Sportautócentrum Balmazújvárosban

2000.11.06. 10:49
Az összeesküvés-elmélet a következő: a Mazda RX 7 a 80-as években igazi vevőrohamot váltott ki az amerikai autószalonokban. Ez tény. Forradalmi technológia, Wankel-motor, elképesztő menetteljesítmény, gyorsulás, dinamika, normális fogyasztás. Ez is tény. A Ford elkezdte a Mazda felvásárlását, és a részvénytöbbség megszerzésével nagyjából párhuzamosan beszüntették az RX 7 nevű sportautó gyártását. Ez is tény. Az elmélet: a Wankel motoros autó túl jó volt, egyszerűbb volt a licensztulajdonost felvásárolni és altatni a dolgot, mint kifejleszteni egy hasonlóan jó motort.
 
   
   

A guru, Jenei Sándor jelenleg a balmazújvárosi egyházi iskola gondnoka. Sofőrként dolgozott a Tűzoltóságnál (mellette gyakorolva az autószerelő praxist), szállított topmenedzsert, mentőzött. Sokáig mindenféle autót gyűjtött és szerelt.
-1993-ban Göd-Felsőn volt egy telepem, bejött egy váci ismerősöm egy szürke Mazda RX 7-el. Én is úgy voltam, hogy hú, Wankel motor, megbízhatatlan, nem jó, mindig csak rosszat hallottam róla. Beleültem, kipróbáltam, megnéztem, mit tud; ez egy olyan autó, hogy_ilyen autó nincs is. Megvettem. Aztán akartam nyitni egy alapfokú versenyzőképző iskolát, és az volt minden vágyam, hogy összeszedjek legalább 8-10 darab RX 7-est. De akkoriban Gödön nem volt megfelelő pálya, így csak az autókat gyűjtöttem. Ahogy '97-ben a Hungaroringen megnyílt a lehetőség a civil versenyzés előtt, már belevághattam volna, de édesanyám combnyaktörést szenvedett, úgyhogy ideköltöztem, hogy ápoljam. Akkor még közel 30 RX 7-em volt.

 
   
 

-És hogyan költöztek ide a Mazdák?
-Egyesével, trélerrel szépen ideszállítgattam őket.

Balmazújváros, a magyar RX 7-Mekka igazi alföldi város, nem több az emeletes ház, mint Manhattan-ben a földszintes, a terjeszkedés iránya egyértelműen horizontális. A városközpontban (Veres Péter utca 17.), szemben a Kerekes panzióval lapzártakor kilenc darab Mazda RX 7 látható, már elég messziről is. A balmazújvárosiak nemigen nézegetnek át a kerítésen, a szomszéd telken házat bontó munkások álla is csak akkor esik le, amikor Jenei Sándor kihozza a garázsból kedvencét, a Ford Thunderbird-öt. Aztán benézünk a műhelybe: jelenleg ezen a néhány négyzetméteren lehet Magyarországon első generációs Mazda RX 7-motort felújíttatni.

 
   
    Az egyik kulcsalkatrész az éltömítés. Balról jobbra: új, erősen kopott, törött.

-A dugattyúk legfőbb éltető része ez az éltömítés. Itt egy jó, itt egy majdnem jó, aztán egy teljesen kopott: ez aztán menet közben befordul és kettétörik.
-Mikor várható egy ilyen szintű összeomlás?
-Ötszázezer kilométer táján. Ha normálisan kezelik az autót, rendben az olaj és a víz, gyakorlatilag addig nem igényel javítást.
-Hogyan kezdi az újraélesztést?
-Egyben kaphatók a gyári javítókészletek, ez minden szükségeset tartalmaz -így egyben kell megrendelni. A szimeringek felújítása a gumigyűrűk cseréjével megoldható. A lapok kopásait síkköszörűvel lehet kivenni, egyetlen dolgot nem tudtunk még az országban megoldani: a keménykrómozást. Nincs olyan gép, amivel a dugattyú mozgásának megfelelő felületi megmunkálást végezhetnénk.

 
   
 

-Így néz ki egy vadonatúj főtengely.
-Mármint_ utángyártott?
-Nem: gyári. Lehet kapni, meg lehet rendelni, ahogy minden mást is.
-Mennyibe kerül a gyári főtengely?
-Nem tudnám megmondani, mert annyi mindent szoktam egyszerre rendelni. Egy teljes motorgenerál új alkatrészekkel 250 ezer forint, abban benne van ez a főtengely is - csodálatosan szép darab! Amit a hátrányának tartanak, hogy ezeket a blokkokat egymástól gumigyűrűkkel tömítik. Elég, ha csak egy nagyon kicsit elmozdulnak, máris gondok lesznek az olajjal, vagy a vízzel.

