Ne fojtsd vízbe az autód

2013.06.06. 17:26
Két éve egy dunai áradás idején írtunk arról, hogy mekkora vízszint árt meg egy mai autónak, és mi az, ahol még éppen át lehet menni maradandó károsodás nélkül. Ezekben a percekben is ömlik az eső az ország több pontján, Budapesten fontos forgalmi csomópontokban akadnak el autók. Talán még nem késő néhány tanácsot adni azoknak, akiknek feltétlenül útnak kell indulniuk autóval. Aki teheti, inkább várjon és kövesse a meteorológiai jelentéseket. Akinek mennie kell, netán az autóból olvas minket, fontolja meg az alábbi tanácsokat, mielőtt vízbe fojtja az autóját.

Amikor arról van szó, hogy egy gázlón vagy elárasztott útszakaszon át lehet-e még menni, az osztrákok szerint az ajtó alsó pereme az a mélység, amit nem szabad túllépni. Ezt már csak azért is érdemes betartani, mert az ajtótömítéseket nem arra találták ki, hogy a hömpölygő vizet kint tartsák, és az autó belterébe áramló sáros lé nem csak a közérzetünkön komoly károkat tud okozni.

De ha kint is marad a víz, ilyen mélységnél egyre nagyobb a kockázata annak, hogy az autó felúszik, mint egy hajó, és ha a kerekek nem érik a talajt, akkor könnyen elsodorhatja az áramlás a pléhdobozt. Ezen kívül a sebességet is óvatosan kell megválasztani - néha a gyalogtempó is sok már - mivel az autó ilyenkor egy hullámot tol maga előtt, ami pont elég lehet ahhoz, hogy a motor vizet szívjon.

Ez az egyik legrosszabb, ami előfordulhat, amikor úgynevezett vízütés éri a motort. A víz ugyanis (többé-kevésbé) összenyomhatatlan, és mivel mind a benzines, mind a dízelmotorok a beszívott levegő összesűrítésével működnek, probléma, ha a beszívott közeget nem lehet összenyomni.

Dízeleknél szinte biztos, hogy komoly baj, hajtórúdgörbülés, dugattyúroppanás vagy hasonló lesz a vége, mivel általában fojtószelep sem áll a víz útjában, de a benzinesek sem köszönik meg a vizet a szívócsőben. Motorgenerálra vagy -cserére lehet számítani, így kell mérlegelni, hogy nekimenjünk-e a ki tudja, milyen mély tócsának. Minden autó máshonnan szívja a levegőt, van, amelyikkel fényszóróig be lehet állni a vízbe, és semmi baja nem lesz a motornak, de szerencsétlenebb esetben már negyven centi mélységnél bejuthat a lé a szívócsőbe.

Ha álló helyzetben érte utol az autót az árhullám, bizonyos szintektől felfelé egyre alaposabban át kell nézni a technikát, hová hatolhatott be a nedvesség.

Amíg a felniközépet nem lépte túl a vízszint, általában nem kell nagyobb bajtól tartani, minden alkatrésznek működőképesnek kell maradnia. Ilyenkor minden mozgó alkatrész és a teljes elektromos rendszer még a vízvonal fölött van. Egyedül a kormányrendszer és a futómű gömbcsuklóiba juthat be a víz, amit régebben egy alapos zsírzással semlegesíteni lehetett, a modern gömbcsuklóknál viszont nincs lehetőség erre.

Amikor a kerék közepénél magasabban állt vízben szegény autó, a kerékcsapágyak és a féltengelyek miatt is el lehet kezdeni aggódni. Ahol ez szerkezetileg lehetséges, érdemes újrazsírozni a csapágyakat, és a féltengelyek is megköszönik a törődést. Ha órákig, napokig állt a gép a vízben, akkor általában beszivárog ezekbe a kenést igénylő alkatrészekbe, és ott is marad, ami töredékére csökkenti élettartamukat. A kipufogórendszerbe is bejuthat a víz, de abból egy alapos átmelegítés után el is párolog.

Ha már az ajtó alsó peremét is elérte az ár, jó eséllyel az utastérbe is bejutott a víz, de a karosszéria üregeibe mindenképpen. Ilyenkor az elektromos rendszer, például a csatlakozók miatt is el kell kezdeni aggódni, vagyis igen súlyos vízkárra lehet számítani. Amikor a motorteret is ellepte a víz, jó eséllyel a kipufogószelepeken keresztül a hengerekbe is eljutott az áldás - ilyenkor jobb meg sem próbálni elindítani az autót, mert csak tetézzük a bajt. Ilyenkor elengedhetetlen, hogy szakemberre bízzuk a károk elhárítását, amennyiben egyáltalán megéri még.

Amennyiben van vízkárt is fedező biztosítás az autóra, különösen óvatosan kell eljárni. Ha például megpróbáljuk beindítani a motort, és emiatt súlyosbodik a baj, könnyen hivatkozhat majd erre a biztosító, és elutasítja a kárigényt. Az ajtóperemtől feljebb érő vízszint esetén mindenképpen először forduljunk szervizhez.

A legjobb persze az, ha megelőzzük a bajt és eleve nem hagyjuk árvízveszélyes helyen az autót, illetve nem megyünk bele vakmerően a felgyülemlett vízbe.