Az egyik legnagyobb márkaklubról beszélünk, de valójában lényegtelen a név. Helyettesítsék be kedvenc márkájuk nevét a Toyota helyére, és azonnal látni fogják, hogyan működne klubjuk. Talán egy dolog van, ami máshogy formálhatja a történetet: a márkakereskedők hozzáállása. Sajnos a Toyota klub esetében itt valami megmagyarázhatatlan dolog történt.
A történet teljesen szokványosan indult. Ahogy sok klub megalakulásában, itt is nagy szerepe volt az index fórumának. 2000 környékén néhány hasonszőrű beszélgetése indította a lavinát. Az első Toyota-találkozón még csak ketten voltak, de 2002-ben az első nagy találkozón már 40 autó gyűlt össze. Nem akarom, hogy elbólintsanak a billentyűzet előtt, ezért most ugorjunk át néhány szép évet.
Mára a Toyota Klub Magyarország az egyik legnagyobb márkaklub, 2004-óta hivatalosan bejegyszett egyesület. Heti rendszerességgel - minden pénteken - találkoznak a Kerepesi úti McDonald's étteremben. Ilyenkor 15-20 ember is összejön, és csak a legritkább esetben téma az autózás. Igazi baráti társasággá alakultak.
A klubban különlegesen sok aktív tag van. Váraljai Miklós, az alapító elnök mellett hat elnökségi tag dolgozik. Külön felelőse van a honlap tartalomnak, külön ember foglalkozik a sajtóval, a kapcsolatokkal. A klubtagok adminisztrálását, nyaggatását is külön ügyosztály végzi. Mivel az aktív klubtagok között erős a számítástechnikai beállítottság, ezért a honlap profi működésére nagyon nagy hangsúlyt fektettek.
Nemcsak egyszerű statikus oldal, hanem dinamikus társasági fórum. Még a lejárt tagságról is automatikus figyelmeztetés érkezik. Az indexről ma már átszoktak a saját fórumukra, ahol nem kevesebb, mint napi 300 hozzászólás a jellemző. Mindenki megtalálja a magának való témát a Lexustól a Scionig, sok márkakereskedőnek külön topikja van.
A legutóbbi minitalálkozóra én is elmentem. Kati autója révén érintett vagyok ugyan, de igazából arra voltam kíváncsi, hogy működik a klub, ráadásul olyasmit hallottam, ami felcsigázott. A többszori megkeresés ellenére a Toyota Klubot semmilyen formában nem támogatja a Toyota Magyarország.
Mindenek előtt egy kapcsolódó történetet hadd meséljek el. Én is 2000-ben alapítottam a Saab 900 klubbot, hasonló módon, mint a Toyotások. Az alapítás pillanatában megkerestem az importőrt, a Polár Mobil Kft.-t, de valami értékesítőnél elakadt a beszéd. Ez igen rosszul esett, és ennek hangot is adtam minden fórumon. Pár hónapra rá az importőr igazgatóságától érkezett egy levél, hogy hallották az esetet, és üljünk le, beszéljük meg. Leültünk, megbeszéltük és rájöttünk, mindannyiunknak közös a célja. Saabosok vagyunk, egy oldalon állunk.
Ettől a perctől kezdve az importőr a lehetőségeihez mérten minden formában támogatta az egyesületünket. Megkaptuk a régi zászlókat, reklámanyagokat, a találkozókra volt, hogy pénzt, de ajándékokat mindig kaptunk. Az importőr ma már minden rendezvényünkön ott van, és például tesztvezetéssel erősíti a márkát.
Kérdem, nem ez a logikus? A klubtagok közül jócskán akadt olyan, aki a régi 900-ból új Saabba ült át. Nem pont a klub az a hely, ahol az igazi fanatikusok gyülekeznek csillogó szemmel tömött sorokban? Hol ápolják legjobban a márka imidzsét, ha nem ott? A klubtagok végzik a legdurvább térítést. Ráadásul ingyen! És vajon mit jelent egy importőr költségvetésében egy márkatalálkozó támogatása? Néhány sapka, vagy bögre? Egy tesztautó, amit bármilyen himi-humi ügyféljelöltnek szemrebbenés nélkül napokra odaadnak, a találkozókon viszont több száz emberhez juthat el, olyanokhoz, akiket tényleg érdekel. Akikből élnek.
Na jó, kezd már az egész túlságosan szentimentális lenni, de elnézést, valóban felzaklatott ez a dolog. Mivel én is végigjátszottam, túlságosan érintett vagyok. Ismerek olyan importőrt, aki miután találkozott a márkaklubbal, séróból nyúlta le a nevét, és a következő megbeszéléskor diszkréten közölte, hogy keressenek más nevet, mert a valamiklubot már levédték. Az Izé Autó Klub nem használhatja az Izé logót. Mit használjon? Krumplit? Mert mi lesz? Erősíti a brendet? Isten ments.
Na mindegy, a lényeg, hogy sok tévelygés mellett akadnak olyan importőrök is, akik fantáziát látnak néhány elvetemült rajongóban. Elvetemült bizony. Csak hogy a témánál maradjak. Akad a Toyota klubtagok között egy márkatárs, aki gokartversenyzéssel múlatja idejét. De mivel Toyota-mániás is, időt-pénzt nem kímélve a Toyota-csapat F1-es festésével díszítette HiAce buszát, a gokartokat meg a robogóit. Így mutatkozik a versenyeken, így járja az országot. És ez a gonosz, elvetemült ember arra kérte az importőrt, hogy egy Toyota-overált kerítsenek neki, hogy teljes legyen a kép. Sajnos az ilyen jellegű támogatás megoldhatatlan.
Jó, ez mégis csak egyéni kérés, mondjuk azt, hogy megértem. De akkor mi is van a klubbal? Mit vétettek?