Hogy ne bírságoljon agyon a rendőr

Nagy kihangosító-teszt

2014.10.15. 17:21 Módosítva: 2014.10.15. 17:21

A cikket a szükség szülte: gyűlölök autóban, menet közben telefonálni, de néha nem tudom elkerülni. Kerestem egy jó megoldást, ami kényelmesebb, mint egy headset, de olcsóbb, mint egy autóba építhető készülék. Létezik ilyen, ki is próbáltunk néhányat.

A Speedshopot találtuk meg a teszt ötletével, így az ő készülékeiket használhattuk, de ahogy nézegettem az interneten, nagyjából ugyanezt a felhozatalt kínálja most a legtöbb kereskedő. Az összes létező készüléket nyilván nem tudtuk volna végigtesztelni, de igyekeztünk úgy összeszedni a kínálat egyes darabjait, hogy lássuk a teljes árspektrumot. A kihangosító-választék nagyjából ötezer forintnál kezdődik, de ennyire olcsó készüléket nem kaptunk. Arra a kérdésre, miért, azt a választ kaptuk, hogy annyira nem jó. Tartják, mert van rá igény, de nem szívesen, és tesztelésre biztosan nem adják ki. Ez fel is ér egy értékeléssel, aki ebben az árkategóriában gondolkodna, alighanem jobban jár egy klasszikus drótos, netán drót nélküli headsettel.

Efelett azonban már jobb-rosszabb, de használható készülékeket találni, közűlük ezeket próbáltuk végig.

Blaupunkt BT Drive Free 112

Jól néz ki, a fekete-ezüst kombináció örökké elegáns marad, ráadásul alig pár gramm az egész, ezért nem fittyen le tőle az árnyékoló sem. A párosítás pillanatok alatt kész, a BT 112 saját maga keresi meg az elérhető eszközöket, már csak egyet kell okézni a telefonon, és a Blaupunkt soha többet nem felejti el. Ha nem használják, pihen, kímélve az akksit, amit amúgy szivargyújtóról tölthetünk menet közben is.

Kezelni egyszerű, a középső billentyű a kulcs: ezzel párosítunk (hosszan megnyomva, mély hangjelzésre keresni kezd, ilyenkor pirosan villog a led) és fogadunk ill. leteszünk hívásokat. A +- pedig a hangerőt kezeli. Nagyjából ennyi, ami a kezelhetőséget illeti, a jól és könnyen érhető kezelési füzet is csak pár oldalas, egy közepesen edzett makákó is megérti.

A csomagolás fejlett zajszűrést és érzékeny mikrofont ígér. Utóbbival nincs is gond, csak éppen a zajszűrés-mikrofon meccset nyeri 0:1-re a mikrofon. Teljesen véletlenül egyik ismerősöm Renault Trafic buszában találkoztam egy ugyanilyen kihangosítóval, gyorsan rá is kérdeztem, hogyan szuperál. Tavaly karácsonyra kapta, azóta elég sokat ment már a nem ritkán fénytechnikával/emberrel rogyásig pakolt kisteherrel, így első kézből támasztotta alá, amit magam is tapasztaltam. Már nem használja, mivel a nagy, zajos és zörgő dobozban, amit egy kétszázezret futott, filmes kisbusz képvisel, minden van, csak csend nincs. Így a sok csörömpölés- és háttérzaj átmegy az éteren, és Laci bácsit nem értik, ellenben a Blaupunkt jól kihangosítja a másik oldalt, ő remekül hall mindent.

Ugyanezt tapasztaltam a szakadt, üvöltő kipufogós, csattogó BMW-mben ülve is. Oké, nem egy szokványos felhasználói profil egyik sem, de a kihangosítós autórádiók, fedélzeti rendszerek és a filléres fülhallgató korában kiadni 8000 forintot egy kihangosítóért, amit tölteni kell, félteni kell, lemeríti a vacak telefonomat és rakosgatni kell... nos, szerintem butaság. Ja, ki lehet hangosítani rajta a zenénket is, fel is vettem videóra, ahogy küzd Frank Sinatra Moon River-ével, aztán töröltem.

