2014.07.07. 06:16 Módosítva: 2014.07.07. 07:49

Sokan hónapról-hónapra a torrentoldalakról töltögetik le a térképeket, majd heveny fórumozásba kezdenek, miért nincs még fent az M0-s új szakasza, vagy hogy a navijuk vagy okostelefonjuk melyik mappájába másolják a letöltött állományokat. Pedig bajlódásra nincs szükség.

Nemcsak nekik kell arról tudniuk, hogy ma már létezik ingyenes, magyarul is tudó, offline, tehát a navigáció közben internetkapcsolatot nem igénylő alkalmazás (app, program, ahogy tetszik). Miért fontos ez? Azért, mert ugyan olcsóbb lett a roamingdíj, még itthon sem szerencsés, ha a mobilunk csak azért, hogy találjon egy útvonalat, költségekbe ver minket. Ha egy addig be nem járt területre megyünk, a telefon automatikusan, esetenként újra meg újra letölti a térképrészletet, az adatokért ismételten fizetnünk kell. Ha gyenge a térerő, lassan csordogálnak az adatok, és ha nincs lefedettség, útvonalat tervezni, navigálni sem tudunk. Amióta az OSM térképe szabadon felhasználható, többen is rákattantak a témára, saját útkereső algoritmusukkal navigációs programot írtak, így van miből válogatni okostelefonra és tabletre, de találunk régi navira és PC-re is ingyenes megoldást.

OSM – a nyílt platform

Aki internetezik, fórumozik, netán Linuxot használ, bizonyára tudja, mekkora ereje lehet a közösségeknek. Ennek az erőnek köszönhető, hogy létre tudott jönni az OpenStreetMap projekt, amely 2008 vége óta a mindenki által bővíthető, mindenki számára elérhető térképeket (is) jelenti. Ennek emlegetésekor a GPS-fanatikusok felhördülnek, hogy egyik vagy másik gyári térkép sokkal jobb. Lehet, hogy nekik pillanatnyilag igazuk van, de az OSM-hez hasonló nyílt forrású dolgok (szoftverek, hardverek, adatbázisok) nagyon hamar elérik és meghaladják a fizetős tartalmak minőségét, ha elég nagy a közösség. Esetünkben pedig elég nagy.

Amíg a Google és az Apple is a saját navigációs platformjával foglalkozik, előbbi hol beteszi, hol kiveszi az offline térképek letöltésének a lehetőségét, vagy éppen nem támogatja azt Magyarországon, addig a megoldásaikkal kár is foglalkoznunk. Ők most úgyis arra hajtanak, melyik autógyártónál szerezhetnek még nagyobb piaci részesedést az autóba épített érintőképernyős rendszerekkel. Hiszen ott a nagy pénz, nem itt.

OSMAnd

Android

Ár: ingyenes, fizetős extrák: 1799 Ft (korlátlan letöltés, BlackBerry-re is)

Az OsmAnd talán valami olyasmi, amit keresünk. Ha induláskor bekapcsoljuk a GPS-t, majd megadjuk a két sarokra lévő boltot, már oda is értünk, mire megtervezi az útvonalat. Ha pedig bemondja a teendőket, nos, egy szó jut az eszembe: Mintegy. „Menj... mintegy... három... kilométert... majd... fordulj... jobbra.” Ilyen kihagyásokkal. Rossz irányba fordulva először úgy értettem, hogy mindegy. Ha a TTS-t (Text-to-speech, hangfelolvasó rendszer) használjuk, ami az utcaneveket is kimondja, gördülékenyebb a beszéd. Normális felolvasója viszont nincs mindenkinek, a Google-é nem tud magyarul, a Samsung és Sony-Ericsson telefonokon lévő viszont igen. A TTS motort egyébként külön is megvehetjük. Különlegessége, hogy kikapcsolt kijelzővel is navigál. A térkép pont olyan, mint a neten (www.openstreetmap.hu), egyedülálló módon két ujjal forgatni is lehet, a nagyítás viszont nem a legtökéletesebb. Ha túrázni szoktunk, akkor egyedi GPX útvonalakat is betölthetünk alá, ezek kiindulópontjához is tud tervezni, majd feltűnés nélkül folytatja, ha odaértünk. A bejárt utat rögzíti, és ami tényleg ritka: diktafonként is használhatjuk, felvételkor a koordinátákat is eltárolja. Nyílt programként nagy a benne rejlő potenciál, a legnagyobb hibája, hogy csak tíz letöltést engedélyez. Ebbe beleszámítanak a brutálisan nagy térképek (Magyarország 124 MB, Németország 1,6 GB) és a hangok. Ami igazán bosszantó, hogy a nagyobb országok tíz-húsz részletből is állhatnak. Néhány év, és lehet még belőle jó program.