 
   
    Születési anyakönyvi kivonat a blokk oldalán.

-Jó a Wankel-ben, hogy ilyen kicsi, egyedül is elbír vele az ember. És nagyon igényli a precizitást, fontos, hogy ha valamit valahová odatettem, az századmilliméterre ott legyen. Ezért se baj, hogy más nem nyúl hozzá.


-Kinek adja tovább a tudományt?
-Nem tudom, nyilván nem a két lányomnak_ Az országban rajtam kívül Győrben foglalkoznak még RX 7-essel, de ők inkább a második és harmadik generációsakat javítják, szóval ezekkel rajtam kívül senki nem dolgozik. Ha tudtok Pest környékén valami telephelyet, amit nem túl drágán bérelhetnék, akkor felköltöznék. Édesanyám meggyógyult, beköltözött Debrecenbe. Itt meg, Balmazújvárosban, és a környéken nem tudják az emberek, mi ez az autó. Nincs igazán érdeklődés, kereslet. A szavamat adtam az egyháznak, hogy idén még vigyázok az iskolára, nem hagyhatom cserben őket. De jövőre szívesen áttelepíteném az ipart valahová Pest mellé. Ha tudtok valamit, szóljatok.

 
   
 

-Mi a mai kínálat?
-Itt van ez a sárga, ennek az elvihető ára két év műszaki vizsgával 320 ezer forint. Mindjárt beindítom.

-Összehasonlításképpen itt ez az 1100 köbcentiméteres Wankel, és ez 2300 köbcentis négyhengeres turbóinjektoros amerikai Ford Thunderbird motor. A Wankelnek majdnem kétszer akkora a lóerőteljesítménye.
-Nehezen elkerülhető kérdés: japán-rajongó?
-Szeretem a sportautókat. Ez egy olyan megbízható motor, hogy a maga valóságában utolérhetetlen. A mai napig is, merem állítani. 1997-ben gyorsultam a Hungaroringen egy Mazda RX 7-essel, utána lehet nézni a számítógépben: a Ford Cosworth-szel azonos szintű időt ment. A négykerékhajtásosnál többet tudott. Leültettük, szélesebb kerekeket tettünk rá, és nem pörgött ki. A 202.5 méter végén 150 km-es sebességet ért el.

 
   
    Komplett motorfelújító készlet.

-Nagyon sok jó sportkocsi van. Miért pont az RX 7?
-Kis köbcentis, nagyon sportos, nagyon megbízható. Van egy Pontiac Firebird-öm, 180 mérföldes végsebességgel, a garázsban meg egy igazi szépség: Ford Thunderbird: szeretem én az amerikait is.
Meg a csehszlovákot: az udvarban egy V8-as, farmotoros Tatra. Sándor szerint pöccre indul, erre még a két őrkutya is csak bocsánatkérően ingatja a fejét. Aztán tényleg első szikrára járni kezd - a V8-as már csak ilyen.

 
   
  Belül is csodálatos, felismerhető dizájn és elképesztő pontosságú váltó.

-Kényszerolajozással oldották meg, nem úgy,mint a kétütemű motoroknál, benzin-olaj keverékkel. Az olaj a motor alján helyezkedik el, de nem érintkezik az alkatrészekkel, csak az olajszivattyú végzi a munkát. Teljesen zárt rendszer. Körkörösen mozog, nincs rezgő mozgás, mint a dugattyús motoroknál, ezért szinte a végtelenségig bírják a forgást. Hétezernél tilt az elektronika.
-Rettenetesen sokat fogyaszt: városban simán bekap 15-16 litert. -Amikor a motor már a végét járja, igen. Amikor már nincs benne kellő kompresszió, természetes, ha sokat fogyaszt. Olyan 300 ezer kilométer után már az indításhoz is érteni kell egy kicsit: tudni kell, mennyi gázt adjon az ember, vagy gáz nélkül, szívatóval.

 
   
   

-És így, fejújítás után, zsír újan?
-Hét-nyolc liter között.
-Naaa!
-Azt tudom mondani, volt itt a múltkor egy bordó, nemrég vitték el, Böszörménybe került. Azzal voltam Pesten:úgy képzeld el, minél jobban hajtottam, annál reálisabb volt a fogyasztása. 120-130-as tempóban kevesebbet fogyasztott, mint ha csak itthon járok vele.
-És mennyit lehet menni vele?
-Kétszázzal. A gyorsulása is nagyon jó, 7 egész valamennyi alatt van százon.

