Galamb-összes, röviden

Ford T, A, V8, Fordson Model F...

2001. május 24., csütörtök 11:30
"Joe, új autót szeretnék tervezni. Készíts elő magadnak egy speciális szobát a harmadik emeleten. Vidd fel a rajztábládat és egy palatáblát, és kezdjünk el dolgozni az új típuson" - emlékezett vissza a T-Ford születésére közel 50 évvel késobb "Joe", Galamb József.
 
   
    A makó szegénylegény, aki befutotta az amerikai álomkarriert: Galamb József

Galamb József karrierje tipikus amerikai álomsztori: elindul a szegénylegény és szívós munkával, akaraterővel híres és gazdag lesz. A történet ráadásul igaz. Galamb 1881. február 3-án született Makón, többgyermekes családban. Atyja korai halála miatt ügyvéd bátyja állta taníttatásának költségeit. A fiatal Galamb a Budapesti Felsôipariskola elvégzése mellett a Műegyetem különbözô tanfolyamait látogatta szakmai tudását szélesítve. A kötelező katonai szolgálat elvégzése után, ahogy akkoriban szokás volt, elindult világot látni, és 1903. őszén landolt Amerikában.

Több aljamunka, mint dobozsarok-ragasztás, szerszámkészítés után véletlenül egy napon három autógyár is munkalehetőséggel kecsegtette. Ösztönös megérzéssel választhatta az ekkor még csöppnyi Ford Motor Company-t. Eltelt egy kis idő és a magyar rajzoló, "Joe" felkeltette a cégfőnök, Henry Ford érdeklődését is. "1907. elején Ford azt mondta nekem: "Joe, új autót szeretnék tervezni. Készíts elő magadnak egy speciális szobát a harmadik emeleten. Vidd fel a rajztábládat és egy palatáblát, és kezdjünk el dolgozni az új típuson" - emlékezett vissza a T-Ford születésére közel 50 évvel késobb "Joe", Galamb József.

 
   
  A Ford birodalom urai. Középen Henry Ford, jobbra fia Edsel, balra Henry II.

Henry Ford, Charles Harolde Wills és Galamb mellett egy másik magyar, Farkas Jenő is ott bábáskodott a T-Ford körül. Henry kedvenc karosszékében üldögélt és ontotta magából az ötleteket, melyeket a magyarok igyekeztek műszaki rajzokba önteni. A bolygóműves váltó viszont teljes egészében Galamb elgondolását követte.

A T-Ford 1908. október elsején mutatkozott be. Ahogy mondani szokás a többi már történelem. Galamb azonban nem üldögélhetett nyugodtan a babérjain. Henry percnyi pihenőt sem engedélyezett - egyre újabb és újabb járműfajtákban gondolkodott. Az otromba, hatalmas méretű mezőgazdasági traktorok helyett kisebb, könnyebben kezelhető modellt kívánt megvalósítani.

 
   
    Az első nagysorozatban készített automobil, az első tömegautó, a legendás Model T

Több éves kísérletezés után végül Farkas Jenő, Galamb mellett a másik jelentős Ford-magyar készítette el a Fordson Model F-et, amely az első világháború folyamán először az angol mezőgazdaságot forradalmasította: a munkaképes férfiakat ugyanis besorozták, de a Fordsonnal még a nők is el tudták végezni a fáradságosabb gazdasági munkák nagy részét. Nem véletlen, hogy a huszas évek folyamán Magyarországon is kedvelték. Ehhez járult, hogy 1925. után hirtelen új vámtarifákat léptettek életbe: a 15 mázsa alatti traktorok vámját szállították le. A Ford nem tehetett arról, hogy egyedül az ő típusuk volt ennyire könnyű....

Galamb József 1919-ben kapott hivatalos titulust. Henry ugyanis jobban szerette munkatársait nevükön szólítani, nem kedvelte az igazgató vagy osztályvezető megnevezéseket. Amikor Edsel Ford került formálisan a vezérigazgatói székbe, elkészítette a vállalati hierarchiát. Galamb főmérnöki beosztást kapott, 200 ember dolgozott a keze alatt.
A húszas évek folyamán Galamb leginkább a T-Fordot csiszolgatta: "Én voltam a közvetítő a szervízrészleg és Mr Ford között.. Ha egy vásárló panaszkodott, a szervizesekhez fordult, ők meg hozzám". Később az A-Ford és a V8-as típusok megalkotásába is besegített.