Csendes autóba való a Blaupunkt BT Drive Free 112 is, ott minden bizonnyal teszi a dolgát, szűri a minimális zajt és minket is értenek. Jól néz ki, neve is van, könnyű használni, mégsem ajánlom. Közel nyolcezer forintnak sokkal jobb helye is van manapság idehaza. (Vályi István)

Osztályzat: 3

Ár: 7490 Ft

Blaupunkt BT Drive Free 411

Mindvégig abban a hiszemben éltem, hogy ez a felhozatal legolcsóbb darabja, annyira egyszerű jószág. Talán a kormányra rögzíthető formátum, és a kis méret teszi, pedig majdnem ugyanazt tudja, mint olcsóbb társai. Párosítás a telefonnal a bekapcsoló gomb hosszú megnyomása után, néhány órácska töltés, az öntapadós szivacsdarabok elhelyezése a belső oldalra, és már pattant is fel az öreg Fordom kormánykarimájára.

Nem passzolt tökéletesen, a Ford kormányát az előző tulaj lebőröztette, amitől az átlagosnál vastagabb, de a tépőzáras gumiszalag azért jól megtartotta a helyén – egy szabvány kormányon nyilván szebben felfeküdt volna. Sajnos a kormányküllőktől pont a felső felvevő-lerakó-ki-bekapcsoló gomb lett nehezen elérhető, de másutt nem tudtam úgy elhelyezni a készséget, hogy a gumiszalag ne idegesítsen vezetés közben azzal, hogy útban van. Nem véletlen, hogy a napellenzőre csíptethető készülékek terjedtek el igazán, az biztosan nem zavar senkit használat közben.

A 411-es egyébként nagyszerűen működik: a hangminősége mindkét oldalon kielégítő, a telefont közvetlenül használva sem hallottam jobban, és azok sem, akikkel beszéltem. Csupán két bajom volt a készülékkel. Valamennyi idő után kikapcsolta magát, azaz amikor beültem a kocsiba, mindig újra be kellett kapcsolni, míg más készülékek ezt automatikusan csinálták. A másik, hogy a bejövő hívást semmilyen módon nem jelzi. Ez pedig baj, legalábbis az én esetemben: általában rádiót hallgatok autózás közben, a telefon pedig az övtáskámban pihen, onnan próbálná jelezni, hogy valaki keres. Mondanom sem kell, tízből nyolcszor elkerüli a figyelmemet a csengés – jó lett volna, ha a kihangosító is jelez, akár hanggal, akár villogással.

Tulajdonképpen nem rossz, de ahogy általában, a tulajdonképpen itt is inkább nemet jelent, mint igent. Az alapfunkcióját jól tudja, de szigorúan csak azt, és egy ezressel drágábban sokkal jobb készüléket adnak, igaz, kevésbé ismert márkanéven. Ez azonban ne zavarjon senkit: öt éve a Blaupunkt név mögött már nincs önálló fejlesztés, ugyanolyan kínai eredetű tucatkészülékek, mint a kevésbé ismert  modellek. (Andróczi Balázs)

Értékelés: 3,5

Ár: 9990 Ft

Jabra Drive

Alapvetően ritkán használok kihangosítót, inkább headsetpárti vagyok. Ezen a Jabra Drive néven nevezett kihangosító se változtatott, jobban szeretem a beszélgetéseimet magamban tartani. Ennek ellenére jól vizsgázott a készülék.

Végtelenül egyszerűen kezelhető, kategóriájában elég olcsó is. Az oldalán egy tolókapcsolóval bekapcsoljuk, rákeresünk a telefonnal, és kész, működik. Ezt az eszköz boldog connected! felkiáltással jelzi. Ezen kívül még egy szót tud (vagyis kettőt), a Low battery-t, amit 10 perceként közöl velünk, amikor már csak fél órát bír. Ezt egyébként egy hétvége aktív használat után sem bírtam elérni.

