...és így verik agyon a Teslát

Quant s-Sportlimousine nanoFLOWcell

2014.03.13. 06:25 Módosítva: 2014.03.13. 07:58

Egyszer fogom leírni, mert ennek az autónak talán ez az egy hibája van, a neve. Quant s-Sportlimousine nanoFLOWcell. Tessék. Most beszéljünk róla, mert szétrepedek a vágytól, hogy megoszthassam, amit megtudtam róla. A kocsi neve pedig innentől legyen mondjuk Quant.

Szóvalhogy vannak ezek a mindenféle új elektromos kocsik, amelyek közül némelyik már egészen autó, a Tesla Model S annyira, hogy én személy szerint első helyre tettem az Év Autója listámon. Ez a Quant egy óvatlan tüsszentéssel elfújja az egészet, úgy, hogy nem is akarta. És már működik, van róla videó, azt állítják, rövidesen forgalomba is helyezik, mert mindenben teljesíti az európai előírásokat.

A Quantban nem az az érdekes, hogy négy agymotor hajtja, egyenként 231 lóerővel és 2900 Nm-nyi nyomatékkal – azaz a kocsi legnagyobb teljesítménye hivatalosan 925 lóerő, legnagyobb nyomatéka pedig (Jézus!) 11 600 Nm. Már ez sem lehet igaz, pedig az, miként a 380 körüli végsebesség (elméleti, még nem tudták kimérni) és a 0-100-ra 2,8-as gyorsulás (ez viszont tény) is. Ja, a dög 5,25 méter hosszú (mint egy nyújtott BMW 7-es) és 2,3 tonnát nyom. Érdekes, érdekes, de még sehol nem vagyunk, nem ez az izgalom tárgya.

A lényeg itt az energiatárolás módja, ami egészen más, mint akár a Tesláé, de erősen eltér még a most fejlesztés alatt álló, ám megvalósulásban a Quantnál alig, vagy semennyivel sem előrébb tartó tüzelőanyagcellás kocsikétól is.

Hasonló névvel már bukkant fel autó 2009-ben, akkor a svéd Koenigseggel karöltve készített ugyanez a fejlesztőcsapat egy valamivel kisebb négyülésest, alig fele teljesítményűt, mint a mostani. Csakhogy az nem működött, ha jól tudjuk, ez viszont szinte már gyártható. És megtudtuk, mit takart öt évvel ezelőtt a Flow Accumulator Energy Storage (FAES) megjelölés, ami 2014-ben már csak nanoFLOWcell névre hallgat.

A kocsiban van két darab 200 literes tartály, benne elektromosan töltött (erősen ionizált) folyadékkal (kémiabuziknak – vízben oldott fémes sók). A két löttyöt két szivattyú folyamatosan előre keringeti egy másik tartályba, s vándorlásuk közben egy tüzelőanyagcellához érkeznek (ebben nincs semmi különleges, csak egy erős, nagyon vékony réteg, amin az elektronok át tudnak ugrani, a folyadék viszont nem). Itt keletkezik jó sok feszültség.

600 volton 50 ampernyi jön ki maximum, tehát összesen 30 kW, direktben kerékre vetítve körülbelül 41 lóerő. Persze még itt, a kapcsokon, mert aztán vannak még veszteségek a rendszerben, elsősorban a motoroknál. Ez nem valami sok, akkor honnan veszik a bátorságot a 925 lóerő leírásához?

Az áram a membrántól nem a kerekekhez megy, hanem két szuper-kondenzátorban tárolódik átmenetileg. Regeneratív fékezésnél ezekbe a kondenzátorokba töltenek az agymotorok is. Innen aztán óriási adagokban ki tudja szippantani a négy motor az energiát – igaz, csak viszonylag rövid ideig. Hogy a 380-as végsebesség, vagy akár egy kellemes 200-as utazó hogyan tartható, nem tudom, mert a 30 kW mindehhez nem elég.

Milyen előnyöket kell észrevennünk?

