Dizájnt a földekre
Lamborghini traktorok Magyarországon
A Giugiaro stúdió szép modellpalettát tervezett a Lamborghininek, de a legnagyobb élvezettel a csúcsmodellen, az R8-on dolgoztak. A motorház teteje ívesen lejt, a homlokfal előredől, nem is kell élénk fantázia, hogy az embernek egy DeTomaso Mangusta jusson az eszébe.
Oldalt öt nagy cápakopoltyú, az orrán sorban öt lámpa, közelről látszik, hogy más-más irányba állnak, éjjel is áttekinthető legyen a szántóföld. Az orrán további két reflektor, de jutott egy-egy a kipufogókra (az egyik valójában a légszűrő szívócsöve) és a tetőre is. A kipufogók a perforált hővédő lemezzel lehetnének épített amerikai kamionon is, a fülke teteje pedig ravasz ívvel hajlik előre - az egész R8-ban van valami szupersportautóból faragott bigfoot-jelleg. A 43 collos hátsó kerekek fölötti sárhányókat is hotrodosra csalták: valójában leér az a vaslétra aljáig, de csak a fent kiszélesedő ezüst látszik. Hátul meg hát ott vannak a Corvette-lámpák.
Ügyeltek arra is, hogy ha már valaki megvette a csúcsmodellt, a traktorbuzik meg tudják különböztetni a méretben és súlyban azonos, csak kicsit gyengébb R7-estől: utóbbinak csak egy kipufogója van, az orra nem olyan ívelt, nem túr annyira. A hűtőrács sem fekete, a hátsó sárhányó se hangsúlyozza úgy a szélességet. Pofás, nyomasztó jószág, csak akkor veszt valamit a brutalitás-élményből, ha melléáll egy R8-as. Okos kis marketing-dizájn, szakasztott mint a Gallardo és a Murciélago esete.
A magyar Lamborghini-központ Nagykőrösön van, ami engem nem akadályozott abban, hogy ne Kiskőrösről telefonáljak a főnöknek, akkor most pontosabban hová is menjek. Nagykőrösre, javasolta Viktor Miharev, a Vertikum Kft orosz igazgatója. Az már csak vagy 70 kilométer, de egy Panda 100 HP-vel mindez nem távolság, és hamarosan már a régi, vörös téglás víztorony tövében nézegettem a technikatörténeti kuriózumokat.
Először is ott áll egy szép sárga Dutra dömper, ami egy ügyes kormánymegoldással két irányban is vezethető. Hátul az udvarban egy régi John Deere-traktor, restaurálásra vár. Azt hittem volna, hogy csak a hátsó kerekeit hajtja, de nem: hidrohajtás megy az elsőkhöz, de a fiúk szerint épp ez a gondja: ez nem az az elpusztíthatatlan fajta hidrohajtás.
A sárga Murciélago fotója szinte természetes a magyar forgalmazó prospektusának fejlécén. Közvetlenül mellette a "Lamborghini traktorok gazdag választéka 35 LE-től 277 LE-ig" azért jelzi, hogy a vicc csak kihagyhatatlan utalás, de tény, hogy a sportautók ugyanattól az embertől erednek, de Lamborghiniből a traktorok hagyománya sokkal régebbi.
A második világháborúban Ferruccio Lamborghini az olasz légierő szerelőegységénél szolgált, ahol motorokkal foglalkozott. A háború után Olaszország-szerte nagy volt a córesz, és a mezőgazdaságban kínzó hiány mutatkozott traktorokban. Lamborghini hamarosan beindította vállalkozását: feleslegessé vált, olcsó repülőgépmotorok felvásárlásával kezdett saját traktorok gyártásába.
Természetesen nem a csillag- hanem a soros repülőgépmotorokat használta, és akkoriban gyakoriak voltak a benzinüzemű traktorok, úgyhogy a dízelt se kérték számon a vevők. Az üzlet hamar szárnyalni kezdett és Lamborghini néhány év alatt jól megszedte magát. Olyannyira, hogy Ferrari sportautókat is vásárolt, aztán a 250 GT-jében elromlott a kuplung, átment Enzo bácsihoz panaszkodni, de az már sportautó-történelem, amiről holnapi cikkünkben olvashatnak.
A traktorrészleg akkor került ki a Lamborghini-család birtokából, amikor a 70-es években az olajválság megrogyasztotta a sportautó-piacot, és Ferruccio Lamborghini a száguldozást választotta: a Lamborghini Trattori a svájci Hürlimann birtokába került. A Hürlimann honlapján csak egyetlen traktorról találtam képet, az is a Lamborghini R4 átemblémázott változata, de a színe maradt Lambó-ezüst.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