Be-on-road

Android, iOS

Ár: ingyenes, fizetős extrák: 20-40 euró/régió (Aponia GPS Navigation néven Navteq és egyéb térképekkel, teherautóhoz, flottához illeszthető, Windows Mobile/CE)

Talán majd a Be-on-road, ami legalább gyorsan tervez, és Béla, a magyar hangja még egy búgó kerékcsapágyú Suzukiban, félig lehúzott ablakkal is jól érthető 120-nál. Béla egyébként nagyon informatív, ha kell, a kanyar után következő manővert is bemondja. Az opciók betűi kicsik, a görgetés botrányosan rossz, de a térkép szövege méretezhető, így tableten is jól használható.

A teszten viszont megbukott. Ugyan lakott területen belül is jobbra kell tartani, de esetében ez már kóros, a Váci úton például mindenáron le akart vinni a szervizútra (stílszerűen Be-off-road), az Árpád hídi felüljárónál pedig alul akart egyenesen átmenni ott, ahol a felüljáró felújításakor régen lámpás kereszteződés volt. Érdekes, hogy a másik irányban ugyanott nem volt baja. Ha rossz is a GPS-vétel, a tervezésnek akkor is jól kellene működnie. Aki kevésbé földhözragadt, annak ajánlom figyelmébe a csak itt választható helikopter üzemmódot. Fura, hogy ekkora ziccert kihagytak a többiek.

Navfree

Android, iOS

Ár: ingyenes, fizetős extrák: 9250 Ft/ország (TeleAtlas térképek, 526 Ft reklámok nélkül, 703 Ft online parkolási helyek, 703 Ft traffipax/ország, 1100 Ft prémium hangonként)

A Navfree menüje egy kicsit csiricsáré. Gyorsan tervez, és hibák nélkül navigált. Kezelni viszont ezt sem lehet, mert a kétujjas zoomot nem ismeri, az opciók nagyon nem egyértelműek, ráadásul sok helyen lemarad a menüpont vége (pl. „Útvonal tervezése i...”). Vannak benne hirdetések, Mariska hangja pedig ugyan kellemes egy csöndes sötét szobában, de az autóban maximális hangerőn sem lehet érteni, csak ha az autóhifire kötjük. Igaz, akkor már használhatjuk a beépített zenelejátszóját is, ami lejátszólista nélkül a csengőhangokat kezdi el játszani. A Pioneer AppRadio-t támogató eszközökre a képét továbbítani tudja, ami egyébként egy nagy fegyvertény, így ha például van egy 200000 forintos NavGate HUD a kocsiban, a főbb adatokat arra is át tudja küldeni. Ha online vagyunk, a Forsquare-hez is kapcsolódik és kezeli a kontaktjainkat, tervezhetünk vele útvonalat a barátainkhoz, mindezek ennek ellenére sem lett a kedvencünk.