Minden más eseményt a hangszóróval kombinált felvevő/letevő gomb villogtatásával közöl. Gyakorlatilag mindent ezzel, és hangerőgombok kombinációjával lehet megoldani. Elméletileg két eszközt is tudunk rá csatlakoztatni, de ez egyrészt nem sikerült, másrészt felesleges is: zenét nem ezen fogunk hallgatni, hiszen míg beszélgetésre tökéletesen bevált és másik fél is kiválóan hallott, a hangszóróhoz képest egy Sokol rádió 5.1-es hangrendszernek hallatszik, DSP ide vagy oda. Egyébként külön jó tulajdonsága a készüléknek, hogy jelzi is, ha hívást kapunk, villogással és csörgéssel egyaránt. (Hlács Zoltán)

Értékelés: 4,5

Ár: 10 900

Plantronics K100

Ezt is a napellenzőre kell csíptetni, három gombja van (a többfunkciós, az FM-transzmitter bekapcsolója és a némító), plusz a hangerő tekerentyűje. Az állapotáról a piros-kék-lila skálán játszó, villogó led tájékoztat (ez esti vezetéshez kikapcsolható), de beszél is pár szót angolul, (Power On, Call terminated, stb.).

A felvevő/lerakó gombra kilenc funkciót raktak – egy nyomás, két nyomás, stb. – el kell olvasni a használati útmutatót, de nyugi, nem bonyolult, két nap után csukott szemmel kezelhető. A bekapcsoláshoz szükséges hosszú nyomva tartás zavart, meg hogy bejövő híváskor a telefon csörög, nem a kihangosító. Az első beállítás könnyen megy, a Bluetooth-kapcsolat stabil, és két másodpercen belül(!) újracsatlakozik a telefonra.

A hangminőség a másik oldalon is kiváló, nem zajos. Az FM-transzmittertől viszont nem várnék sokat, zenét így hallgatni gyilkosság, halk, serceg, a kihangosító funkció pedig a cucc saját hangszórójával is megfelelő. A K100 magától kikapcsol, ha úgy felejtik, ezért egy hét munkába járás alatt nem tudtam lemeríteni, a hivatalos adatok szerint 17 órányi pofázáshoz, vagy 15 nap készenléthez elég az akkuja. (Papp Tibor)

Értékelés: 3,5

Ár: 13 990 Ft

Parrot Minikit Neo

A design a ma divatos „néger nő és testnyílásai” sémát követi, kívülről fekete, a napellenző felé eső, kivillanó belső részek narancssárgák. A szinkronizáció elsőre lassan ment, de ez az egyetlen rossz, amit a Minikit Neóról el tudok mondani. Azaz lesz még egy.

Amúgy a tesztelés ideje alatt villámgyors kontakt maradt. Mozgásérzékelője ajtónyitásra bekapcsol, és ha talál ismerős Bluetooth-jelet, azonnal ráharap – mire becsatolsz, beszélhetsz. A kezelés egyszerű: a központi tekerőgombbal menüpontot keresel (beolvassa a kütyü), majd nyomással kiválasztod. Van még egy felvétel és egy lerakás gomb, ennyi. Az én készülékem csak angolul tudott (lehet letölteni más nyelveket is), ezért a névfelolvasás erős '56-os magyar akcentusban zajlott, a beszédfelismerős tárcsázás is hasonlóan folyt: ha jól ejtettem, hogy Zoln Szájpüsz, fel is hívta Sipos Zolit. Inkább nem használtam e funkciót, miként a telefonra tölthető, sokfunkciós appot sem (GPS-alapú autókeresés, elalvásveszélyre figyelmeztetés, ilyenek).

Használni csodás. A zajos, öreg dízel Mercedesem morajából semmi se szűrődött át a beszélgetőpartnereimhez, még az ablakot is lehúzhattam. A gyerekeim a hátsó ülésről tudtak beszélni a nagyot halló nagyival, mindent tisztán értett. A hangszórón is tökéletesen jön minden, az adásvétel nem akadozik, nem torzít. Megszerettem a készüléket, gondoltam, megveszem, mert a négy saját és a tesztkocsik között ingázva jól jönne, ha az összegubancolódott headset helyett ilyen lenne velem. Aztán feladtam, mert megtudtam az árát. (Csikós Zsolt)

Értékelés: 4,5

Ár: 20 490 Ft

Jabra Freeway

Már a csomagolásán is látszik, hogy igényes termék, és nem csalódunk akkor sem, ha kivesszük a dobozból. Selymes tapintású műanyag a borítása, méretéhez képest elég szép a súlya is, és ha valaki számokban kifejezhető okot keresne, miért pont ezt válassza, hát ott a három hangszóró. Nyilván szemfényvesztés, hiszen eggyel is lehet legalább ilyen hangminőséget produkálni, de sokaknak a több az jobb, és kész.

