Porsche evezőlapáttal

2003.01.07. 09:44
A Párizsi Autókiállításról hazafelé beugrottunk a Sinsheim Múzeumba, ahol többszáz különleges automobil, tankok, repülőgépek, traktorok és más járművek is találhatók. Még élénken élt bennem a Porsche Cayenne-nel kapcsolatos büszke kijelentés, mely szerint ez lenne az első terepjáró a zuffenhauseni cégtől. Azért az ott látott 597-es típusjelzésű Porsche márkajelzésű autó felélesztette kételyeimet.

 
   
 







A Porsche 597-es jó pár évtizeddel megelőzte a Cayenne-t. A hivatalos Porsche történetírás azonban hajlamos megfeledkezni a típusról: a Totalcar szerkesztőségi archívumában található közel 500 oldalas Porsche történeti munkában egy kukk sincs erről az érdekességről.

Az ötvenes évek elején az NSzK hadügyminisztériuma pályázatot írt ki könnyű katonai terepjárók beszerzésére. A pályázók közt volt az ekkor már Stuttgartban székelő Porsche műhely is. Ferdinand Porsche fia, Ferry Porsche már a második világháború során is részt vett harci járművek tervezésében - többek között az ő munkásságának köszönhető a Volkswagen Schwimmwagen (úszó autó) és a Kübelwagen (parancsnoki autó) létrejötte is.

 
   
   

A Kübelwagen, hivatalos nevén Type 82 megelőzte az amerikai Jeep-et. Az első prototípusok még 1938-ban készültek el, 1939. folyamán már meg is indult a tömeggyártás. A Type 82 az ős-Volkswagen bogár 24 lóerős, egyliteres motorját és négysebességes aszinkron váltóját kapta, hátsókerék hajtással. Ennek ellenére összkerékhajtású járművekkel szemben is megállta a versenyt. A háború során a spontán Jeep-Kübelwagen párhuzamos teszten a németek alkotása könnyebb volt, kevesebbet fogyasztott és egyszerűbben lehetett kezelni. A Jeep csak extrém terepviszonyok között győzedelmeskedett.

 
   
 

Később, 1942-1944 között a Kübelwagen alvázára készült az összkerékhajtású, kétéltű Schwimmwagen avagy Type 166 is. Járt utat járatlanért el ne hagyj, volt a Porsche-család jelmondata, így az NSzK pályázatára benyújtott munkájuk, az 597 Jagdwagen sokban hasonlított a második világháborús Kübelwagen-hez. Nemcsak a lemezek formájában, de egyes műszaki megoldásokban is. Még tíz év sem telt el a második világháború óta, akkoriban a műszaki fejődés nem volt olyan gyors. Úgyhogy a Kübelwagen meghajtás-rendszerét szinte egy az egyben átemelték az 597-be.

 
   
   

Az első négy Jagdwagen teljesen kétéltű volt, valószínűleg mind a mai napig ez az egyetlen Porsche melyhez az alapfelszereltség részeként evezőlapátot adtak. Sajnos a Jagdwagen soha nem lett a német hadsereg hivatalos járműve. A DKW által benyújtott pályamunka sokkal egyszerűbb szerkezetet ábrázolt (példának okáért a motorban mindössze 7 mozgó alkatrészt építettek be), így a jóval olcsóbb és könnyebben szervizelhető DKW Munga terjedt el.

Ezek után a Porsche megpróbálta hobbiterepjáróként értékesíteni összkerékhajtású alkotását. Azonban akkoriban az amerikai ifjúság éppen kétüléses angol sportkocsik iránt lelkesedett. Így az 597 Jagdwagen gyártását 1958-ban beszüntették. Mindössze 71 darab készült el, amelyből talán ha 10 maradt fenn.

 
   
 

Ezzel azonban nem ért véget a Kübelwagen pályafutása. Egy évtizeddel később a Volkswagen hasonló utat járt be: részt vett egy katonai pályázaton, ahol a Kübelwagen-alapra épített terepjárójuk nyert. Ezt követte egy civil verzió és ekkor már a hippilázban égő Amerika örömmel fogadta az Európában Type 181, az Újvilágban viszont egyszerűen csak Izé (The Thing) névre keresztelt hobbiautót.

Újabb három évtizednek kellett eltelnie, hogy a Porsche és a Volkswagen ismét közös úton járjon terepjáró-fejlesztés terén. A mostanában virágzó SUV-őrület bírta rá a két cég vezetőségét, hogy megalkossák a Cayenne-Touareg párost, amelyek eladása nemrég kezdődött. Az újdonságok fényében azonban a dicső elődök sem halványulhatnak el.