Route 66 Navigate

Android, iOS

Ár: ingyenes, fizetős extrák: 15-20 euró/régió (Örök érvényű térképek, 10-15 euró közlekedési információk és traffipaxok, 30 nap próbaidővel)

A Route 66 Navigate különlegessége, hogy a helység- és utcaneveket eredeti nyelven is megjeleníti, így aki keni-vágja az arab vagy héber írást, és kiruccan autóval arrafelé, örülhet. A térképek nagyok, és lassan töltődnek le, de vigasztaló, hogy Boglárka és Balázs is érthetően beszél. A megjelenítés és a tervezés sebessége jó, a kezelői felületet könnyű használni. (A sznobok értsék ezt úgy, hogy a GUI intuitív.) Navigáció közben útlezárást bejelölve villámgyorsan kerülőt javasol, problémát nem tapasztaltam vele. Tökéletes, végre megvan a nekünk való offline navigáció! – gondolnánk, de jobb, ha elolvassuk azt, amit az emberek egyike sem olvas el: a formailag is hibás licenc felhomályosít arról, hogy az átlagosnál kicsit többet foglaló térképek (Magyarország: 80 MB, Németország: 855 MB) egy részét csak két évig használhatjuk, utána fizetnünk kell, mint a többiért. Ez sehol nem szerepel a programban, egyszer csak nem fog megjelenni a térkép, és esetleg kéri a pénzt. Két év alatt pedig biztosan megszokjuk, talán még fizetni is fogunk érte. Már, ha nem unjuk meg a 30 napos próbaidő után a traffipaxok hiányát. Én nem rizikóznék, ha van jobb. És van.

MapFactor Navigator FREE

Android, iOS, Windows Mobile/CE, Windows

Ár: ingyenes, fizetős extrák: személy 89 euró, teher 209 euró (OSM térképek helyett TeleAtlas Európa-térképekkel 3 évre , flottához illeszthető, Linux, Mac OS X is )

Már a gyártónál is érdeklődtem, segíthetek-e a magyar nyelvű menü elkészítésében a MapFactor Navigator FREE-hez. Erre visszaírtak, hogy már készen van, le is tölthetem az oldalukról. Ezt hívják tökéletes időzítésnek. A Navigatort régóta ismerem, ugyanis amikor CarPC-t építettem Windows alapokon, a navigáció sem maradhatott ki. 2005-2006 táján ez volt az egyetlen ingyenes (az esetleg tört/emulált iGO mellett), ami USB-s GPS antennát is kezelt, magyar térképpel és hang alapú navigációval. Emlékszem, a klubtársak már akkor is lenézték elavult térképei miatt, de ma már másképp gondolnák. Ha minden településen szeretnénk házszámozást, mobilra a TomTom fizetős térképeit is választhatjuk. Árukapcsolás azért itt is van, de szerencsére ez nem a csóró-gazdag határt íveli át, hanem az úrvezető-fuvarozó vonalat. Így ha profilt nem vált a cég, nagyon sokáig meg fog maradni az ingyenes verzió.

Az egész világ térképét letölthetjük a traffipax-információkkal együtt, navigálhatunk teherautó, busz, bicikli (és persze gyalogos) üzemmódokban, kezeli a lezárt utakat, aránylag gyorsan tervez és módosít, autókhoz köthető kilométer-számláló módja is van, valamint NMEA és GPX formátumban is rögzíti az útvonalat, ha kell. A térkép feliratai nagyíthatók, megjelenése szinte eléri a Route 66 vagy az iGO minőségét. A térképek pedig helytakarékosak, Magyarország a többihez hasonló részletességgel csak 27 MB, Németország sem több 600 megabájtnál.

Szavazzon!

Mivel évek óta ezt használom, kijelenthetem, hogy a többivel egyetemben ez sem tökéletes, néha arra kér, hogy szabálytalan helyen forduljunk meg, máskor pedig hurkokat tervez, ha több megállási pontunk van. A legjobb ilyenkor, ha elindulunk, majd áttervezi jól. Egy út után a köztes pontok benne maradnak, másnap velük tervez ismét, ha nem figyelünk. Legnagyobb hibája a sértődött-undok (szőkenős?) magyar hangja. Az egyesek szerint vicces „Kiszámítom az útvonalat” mondatával kezd, a végén pedig a „Megérkezett a célhez” kijelentéssel megkoronázza aznapi aranyköpéseit. Ha valami, hát ez ne rettentsen el attól, hogy kipróbáljuk.