 
   
  A Fordson traktor, amelynek megalkotásában szintén jelentős szerepet játszottak a magyarok

Galamb magyarságát sem feledte. Családja 1922. őszén Makón beindíthatta a Ford kereskedést, amely szépen gyarapodott: a forgalom növekedésével Békéscsabán is nyílt egy lerakatuk. Szintén Galamb József volt, aki a háttérből segített Horthy Istvánnak, a kormányzó fiának, hogy a Fordnál dolgozhasson Amerikában. Ez több lépésben oda vezetett, hogy amikor az ifjabb Horthy 1935-től a MÁVAG vezérigazgató-helyettesi teendőit is ellátta, a Ford V8 és Eifel típusait Magyarországon szerelték össze.

Galamb József 1955. december 4-én hunyt el. Akkoriban Magyarországon nem olyan szelek fújtak, hogy megemlékezéseket tarthattak volna. Galambról az első nagyobb lélegzetű életrajz 1967-ben jelent meg A műszaki nagyjaink című kötetben. Ezt követte 1981-ben egy emléktábla avatás, az egykori makói Ford-műhely falán. Idén pedig Galamb egyik unokájának és több Ford reprezentáns jelenlétében mellszobrot lepleztek le Makón.

 
   
    Ford Model A, a Model T utódja, melyet szintén Galamb bábáskodása alatt fejlesztettek ki.

A Közlekedési Múzeum restaurálatlan T-Fordját odaadta a makói Galamb József Szakközépiskola diákjainak, cserébe pedig kapott egy frissen restaurált T-Fordot. E remek üzlet hallatán csak csendben sóhajthatunk, vajh' miért nem dolgoztak ismert magyarok a Maybachnál vagy a Delahaye-nél, hátha a Múzeum restaurálatlan példányai így végre ismét régi fényükben pompázhatnának.

A Totalcar címlapjáról ajánljuk

Amitől a szerelők a falra másznak
Amitől a szerelők a falra másznak
Nem kevesebb, mint 800 kilométer próbaút kellett, hogy előjöjjön az átkozott hiba.
Kacsa vagy Bogár?
Mindkettőt a második világháború előtt készítették, mindkettő olcsó, népautó. Mégis rettenetesen mások.
Nepper Szívódízelek közül mit vegyek?
Kamionos vagyok, dízel kell. Sok autó szóba jön, de nem tudom, mit válasszak. Ön szerint mi legyen?
Egy felhőkarcoló tetején pózolt az új Mustang
Darabokra vágtak, majd lifttel felvittek az Empire State Building kilátójába egy új Mustangot.
Teszt Népautó lett volna a Bogár helyett
Ha egy kicsit észnél vannak, nem a Minié lesz a modern csoda-kisautó cím az ötvenes években. Hanem a Volkswagené.
Jazz dögösebben: itt az új HR-V
A Honda megint rátalált a régi típusjelre, és most is ütős autóra tette.
Azt hitted, a LaFerrari a csúcs?
Házon belül licitálják túl a Ferrari csúcsmodelljét. Jön a következő XX.

h i r d e t é s

Totalcar áruház

tömítőgyűrű, főtengely
SUZUKI BALENO 1.3 16V Kombi 1997-2002
1298 Ft
tömítés, kipufogókönyök
SUZUKI VITARA 1.6 i 16V zárt terepjáró 1990-1998
4412 Ft
fékbetét készlet, tárcsafék
SUZUKI KIZASHI 2.4 lépcsőshátú 2010-2013
5420 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

You idiot, did you really believe it was rust free?
My half-century old Merc is finally at home, it (mostly) survived the 2700 km-trip from Sweden. Now comes the best part: restoration. No, please just don’t sneer yet!