Amikor az elektronikai műszerész is szerszámot vált

2012.06.18. 06:28 Módosítva: 2012-06-18 15:27:20
Alig futott, újszerű Astrát vett az ügyfél, amivel már az első napokban elkezdődött egy borzalmas motorkálvária. Amikor készült feladni a harcot, természetesen technikusunknál találta magát. Érdekes, de végül egy A4-es papírlap oldotta meg a problémát.

Sosem gondoltam volna, hogy egy ügyfél akkor is távozhat elégedetten, ha nem javítom meg az autóját. Egyik nap egy 2007-es Opel Astra H kétségbeesett tulajdonosa kereste fel a műhelyemet.

Tibor, önben van az utolsó reményem,kezdte így a mondókáját. Nem jó jel. Sajnos sok esetben az autó hibája nagyon meg tudja keseríteni egy ember, vagy egy egész család életét. Az ügyfelem tavaly októberben vásárolta szép autóját egy márkakereskedésből. Használt autó lévén, fél év garanciával. Az autó ára alulról súrolta a kétmillió forintot, s ezért a pénzért úgy gondolta az ügyfelem, hogy néhány év problémamentes autóhasználatot kap. Tévedett. Már a harmadik nap visszavitte a szervizbe, mert szinte használhatatlan volt. Gyakorlatilag, ha éppen nem gyorsított az autóval, az folyamatosan rángatott. Ezt az üzemmódot olykor a hibajelző lámpa aktiválásával fűszerezte a motorvezérlő elektronika.

A garanciaidőn belül összesen ötször vitte vissza az autót az ügyfelem. Egy alkalommal lambdaszondát cseréltek, aminek az árát természetesen elkérték. Rendesek voltak, tette hozzá, munkadíjat nem számoltak fel. A hiba állandóan jelen volt, a próbaúton magam is tapasztaltam, hogy gyakorlatilag használhatatlan az Astra. Az autót átvizsgálva több hibára is fény derült. Ezúttal videóval próbálom szemléltetni, amely kicsi fényképezőgéppel készült, ezért a minőségéért elnézést kérek.

A vizsgálat során több hibát is feltártam. Az egyik, ami alapvetően befolyásolja a befecskendező-rendszer működését, hogy csal a légtömegmérő (azaz a MAF-szenzor).

Elsőre egy dolog volt igazán szembetűnő, a túlzott koromképződés. A kipufogót nézve inkább dízelnek hittem volna az autót, ráadásul a katalizátor állapota sem volt túl bizalomgerjesztő.

Előre borítékolható, hogy a motor hibáinak elhárítása után a tökéletes égés miatt megnövekedett hőmérséklet hetek alatt kiégeti majd a katalizátorban lerakódott szennyeződéseket, amit a benne lezajló égési folyamat aztán tönkre is tesz. Ezt tapasztalatból írom, volt olyan autó, ami sokat járt villogó-világító MIL-lámpával, és a hiba elhárítása után néhány héttel az összeeső katalizátor sajnos eltömődést okozott a kipufogóban. A H Astra esetében egy gyári katalizátor 250 ezer forint fölött van.

Itt jött a munka kellemetlen része. Felhívtam az ügyfelet, és elmondtam neki, hogy számításaim szerint az autó műszaki állapotának a helyreállítása meghaladná a 400 ezer forintot. Egy felettébb elkeseredett ember szavait hallottam vissza a telefonból. Mitől is lett volna jó kedve? Fél évig átverték, lekezelően bántak vele egy márkaszervizben, az új szerelője meg most akar kirántani a zsebéből majd' félmilliót. Kértem, hadd járjak el a nevében a márkaszervizzel szemben.

Mert vagy tudták, hogy mi baja van az autónak, vagy csak sejtették, de mindenképpen felelősséggel tartoznak, hiszen ügyfelem már a vásárlás utáni napokban, tehát a garancia idején belül jelezte feléjük a hibát. Mit tenne ebben az esetben Dr. Justice, gyermekkorom hőse, a Kockás magazin sztárja? Egy speciális karateütéssel elintézne mindenkit. Másnap reggel inkább levél írásával kezdtem a napot. Íme:

„Tisztelt ... márkakereskedés és szerviz!

2012.05.25.-én ... úr kereste fel a műhelyemet, az Önök cégétől tavaly októberben vásárolt Opel Astra H 1.4 (Z14XEP) autójával, motordiagnosztika elvégzésére.

A vizsgálat során feltárt hibák:

- légtömegmérő jelentős mértékben csal,
- szembetűnő az egész kipufogórendszer túlzott koromtartalma, ami benzines autónál nem lehetne. A katalizátor és a lambdaszonda állapota tragikus, fotót is csatoltam róluk.
- oszcilloszkópos méréssel beazonosíthatóvá vált, hogy a túlzott koromlerakódás miatt a kipufogószelepek zárása járó motornál sem megfelelő. Emiatt a motort meg kell bontani, hengerfejet leszerelni, szükség szerint javítani.
- a vezérműlánc csattog.

Mivel Ügyfelem az autó átvétele után egy héten belül jelezte az Önök irányába, hogy az autó rángat, nem megfelelően üzemel, felmerül az Önök felelősségvállalása az ügyben. Az ügyfelem - szerintem korrektül - nem kér teljes kártalanítást, de azt mindenképpen, hogy egyes tételek költségét, vagy magát az alkatrészt (gyári) biztosítsák a javításhoz.

Ezek a következők:

- első (szabályzó) lambdaszonda,
- katalizátor,
- légtömegmérő,
- felső tömítéskészlet.

Bízva az ügy békés megoldásában, várom mihamarabbi válaszukat.

Üdvözlettel
Novoth Tibor
Közlekedésgépészeti technikus"

A választ az ügyfelemtől kaptam meg a levél elküldése után másfél órával. Személyesen a cégtulajdonos hívta fel azzal a hírrel, hogy visszavásárolják az autót, annyiért, amennyiért tavaly októberben vette. Többször is hangoztatták - ez a magyarázat most sem maradt el -, hogy a problémát az okozza, hogy keveset használja az autót.

Ügyfelem így is bukott az autón, hiszen az átíratás költsége és a fölöslegesen kicserélt lambdaszonda ára is őt terhelte, mégis örült az ügy kimenetelének, mert megszabadult az életét megkeserítő nyűgtől. Most ugyanilyen típusú autót keres, ugyanis egyébként, nagyon megszerette...