Háztáji klímafertőtlenítés

2013.09.09. 06:49
Sokan használják, mégis kevesen vannak, akik időt fordítanak rá, pedig a tisztítása akár otthon is elvégezhető. Pár szerszám és kis utánajárás szükséges, azonban nem minden esetben érdemes nekiállni.

A hatékony használatról már sikerült összefoglalást írnunk, sőt a javításról is született már cikkünk, azonban a tisztítás is legalább annyi figyelmet kíván. Ez a művelet körülbelül fél óra hosszú, a módszertől, felhasznált anyagoktól függően 8-15 ezer forint költséget jelent, amennyiben szakemberrel végeztetjük. Ebben az összegben, ha az autó pollenszűrős, a szűrő és a tisztítószer ára is benne van. A tisztítás kizárólag a szűrő cseréjével nyer értelmet, az eltömődés miatt a bejövő légáram sebessége is lassulhat. A művelet minden tavasszal ajánlott azoknak, akik vágynak a tüsszögésmentes, hűs autózásra nyáron.

Fontos, hogy tudjuk milyen mértékben szennyeződött a rendszer. Ha már súlyos gombásodás és lerakodás is keletkezik jobb, ha szakemberhez fordulunk. Ezt könnyen észre lehet venni: az erős dohos szagból, esetleg a vérágas szemünkből. Ha nem észlelünk ilyesmit, elég, ha magunk végzünk megelőző karbantartást.

Ha tudjuk a pollenszűrő pontos helyét és nem félünk kicserélni, a tisztítás már gyerekjáték lesz. Ha fogalmunk sincs, hol található a szűrő, járjunk utána. Ez minden típusnál eltérő lehet. Óvatosan távolítsunk el mindent, ami a szerelés útjában állhat, a Fordokon például a gázpedál is akadályozhat a művelet közben, de azt sem bonyolult kiszedni. A képeken szereplő Citroën Xsara esetében, a kesztyűtartó alatti kárpit eltávolítása után láthatóvá válik a szűrőt rejtő fedél. Létezik csavarral lezárt fedél is, jó felkészülni szerszámokkal.

Ha már eltávolítottuk a zárófedelet, szembesülhetünk azokkal a dolgokkal, amik nem jutottak az utastérbe. A bogáralkatrészektől porig szinte minden akad itt, de a légionáriusbetegséget okozó baktériumok és a veszélyes gombák is a szomszédban lakó belső elpárologtatót választják legtöbbször lakhelyüknek. A pollenszűrő cseréjénél csupán a szűrőn átáramló levegő helyes irányára kell odafigyelnünk, amit mindig nyíllal jelölnek. Elég megnézni miként volt a régi szűrő beszerelve, és ugyanúgy kell visszahelyezni. A filterek közül az aktív szenes változatot is választhatunk, ezek akár a kellemetlen szagokat is kizárják az autóból.

A tisztítás előtt jó előre eldönteni, milyen módszert választunk az otthon elvégezhető módszerek listájáról. Mindegyikben közös, hogy valamilyen anyagot juttatunk be, minél közelebb az elpárologtatóhoz. Ezen kívül igyekszünk a szereket a lehető leghosszabb ideig a szellőzőrendszerben tartani. Ehhez bekapcsolt klíma, belső keringetés és lehetőleg az összes beömlőt érintő, erős légáramlat szükséges.

Az első, és a legkevésbé ajánlott: a habos szerek használata. Ezek ugyanis könnyen bejutnak olyan helyekre is, ahol komoly károkat okozhatnak, ezek azonban csak nagyobb lerakódások tisztítására alkalmasak. A teljes tisztasághoz léteznek sokkal jobb, de nem feltétlenül költségesebb szerek.

Az úgynevezett gránátos változat tulajdonképpen egy szórófejes spray. Ezt kell elhelyezni az utastérben, lenyomni a dobozon lévő szórófejet, és a folyamatosan szétáramló anyag fertőtleníti az utasteret és a levegőjáratokat. Ezt én kissé olyannak érzem, mintha több méteres távolságból használnánk a magasnyomású mosót, azaz csak kedélyjavítóként hat ránk. Finom illat lesz pár napig az autóban, de jelentős eredményt ne várjunk tőle.

Léteznek hosszú csővel ellátott fertőtlenítő szerek. Ezeket közvetlenül a pollenszűrő házába kell befecskendezni. A szakszervizek az elpárologtatónál elhelyezett jegesedés szenzor kiszedésével jutnak még közelebb a problémás területekhez. Legtöbbször nagy mennyiségű metil-alkohol és egyéb felületaktív anyagok találhatóak benne. A kellemetlen szagokat és a baktériumokat is könnyen eltávolítják, hiszen célzottan írtunk ki minden nemkívánatos dolgot. A használati útmutatóban mindig benne van, mekkora mennyiséget kell befecskendezni, és hány percig kell belső keringetéssel a szert hatni hagyni. Ezt mindenképpen jól szellőztetett helyen végezzük, mivel a motort járatni kell. Amikor végeztünk,hagyjuk időt alapos szellőztetésre. Ezek a szerek belélegezve legalább annyira kellemetlenek, mint az allergiát okozó pollenek.

Létezik még az ózonnal tisztítás is, itt egy gép ózont (O3) juttat az autó utasterébe ami, hosszabb használat esetén akár az utastér szagait is semlegesíti, erős oxidáló hatása révén. A módszer költsége nagyságrendileg 10-15 ezer forint. Ez csak szakműhelyekben végzik el, azonban már a szerkesztőség is rendelkezik negatív tapasztalatokkal, az így fertőtlenített kesztyűk miatt. Ott sem a végeredmény volt kérdéses, hanem az utána sokáig meglévő kellemetlen szag. Ezekután mindenki egyéni belátása szerint döntsön ezen módszerrel kapcsolatban.

Léteznek klímás szűrő nélkül szerelt autók is, mint például a Peugeot 306, ilyenkor jó odafigyelni a rendszer állapotára. Itt ugyanis bármi bekerülhet a hideg levegőt szállító rendszerbe. Emiatt a fertőtlenítés sem olyan egyszerű, ha nem szeretnénk megkeresni a már említett fagyásérzékelő helyét, inkább bízzuk szakemberre a fertőtlenítést. Egyszerű, de nem tökéletes megoldás, ha a kiválasztott szert a motortérben lévő, levegőt beszívó nyílásba fecskendezzük. Ha kellő mennyiséget juttattunk be, érdemes belső keringetésre kapcsolni a szellőztetést, így jobb hatást érhetünk el.

Amennyiben megjött a kedve akár neki is láthat, még nem késő, és ajánlott évente legalább egyszer megcsinálni, persze a gyári előírásokat is figyelembe véve.