  1. Például azt, hogy míg a hagyományos ólomakkukhoz képest a mai elektromos autók (és mobiltelefonok, tabletek, számítógépek) lítium-ion akksijai négyszer annyi töltést tudnak tárolni a tömegükre vetítve, addig a nanoFLOWcell hússzor annyit. Azért kicsit hervasztanám a kedélyeket, tömegre vetítve még mindig a benzin a legjobb ebben a versenyszámban, abban 400-szor annyi az energia, mint az ólomakksiban, százszor annyi, mint a Li-Ion akksiban és 20-szor annyi, mint ebben a csodatechnológiában. De nagyot lépett a világ, ez tény.
  2. Meg azt is, hogy a nanoFLOWcell teljesen mentes attól a memóriaeffektustól, ami a Li-Ion akkukat nagyjából ezer feltöltés után cserére utalja. Ha már lesz boltban Quant autó, megveszed, aztán jársz vele, néha gömbfejet cserélsz, szénkefét a motorban, vészvillogó-kapcsolót, ennyi. De nem kell aggódnod, hogy lerohad benne az akku, aminek a cseréje egyenlő egy új ház vásárlásával.
  3. Az is figyelemre méltó, hogy a Quantban alig van klasszikus értelemben vett, tönkremenő mechanika és komoly elektronika – itt például nem kell külön számítógép, ami a Li-Ion cellák töltöttségét figyeli egyenként, nehogy túlságosan lemerüljenek, túltöltődjenek, túlmelegedjenek vagy bármi. A nanoFLOWcell sokkal jobban bírja a strapát és a szélsőségeket.
  4. A legfontosabb, hogy ezt az autót nem kell konnektorról tölteni, ugyanúgy kúthoz kell állni vele, mint a mostani autónkkal, igaz, nem benzint tankolunk bele. A kútnál az egyik dupla cső az elhasznált két elektrolitot szivattyúzza ki, a másik dupla csövön át pedig (ezt már én találom ki, mert nem írták a sajtóanyagban) a frisselektrolit-tartályba ömlik a kétféle, ionokban gazdag, fémsós oldat. Áramolhatnak megint a kicsi elektronok, hurrá. Egy független, tudományos elemző cikk szerint ezzel a rendszerrel az sem lenne már most megoldhatatlan, hogy az ember otthon tároljon egy-egy adag elektrolitot, amit napközben feltölt a ház napeleméről, avagy szélkerekéről, majd amikor kell, egyszerűen beletankolja a kocsiba. Nesze neked jövedéki adó!
  5. A hagyományos tüzelőanyagcellák (ilyennel hajtott autókon dolgoznak a nagy gyártók) egyik nagy baja az volt, hogy a membránhoz platina kellett, márpedig ez a nemesfém erősen korlátozottan lelhető már csak fel a Földön, az ára folyamatosan mászik felfele. A nanoFLOWcell rendszerben nincs nemesfém, olcsó elemekből épül fel az egész. A Daihatsunak van már ugyan egy olyan tüzelőanyagcellás rendszere, amelyben nincs platina, sőt, a folyadék egyszerűen cserélhető, tehát elvileg úgy lehet tankolni, mint egy benzines autót. Kár, hogy az a folyadék a rettentően mérgező, bőrön át is felszívódó, extrém rákkeltő hidrazin (amit egyébként rakéta-hajtóanyagnak is használnak), ezért a tankolás csakis sokszoros falvastagságú, különösen biztonságos palackok cseréjével képzelhető el. Nem működik a valós életben. A Quant rendszerében azonban olyan fémes sóoldatok vannak, amiket a tervező és kitaláló, Nunzio la Vecchia szerint a lefolyóba is bele szabad önteni, mert a szennyvíztisztító rendszer is könnyedén képes semlegesíteni őket. Persze nem tanácsos, mert ezek a folyadékok újra meg újra felhasználhatók.

A nanoFLOWcell AG liechtensteini cég, a kutatólaboratóriuma a svájci Zürichben van, 2013-ban alapították. Egészen a tavalyi szakításig – bár ez csak fél-publikus információ – a Bosch könyékig benne volt a fejlesztésekben, annyira, hogy a mostani genfi standon is állt egy boschos megfigyelő, igaz, egy szó nem sok, annyi információt nem lehetett belőle kiszedni, nem azért volt ő ott.

A trükk nem a rendszer elvében van, mert hasonló szisztémákkal sokan kísérleteznek. Itt a különleges az, hogy az elektrolitok milyen óriási koncentrációban tudják tárolni a töltést. Emögött nem is egyszerű kémiai, hanem kvantumkémiai (szubatomi részecske szintű) fejlesztések állnak, amikről részletesebb információt nem sikerült szereznünk. Mindenesetre az biztos, hogy a trükk az elektrolitban, annak előállításában rejlik, emiatt olyan nagy az energiatárolási képesség, emiatt veszélytelen a környezetre az elektrolit, és emiatt nincs szükség drága platinára a rendszerben.

A fejlesztés fordítva történt, mint általában – itt az autót fejlesztő mérnökök álltak elő egy listával a kvantumvegyészeknek, hogy ilyenmegilyen tulajdonságú anyagra lenne szükségük. Azok pedig a zürichi laboratóriumban előállították, és maguk is meglepődtek annak kivételes tulajdonságain.

Túl szép, hogy igaz legyen? Meglátjuk. De az biztos, hogy ez egy olyan fejlesztés, aminek láttán sem az olajtársaságok, sem az akkugyártók, sem a tüzelőanyagcellás autók gyártói nem kezdenek önfeledt tapsikolásba. Bele se merek gondolni, milyen erők működhetnek a háttérben.

Ja, hogy milyen az autó? Klassz, egy szép, nagy batár négy üléssel, kétméteres szárnyas ajtókkal mindkét oldalán. Csak kísérleti jármű, de igazi használatra szánták, afféle mozgó kutatólaboratóriumnak, azért is akarják levizsgáztatni. És a standon óriási műgonddal randa rongyokat tömtek alá. Nem hinném, hogy bárki képes lett volna mintát venni a bent rejtőző nanokémiából, ha szabadon hagyják – azaz már most kezdődik a szemfényvesztés?

Mindegy is, ennek most nagyon drukkolok.

Az oldalról ajánljuk

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
  • Hírek

Három kamion ütközött az M15-ös autópályán

A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.

1 órája
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38