Bekapcsolás után német nyelven szólt hozzám a női hang, ettől az apró problémától eltekintve fél perc után már telefonálásra készen állt. Utánakérdeztem a Speedshopban, jelenleg lengyel változatuk van raktáron, firmware-frissítéssel lehet megtanítani angolul. Nekem furcsa, hogy kijelző helyett inkább beszédvezérlést programoznak a mai kihangosítókba, de mostanában mindenhol ez megy.

Telefonálni nagyon jó vele, jó a hangja, ha túl halk lenne, egy gombnyomással rátolhatunk egy kis hangerőt. Bejövő hívásnál megpróbálja felolvasni a nevet is a telefonkönyvünkből, de ez olyan neveknél, mint a Szabolcs vagy a György, paródiába fullad. A napellenző jó hely a kihangosítónak, erős a csíptetője, és közel van a fejünkhöz a hangszóró és a mikrofon.

A beépített hangszórón kívül FM-transzmitter is van a Freeway-ben, ezzel a rádióhangszóróra irányíthatjuk a telefonbeszélgetésen kívül a telefonunkról Bluetooth-on átjátszott zenét vagy podcastot, de ez inkább csak elvi lehetőség, mert a hangminőség élvezhetetlen. A három beépített hangszóró pedig beszédre mesés, de zenére azért elég karcsú. Viszont amikor a telefonunkkal navigálunk, a homlokunk előtti három hangszóróból hallhatjuk az utasításokat, ami a gyakorlatban tök jó, mert például nem kell lehalkítani a zenét, ha nem éppen a fájdalomküszöb határát súrolva megy a Die Ärzte. Ez a mellékfunkció nagyon bejött.

Két hétig használtam a Freewayt, ezalatt egyszer sem kellett feltölteni, bár igaz, nem szoktam félórákat telefonálni. Először nem értettem, hogyan csinálja, hogy amint beszálltam az autóba, már fel is kukorékol: /verbunden/, vagyis csatlakoztatva. Valami turpisság van a dologban, hiszen nem lehet állandóan bekapcsolva, akkor hamar lemerülne. Kiderült, hogy van benne egy gyorsulásérzékelő, és elég neki annyi, hogy kinyitjuk az ajtót, ilyenkor megérzi a kaszni rezdülését, erre aktiválja magát.

Négy csillagot kap tőlem, mert bár kihangosítónak első osztályú, az FM-transzmittere egy forintot sem ér, és legalább egy külföldi nyelvet valamennyire ismernünk kell hozzá. (Stump András)

Osztályzat: 4

Ár: 22 990 Ft

A tesztből azt a következtetést sikerült levonnunk, hogy a termékkategóriának valahol a tízezer forint körüli sávban található az optimuma. Az extrák, az FM transzmitter, a beszédszintetizátor, a mobil-app és a többi plusz szolgáltatás általában nem bizonyult túl hasznosnak, 25 ezer forintnál többet pedig amúgy sem érdemes kiadni egy ilyen készülékért, hisz annyiért már Bluetooth-képes hifi-fejegységet kapni, ami az esetek többségében sokkal kényelmesebb megoldást jelent a hordozható kihangosítónál.

Parkoló Parádé VI.

Október 18-án szombaton délután kettőtől ötig az utolsó Parkoló Parádé a Hungexpón! Gyere!

Parkoló Parádé VI. UCCSÓ!

Akad persze néhány szituáció, ahol ez a jó megoldás, akár drágábban is: ha az ember gyakran vált autót, vagy olyan járművet használ, amelyet nem szeretne utólagos hifi-beépítéssel elrontani. Ezért két ajánlást tennénk: aki olcsón úszná meg, annak jó választás lehet a Jabra Drive: a tesztpéldány nagyszerűen tette a dolgát, és bár extrákat nem tudott, ezek nem is hiányoztak. Akinek pedig kevésbé számít a költség, annak leginkább a Parrot Minikit Neót ajánljuk. Az ajtócsapódásra aktiválódó, drágább Jabra Freeway sem rossz választás, ha hajlandóak vagyunk szoftverfrissítéssel indítani, vagy megtanulni lengyelül.