Templar elsô Volvója

2001.02.04. 15:14
A Jaguar, amely bizonyítottan a legtöbb kiváló reklámlehetőséget elpasszoló autógyár, nem ment bele olyan csacskaságokba, mint Az Angyal című film szponzorálása. A producerek először elképedtek, majd hamarosan addig bújták az autókatalógusokat, amíg rá nem jöttek, hogy melyik a második legsármosabb sportkocsi.
 
   
    A nyerő páros: Moore és autója

Mi történt a héten az automobil históriájában? A bejegyzések között szinte világít: január 27, a Volvo P1800 debütálása az Amszterdami Autókiállításon. Hmmm, merre van a Volvo történeti összefoglaló jegyzetem? Na nézzük: P1800: 1959-ben jelent meg az első prototípus, két évvel később indultak az eladások.
Aha, szóval éppen 40 éves az angyali svéd sportkocsi.




 
   
  A Volvo elnöke és büszkesége, az új sportkocsi

Mielõtt valaki meggyanúsítana, hogy nõi autónak tartom a Volvo elsõ komoly sportkocsiját, gyorsan elárulom, csakis Az angyal címû filmsorozat és az abban fõszerepet játszó kétüléses autó (na meg Roger Moore) járt a fejemben. Simon Templar, az elbûvölõ modorú rabló-pandúr megfilmesítésének gondolata a '60-as évek elején pattant ki angol tévések agyából.

 
   
   

A fõszereplõ, mindannyiunk kedvenc Roger Moore-ja (nem Sir õ már véletlenül?) után már csak a regénybeli Hirondel autójának "megszemélyesítõjét" kellett megtalálni. A megoldás roppant egyszerû volt: a szexi Jaguar E-típus, minden autórajongó álmainak netovábbja.

A Jaguar, amely bizonyítottan a legtöbb kiváló reklámlehetõséget elpasszoló autógyár, persze nem ment bele ilyen csacskaságokba. A producerek elõször elképedtek, majd hamarosan addig bújták az autókatalógusokat, amíg rá nem jöttek, hogy melyik a második legsármosabb sportkocsi. A Volvo vezetõi pedig nem is tudták hova kapjanak örömükben - a P1800 így örökre beírta magát a film- és autótörténelembe is.

 
   
 

A típus indulása nem ment valami könnyen. Az '50-es évek közepén a leginkább robusztus családi autókat és taxikat gyártó Volvo úgy döntött, hogy az Alfa Romeo nyomába ered. Elsõ kísérletük, a mûanyagkarosszériás P1900 rövid életûnek bizonyult. Sem a mûszaki tartalom, sem a csomagolás nem volt túl meggyõzõ.

 
   
   

Az Amazon, amely a Volvót a Föld elismert autógyárainak sorába emelte, már megfelelõ alapot adott egy szívdobogtatóbb modell elkészítéséhez. 1957 áprilisából datálódik a levél, amelyben Gunnar Engellau, a Volvo új elnöke felkérte a Ghia-t (azt az olasz tervezõstúdiót, amely Volkswagen bogárból a Karmann-Ghia nevû csodát is megrajzolta), hogy az Amazon alapjaira készítsenek egy igazán dögös jármûvet.

A Volvo mérnökei házon belül is igyekeztek valami okossággal elõjönni. Ráadásul a Ghia által megálmodott formát a Fruánál valósították meg. A P1800 tehát három különbözõ cég együttmûködéseként született meg, és hatalmas szenzációt okozott 1959-es nyilvános bemutatóján.

 
   
 

Ekkor derült csak ki, hogy a göteborgi gyártelepen nincs elég hely újabb típus gyártására. Így került a képbe az exkluzív sportkocsikat gyártó Jensen, amelynek éppen akkor járt le a szerzõdése az Austin-Healey 3000-es típusának összeszerelésére. Így 1961-tõl az angolok építették össze a P1800-t.

 
   
    Új első ülések 1964-ből

100 lóerõs négyhengeres motorjával, korához képest agilis jellemével gyorsan meghódította Európát. Persze Roger Moore is hozzájárult az eladások számának megugrásához, talán õ volt a legsikeresebb Volvo-értékesítõ... Két évvel késõbb a Volvo megelégelte a Jensen hanyagsága miatt egyre szaporodó minõségi problémákat és saját kezébe összpontosította a gyártást. A P1800S típusjelzésû variáns sokkal összeszedettebbnek hat. Ezzel egyidõben még kényelmesebb elsõ üléseket építettek be, a motor teljesítményét pár lóerõvel megnövelték. Már háromféle szín közül lehetett választani: fehér, vörös és sötétszürke.

 
   
 

Az eredeti szellem 1971-ben tûnt el, amikor az 1800ES jelû furcsa kombivariáns váltotta fel az eddigi kecses vonalú szériát. Két év múlva ez is kikopott a kínálatból, és csak a '90-es években, a C70 kupé megjelenésével emlegették újra a Volvót a sportkocsigyártók között.