A fiatalabb generáció már csak elvétve találkozik velük, néhány elvetemült restaurátor, véreres szemű gyűjtő próbálja megvédeni a még menthető darabokat az erősödő youngtimer-hisztéria divatemberei elől. Van mit menteni, hiszen a standard modellek mellett néha-néha nagyon érdekes (és nem egyszer eszement), vagy egyszerűen gyönyörű dolgokat tudtak alkotni a párt által rövid pórázon tartott mérnökök.
Az alapkoncepció Kopřivnicében született meg, a formatervet azonban az olasz Carrozzeria Alfredo Vignale stúdió rajzolhatta meg. Az akkori trendeknek megfelelően szögletesen elegáns, szép karosszériát sikerült szabniuk a teljesen egyedi felépítésű alvázra. A sokak által elfogadott nézet szerint ugyanis minden Tatra faros, azaz motorja a hátsó tengely mögött fekszik. Nos, a 613-as esetében nem teljesen helyénvaló a besorolás, hiszen a léghűtéses V8-ast a hátsó tengely fölé helyezték.
A négysebességes váltót elé, az osztó- és differenciálművet a főtengely mellé szerelték, így a két hátsó féltengely közvetlenül a forgattyúsházba fut, ott csatlakozik a differenciálműhöz – a hajtáslánc meglehetősen kompakt lett. Ez a koncepció a mai napig teljesen egyedi. A korabeli sajtó sportos menetteljesítményeket és úttartást említ, ami az akkori viszonyok tükrében nem is tűnik annyira irreálisnak.
A kupé a háromdarabos előszéria utolsójaként érkezett 1969 májusában Csehországba, ahol a két másik limuzinnal együtt (613 Standard és 613 Lux) az akkori szovjet tesztpályán (NAMI) komoly nyúzópróbának vetették alá. Hogy nem bántak vele kesztyűs kézzel, arról mi sem tanúskodik jobban, mint hogy a próba részét képezte egy hosszútávú nagysebességű fékpados teszt, amelynél 35 000 kilométeren keresztül megállás nélkül 160 km/h-s, illetve 5000 km-en 180 km/h-s átlagsebesség mellett mérték a motor kopását, utcai teszteken pedig az önhordó karosszéria esetleges deformációját.
Mindezt 30 fokos átlaghőmérséklet mellett. Egy Kopřivnice környéki szilvafa 1971-ben azonban megálljt parancsolt a száguldozó tesztpilótának. Az egyedi kupé totálkáros lett, motorját kivették és tovább használták, maga a roncs pedig a gyár sarkában ponyva alá került. Ekkor még nem tudhatták, milyen sokáig marad ott. Sorozatgyártását már tervbe vették, mikor a frissen megújult pártfunkcionárus-gárda egyik fejese farzsebéből előhúzta a sárga fröccsöntött fésűt, végigsimított olajos haján és elmondott egy beszédet, ami így kezdődött: elvtársak!
A hosszúra nyúlt mondókát követően világossá vált, hogy ilyen autót nem szabad gyártani. Mivel a 613-as az új reprezentációs limuzin, nem engedhető meg, hogy a magas rangúak ilyen semmirekellő úri passzióval bőszítsék a dolgozó népet. Beteljesedni látszott a kupé sorsa, mígnem az 1978-ban a kötelező gyárlátogatáson résztvevő gazdaságügyi államtitkár elvtárs véletlenül le nem rántotta a leplet róla. „Nekem ez az autó kell” – mondta, munkát adva ezzel a gyáriaknak. A sors furcsa fintora, hogy az (akkor még) aranyzöld metálszínű csoda annak köszönheti újjászületését, aki annak idején halálra ítélte.
Mivel az autó elejének karosszériaelemei csereszabatosak a limuzinéval, pár hónap múlva el is készült. Igaz, fényszóróstul megkapta a Special maszkját, ami úgy hatott, mint olasz étteremben a ketchupos spagetti, de hosszú évekig használta az államtitkár elvtárs. A teljesen ufószerű téglavörös (mivel új színt is kapott) autó feltűnése a szürke pozsonyi rengetegben felért egy szabad szombattal.

Az oldalról ajánljuk
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
