1925 jeles évforduló volt a Királyi Magyar Automobil Club életében. Negyedszázados jubileumukat fényesen ünnepelték. Többek között egy jubileumi túrautat és egy autókiállítást is rendeztek.
A klub, amikor csak pénzügyi lehetőségei engedték, mindig törekedett az önálló autó és motorkerékpár kiállítás megrendezésére. Az első világháború után erre először 1925-ben nyílt mód. Persze addig is minden évben a Budapesti Nemzetközi Vásár elődje, a tavaszi Árumintavásár adott helyet autóknak és motoroknak, de az nem volt ugyanaz.
A kiállítás szervezőinek levélpapírja |
A május 23. és június 3. között a városiligeti
Iparcsarnokban megrendezett VI. Budapesti Nemzetközi
Automobilkiállításra Horthy Miklós kormányzó is ellátogatott.
Kövessük őt a pavilonba:
"A KMAC vállvetve a tetterős Magyar Automobil Kereskedők
Országos Egyesületével rátette a koronát a KMAC jubiláris
esztendejére és az egész világ előtt dokumentálta nemcsak a
testület óriási erejét, hanem azt is, hogy ez
az ország nem veszett el, hogy ennek az országnak nagy
jövője van, hogy itt az áldozatok termékeny talajra hullnak, s hogy
itt a jövőbe vetett hit nem optimizmus, hanem megnyugató valóság" -
áll a tudósítás elején. Kiderül, hogy a díszvendégek között
szerepelt az országos rendőrfőkapitány, a kereskedelemügyi és a
belügyminiszer, továbbá egy püspök.
Horthy tiszteletére Andrássy Sándor gróf, a klub elnöke mondott "gyújtóhangú" díszbeszédet, amelyre a kormányzó hasonló hangnemben válaszolt: "Minden törekvésünk arra irányul, hogy bekapcsolódjunk a nagy gazdasági hálózatba, s ezen a téren igen jelentősnek tartom az automobilizmust, amely már eddig is komoly erőforrása Magyarországnak".
Horthy "érdeklődéssel hallgat" |
Ezután a vendégsereg sétára indult: "a
kormányzó először Reiman Gyula kiállítási helyén tart pihenőt.
Megszemléli a remekbe készült Renault alvázat. ... Különösen
felkelti figyelmét a gyönyörű Kölber karosszériával szervírozott
hatalmas Rába személyautó.
- Ez amint látom teljesen magyar gyártmány?
- Igen, feleli Reiman dr - az alváz Győrben készült, a
karosszéria a Kölber- cég munkája...
A Laurin-Klement stand a második állomás, ahol
Herskovits Ignác igazgató szolgál felvilágosítással.
- Tizennyolc eszendővel ezelőtt Főméltóságod családjának
szállítottam az első Laurin-Klement kocsit, -mondja a szemle közben
Herskovits igazgató.
Horthy Miklós kormányzó arca elborul egy pillanatra, s azután
kissé elfogódott hangon válaszol:
- Igen, emlékszem, szegény elhalt testvérem vásárolta azt a
kocsit.
..."
Dr. Frohner Román s Pásztélyi Andrási igazgatókkal beszélgetett a Frohner és Pásztélyi Automobil Rt által gyártott motorkerékpárokról és motorcsónakokról. E rövidéletű vállalkozás leginkább autójavítással, és -karosszálásással foglalkozott. A korabeli leírások alapján nem lehet tudni, hányat és pontosan milyet, de motoros kétkerekűeket is építettek.
Méray motorkerékpár, amely nem sokkal a kiállítás előtt nyert versenyt és úgy ahogy volt, portól és sártól "csatakosan" állítottak ki |
"Az államfő mosolyogva közeledik a gyönyörű
(Type VII) Steyr kocsihoz. - Úgy látom ez a karosszéria bőrből
készült.
- Igenis,
ez egy új találmány és most kezd általános lenni. Rendkívül
praktikus, a bőr eredeti fényét végig megtartja, s ha egy-egy rész
megrongálódik, egész könnyen kicserélhető. Főelőnye még az is, hogy
sokkal könnyebb, mint a többi karosszéria. ...
A kormányzó örömmel pillantja meg a magyar gyártmányú
motorkerékpárokat".
A kiállításon két nagyon hasonló hazai motorkerékpármárka is szerepelt. A Méray Motorkerékpárgyár 1923-ban alakult és 1925-ben aratta első nagy versenysikerét. Angol mintára épített kecses sportmotorjaik egy időben Horthy Miklós fiának, ifj. Horthy Istvánnak a figyelmét is felkeltették.A Méray gyár egyik volt konstruktőre a Danuvia Ipari és Kereskedelmi Rt autójavítóműhelyében folytatta pályafutását és készített hat darab Méray-szerű kétkerekűt. A Samum névre keresztelt alkotás gyorsan eltűnt a süllyesztőben, míg a Mérayra fényes karrier várt.
"... A menet most átfordul a következő utcába és Szelnár Aladár dr.
a Klub főtitkára
a Cordatic kiállításához vezeti a kormányzót ... Az államfő nagy
örömmel pillant végig a hatalmas kiállítás helyen, amelynek díszítése
és összeállítása valóban mintaszerű. ...
- Nagy örömömre szolgál, hogy itt Magyarországon már ilyen
tökéletes pneumatikot gyártanak - jegyzi meg a kormányzó ...
- Főméltóságodnak több kocsija szalad Cordaticon, és még sohasem
fordult elő semmi panasz" - hangzott a válasz.
A KMAC jubileumi túraútjának starthelye. Ismerős? |
A tudósítás hasonló hangnemben folytatódott.
Amelyik cég fizetett, annak a standja pompásnak bizonyult,
amelyik nem, azt az újság egy-két tőmondatban elintézte.
Ez a kiállítás is nagyszerű bizonyítéka volt a fejlődő magyar
autókereskedelemnek. A hazai gyáriparnak már kevésbé, mert öt évvel
később a kiállított magyar gyártmányú járművek közül egyedül a
Méray nem állt a csőd szélén, vagy tűnt el teljesen a képből.
1925-1929 között rövidéletű virágzás tört ki a
járműpiacon.
Akinek kedve támadt, akár Rolls-Royce-t is vehetett, de a
legkülönbözőbb francia, angol, német, belga, svájci és amerikai
márkák is feltűntek hosszabb-rövidebb időre.
Zárszóként engedtessék meg, hogy visszakanyarodjak a
jubileumhoz még egy pillanatra. Egy díszes, gazdagon illusztrált
műben szeretett volna a klub első negyedszázadáról megemlékezni. A
KMAC Jubiláris Aranykönyve azonban csak 1930-ban tudott megjelenni
pénzügyi problémák miatt.
A botcsinálta kutatók, újságírók és egyéb őrültek, akik a magyar autótörténelemről írnak, kivétel nélkül e munkát tekintik alapvető forrásnak. Olyan apróságok sem zavarják őket, hogy az öt év alatt egy jottányit nem igazítottak a kézirat olyan mondatain, mint "20 évvel ezelőtt..." Arról nem is beszélve, hogy a szerkesztők egyike, a fentebb már említett Illés István előszeretettel hagyatkozott gyenge memóriájára... A hibáival együtt is figyelemreméltó mű egyik kötete a nemrég megrendezett Oldtimer aukción több, mint 20,000 forintért talált gazdára.