Évtizedekkel a Humvee előtt

2001.06.13. 10:26
Miközben Rákosi elvtárs a vas és acél országát igyekezett megvalósítani Magyarországon, a német ipart az amerikaiak próbálták a mezőgazdaság irányába terelni. Utóbbiból legalább érdekes eredmény született.
 
   
    Os-Unimog, a legelsô széria egyik restaurált darabja

Henry Morgenthau, Theodore Roosevelt titkára még 1944-ben tett javaslatot arra, hogy a háború után Németországot át kéne alakítani elsősorban agrárius állammá. A Mercedes-Benz céget így sem lehetett zavarba hozni. Dacára annak, hogy minden romokban hevert, a stuttgarti autógyár képes volt már 1945. folyamán belekezdeni egy sokoldalú jármű kifejlesztésébe. Ehhez az az apróság is hozzájárulhatott, hogy a színfalak mögött ők már 1942-ben készültek egy összkerékhajtású katonai automobil gyártására, de ezt a tervüket a háború alakulása elsodorta.

 
   
  Unimog vontatja párját. Egy, a sokoldalú 411-esek közül

1946-ra el is készült az első prototípus. Ha valaki osztályozni szerette volna: a jármű egy traktor és egy teherautó közé illeszkedett, mint mutáns. Négyhengeres, 1.7 literes benzinmotor hajtotta, a háború előtt gyártott és újra beindított 170V személyautóból. Albert Friedrich, aki korábban a Daimler-Benz repülőgép-részlegének főmérnöke volt, összkerékhajtású, remek terepjáró-képességekkel bíró, tehervontatásra is alkalmas járművet álmodott meg és öntött formába.

Már csak egy név és egy normális dízelmotor hiányzott. Ezeket a kérdéseket is sikerült gyorsan megoldani: az újdonságot UNIMOG-ra keresztelték, azaz UNIversal MOtor Gerät (Univerzális Motor Szerkezet) és a 170D-ből átemelték a 25 lóerős dízelmotort.

 
   
    Magyarországon is használtak Unimog tűzoltóautókat

A Mercedes gyárnak ekkor még nem volt kapacitása, hogy a típust is sorozatban gyártsa. De az 1947-es nyilvános bemutatón, amelyre egy frankfurti mezőgazdasági kiállításon került sor, akkora sikert aratott, hogy sürgősen kerestek megfelelő üzemet. A Boehringer Szerszámgépgyár vállalkozott is a nehéz feladatra és 1948-1951 között Boehringer UNIMOG néven készült az egyszerű szerkezetű terepjáró-traktor-teherautó egyveleg. Még a francia hadsereg is beállt a megrendelők közé.

Mégis ebben az évben ünneplik az UNIMOG 50. születésnapját. Ennek oka, hogy 1951-ben a Mercedes saját kézbe vette a gyártást és a mai napig Gaggenauban készíti az UNIMOG-kat. Hamarosan a Boehringer által alkalmazott ökörfejet felváltotta a háromágú csillag a járművek orrán.

1955-ben Nyugat-Németország visszanyerte önállóságát és a NATO tagja lett. A Bundeswehr nem sokkal később már ki is próbálhatott egy UNIMOG-t, vajon számukra is megfelelő lenne-e? Ekkor már kétféle típus is készült: a kisebb 411 és a nagyobb 404.

 
   
  Viszont ilyen katonai jármű sohasem futott nálunk

Ez utóbbi, amely UNIMOG-S néven is ismeretes, a legismertebb Mog. Szerte a világon, így Magyarországon is használták tűzoltóautónak, kukásautónak, köztisztasági járműnek és még ezerféle célra. Motorját továbbra is a Mercedes egyik személyautó-típusa adományozta, jelen esetben a 220-as. Viszont a hathengeres, 82 lóerős motornak jóval nagyobb terhelést kellett elbírnia az UNIMOG-ban. Nem csoda, hogy teljes menetfelszerelésben hamar megszomjazott. Nem hivatalos források szerint a hadi-UNIMOG akár 60 liter gázolajat is megivott 100 kilométer megtétele során. Viszont ekkor már aknavetőt és páncélzatot is cipelt. Nem véletlen, hogy a végsebességet is 1.5 km/h és 95 km/h között jelölték.

Persze az előnyökről sem szabad megfeledkezni: 46 fokos lejtőt is képes volt megmászni, első és hátsó difizárjával, 8-fokozatú váltójával (6 előre, 2 hátra) és 40 centiméteres föld fölötti magasságával már évtizedekkel a Hummer előtt megbirkózott bármilyen természeti akadállyal.

 
   
    Modern Unimog, amelyet már Amerikában is árusítanak.

Azután az UNIMOG-t is elérte az általános autó-betegség: elkezdett hízni. A hetvenes évek közepén bemutatott 424, 425 és 435-ös szériák árnyékában akár két-három ős-UNIMOG is elfért. Hathengeres, 130 lóerős motor, 3.2 méteres tengelytáv - az idők megváltoztak.

A jelenleg gyártott UNIMOG típusoknak összesen 33 sebességfokozatuk van (22 előre, 11 hátra), akár 360 méter/óra sebességgel is tudnak araszolni. Méretükből adódóan az időközben szintén a konszern részévé lett Freightliner teherautók egy részét is kiváltják az USA-ban.