Életveszély négy keréken

2006.06.02. 08:03

A francia őrült nemzet. Valahol a nagy közös nemzeti génállományban rejtőzhet egy nyúlfarknyi DNS-szakasz, amely időről időre teljesen irracionális cselekedetekre sarkallja a hordozóit. Kinek jutna eszébe forradalmat csinálni, és a nép kezébe adni a hatalmat, amikor mindenütt királyok uralkodnak?

És ki állna neki cápaforma, légrugózású járművet építeni, amikor mindenki jól más tudja, hogy az az autó csakis három egymáshoz illesztett dobozhoz hasonlíthat? Most pedig itt a legújabb példa: ezúttal egy sikeres francia tuningmesteren ütköztek ki a tünetek, aki úgy döntött, összeházasít egy gyorsasági motort és egy sportkocsit. Így született meg a Quadrazuma, amelyhez hasonlót nemigen láthattunk még.

Ludovic Lazareth persze nem most bolondult meg: évek óta tuningol autókat és motorokat, igazán szokatlan ötletek alapján. Kínál többféle V8-as motorral felszerelt Mini kabriót, turbómotoros Mini pick-upot és BMW motoros Lotus Super Seven replikát. Motorkerékpárból az utcai dragstertől a V6-os Mazda MX3 motoros szörnyig szintén igen széles a választék. A Quadrazuma gyakorlatilag Lazareth két szerelelme egy testben: egyszerre rendelkezik egy versenymotor és egy gyors utcai autó tulajdonságaival.

Valahogy úgy, ahogy a Quadok, csakhogy ez nem terepre, hanem jó minőségű aszfaltra termett. Egy Yamaha GTS 1000-es jelentette az alapot, a különleges, függőcsapszeges kormányzású túramotor szokatlan vázszerkezete nagyban megkönnyítette az első futómű elhelyezését, a négyhengeres pedig bőségesen elegendő teljesítményt szolgáltat a Quadrazuma tempós mozgatásához.

A kormánymű és az első futómű egy része a Renault Twingóról érkezett, de az irányítás motorkerékpár-kormánnyal megy. A hátsó futómű egyedi tervezésű, és leginkább a quadok megoldására emlékeztet, ami egy ilyen gyors jármű esetén meglehetősen félelmetes. Egyetlen központi rugóstagra támaszkodik, a kerekeket pedig a merev hátsó tengely és két ferde hosszanti vezetőkar tartja a helyén. Ez a megoldás végtelenül egyszerű, ugyanakkor belegondolni is rossz, mit művelhet egy picit is egyenetlen aszfalton.

A burkolatok szálerősítésű műanyagból készültek, és a motorkerékpáros testhelyzet miatt az ülés és a műszerfal is minimális helyet foglal, így az egész szerkezet nem nyom többet 380 kilogrammnál. Az 1000 köbcentis négyhengeres motor ugyanakkor 12000-es percenkénti fordulatszámon 120 lóerő leadására képes, így a jármű bőven öt másodpercen belül gyorsul 100 km/h-ra, bár a rövid áttételezés miatt a végsebessége csupán 200 km/h.