiac, az Oldsmobile, majd a Saturn számára is sikerült megfelelő piaci rést találni.

 
   
  1949

Harley Earl, a General Motors nagyhatású designere tanulmányautóinak sorát is egy Buick járművel nyitotta. Az 1938-as Y-Job áramvonalas, repülőgép-ihlette formája már az ötvenes évek cirkálóit vetítte előre. Elektromotor mozgatta keménytető, rejtett fényszórók, gombnyomásra nyíló ajtók - mintha egy mai autó felszereltségi listáját olvasnánk.

A második világháború után az 1949-ben bemutatott Buick Riviera ismét ámulatba ejtette az autós világot. Ez volt az első B-oszlop nélküli kétajtós kupé, melynek formai megoldásait később a riválisok is átvették. A Riviera sorozatban később négyajtós limuzin és kombi is megjelent, mindegyik B-oszlop nélkül.

 
   
    1963

Ennek ellenére az ötvenes években a Buick eladásai folyamatosan csökkentek. A trend a hatvanas évek elején fordult meg, az új Special típusnak és az 1961-ben bemutatott könnyűfémből készült V8-as motornak köszönhetően. Utóbbi liszenszét a Rover is megvásárolta és évtizedeken keresztül építette be legkülönbözőbb típusaiba.

A 70-es években az olajválság hatására a Buick típusai fokozatosan zsugorodtak össze. A kompakt-mánia, a japán márkák megjelenése, majd a nyolcvanas években a General Motors platform-megosztási elgondolásai mind-mind hozzájárultak ahhoz, hogy a Buick név elvesztette régi csillogását.

 
   
  2002

Végül 1994. tavaszán megjelent a Riviera új generációja, amely vonzó formájával, modern műszaki megoldásaival már új kor hajnalát hirdette. Ma a Buick sportos terepjárókat is kínál, illetve Amerika jelképeként a Kínában készült GM termékek, így egy Opel Corsa kombi márkajelzéseként is szolgál.

 
  A Buick Magyarországon
 
  1923. év végén kapott először képviseletet az amerikai autógyár Magyarországon. A Király Automobil Rt, kihasználva a magyar-amerikai árucsere-egyezmény nyújtotta vámelőnyöket több amerikai márkát is bevezetett a piacra. 1927. végén már 276 darab Buick-t tartott nyilván a Statisztikai Hivatal, ez az akkori viszonyok között tisztességes eredménynek számított.

A gazdasági válság elsöpörte a Király Automobil Rt-t, hivatalosan azóta sem kapható hazánkban Buick. Ennek ellenére az 50-es években a Magyar Dolgozók Pártja, illetve később az MSZMP vezetősége is imádta az amerikai túrakocsikat. Ráadásul kisebb-nagyobb szerencsével privát úton is bekerült néhány darab az országba, így 1960-ban már 29 Buick szerepelt egy összeállításban. Mára ezekből hírmondó sem maradt. Hazai oldtimer rendezvényeken néha feltűnik egy nemrég importált és gondos munkával restaurált 1922-es Oldsmobile.