 
   
 

-Ön szerint miért állították le a gyártását?
-Lehet, hogy naívan fogom fel a dolgokat, de ezekbe a motorokba húsz évig semmi nem kell: szerintem nem volt gazdaságos. Nem kellett százezer kilométerenként főjavítás, alkatrész-utánpótlás, dugattyúcsere, fúrás, gyűrűk, csapágyak_ Ez elment húsz évig úgy, hogy nem kellett hozzányúlni - nem érte meg.
-És a többi alkatrész? Futómű, differenciálmű _vagy mi van, ha valaki beletolat a hátsó lámpámba?
-Eredeti differenciálmű, eredeti csapágysor van benne húsz éve, és még üzemel. Féktárcsa, fékbetét javítható. A törött alkatrészeket meg kell rendelni. Vagy van az embernek elég bontott autója, mint nekem, vagy van Vácon egy Mazda bontó és alkatrészkereskedés. És vannak Mazda szervizek, ahol vállalják, hogy behozatják, csak nagyon borsos áron. A sima tömítés-készlet most közel 45 ezer forint. Pár éve még 25 volt. Egy éltömítés kb 17 ezer forint.

 
   
    A balmazújvárosi flotta, lapzártakor.

-Hogyen kell RX 7-est rendelni?
-Eljössz, kiválasztod, ami neked tetszik, megmutatom, hogy néz ki, milyen állapotban van, mit kell vele csinálni, mennyibe kerül a rendbe tétele, vizsgával vagy anélkül kell. Mert sokan csak egy roncsot akarnak. Megmondom, mennyibe kerül, a felét ki kell fizetni, a másik felét az átvételkor.
-Itt az udvarban mindig van RX 7-es, nem kell előjegyeztetni júniusra?
-Látod, most is mennyi van.
-És itt a szemközti sorházból, ahonnan évek óta ezekre az autókra látnak, rákívánt már valaki a Mazdára?
-Nem, azok rendőrségi lakások.

 
   
 

Tanulság: továbbra sem állítjuk, hogy igaz a Wankel-ellenes összeesküvés elmélete. De az biztos, hogy a kapitalizmus farkastörvényei a gyártókat olykor nem a legjobb minőségű, legfejlettebb termék előállítására ösztönzik. A nejlonharisnya minőségét például teljes egyetértésben rontották le. Azóta is rossz.

Jenei Sándor telefonszáma: 06 20 98 61 189

Tisztelt TotalCar!

Egy fontos dologra szeretnem felhivni a figyelmet. Minden gurus cikknel fel van tuntetve a "magyar rx-7 guru" Jenei Sándorrol szolo cikk is. Ezzel nincs is semmi baj, jo a cikk. Ami nem jo, az Jenei ur... Ha esetleg a telefonszamat leszednetek, az is jo volna, hiszen a cikk franko, es nepszerusitheti ezt a ritka autot.

Sajnos az emlitett uriemberrel eleg sok gond van, hazug, hanyag, es rengeteg embert vert mar at a klubban!!! Tobbek kozt engem is. (van akinek felmillaval tartozik egy el nem adott auto miatt azota is...) Lehet, hogy mar nem is el az a teloszam, sok embernek tartozik...

Egy IGAZI RX-7 gurura hivnam fel a figyelmet, ez pedig nem mas, mint a gyorsasagi bajnok Kincses Istvan. O tenyleg ert hozza, es lelkiismeretes, rendes guru. Raadasul RX-7-el versenyez. Az RX-7 eseteben kulonosen fontos lenne ezt tisztaba tenni, hiszen nem vihetjuk wankel motoros autoinkat senki mashoz!!! (Mazda Mester azt mondja a cikkben, minden tipust tud szerelni, jo szakember, de ez nem igaz. Wankelhez O sem ert) Ha valaki esetleg RX-7-est tulajdonol, de nem kerult kapcsolatba a klubbal, meglatja a cikket Jeneirol, es orul, hogy van egy ember az orszagban, odaviszi a verdat, es beszopja, mint mi meg a Kincses elott. Ha esetleg erdeklodtok eziranyba, keressetek meg, adok kontaktot.

Koszonettel:

.::.::SIRK::.::.
RX-7 Club Hungary

Javasoljon ön is gurut! Ha tud valahol egy Wankel-bácsihoz hasonló szakemberről, küldjön egy emilt a gurujelölt címével, telefonszámával.