Így szabadulj meg a klímabűztől

Filléres neppertrükk - klímatisztítás házilag

2015.05.02. 07:10 Módosítva: 2015-05-02 08:52:15
Az ember szívesen spórol pár ezrest, és a jól végzett munka öröme miatt is jól esik bütykölni a kocsin. A klíma házilagos tisztítása nem nagy truváj, a megfelelő módszerrel műszaki antitalentumok is egész jó munkát tudnak végezni, de ha nem figyelünk, százezres kárt okozhatunk. Vállalkozó kedvűek fogadják meg az alábbi tanácsokat.

A Totalcar Áruházból elhoztunk pár klímatisztító szert, ezekkel mutatjuk be, hogyan kell alkalmazni őket, illetve azt is, hogyan tehetünk komoly károkat az autónkban. Nem drága cuccok, 7-800 forinttól nagyjából 2500 forintig terjed az áruk. Kipróbáljuk a klíma elpárologtatóján (ez az az egység, ami az utastérben a hideget csinálja) használandó szereket, és megmutatjuk, hogyan kell használni az utasfülke légterében dolgozó cuccokat – ezeket, mivel úgy néznek ki, mint ha egy füstbombát dobna az ember a kocsiba, nemes egyszerűséggel csak bombaként emlegetik az autósboltokban. Klímatisztítással sokan foglalkoznak, többféle módszerrel dolgoznak, ők is használnak az elpárologtatóra fújandó habot vagy más anyagot, de egyre terjed az ózongenerátoros módszer is. Mivel kevesen büszke tulajdonosai egy háztartási ózongenerátornak, mi maradjunk az autósboltokban is kapható szereknél.

Aki nem riad vissza egy kis matatástól, használjon nyugodtan habot (például ilyet, vagy ilyet), vagy más, közvetlenül a szellőzőrendszerbe, pontosabban a hőcserélőre juttatandó anyagot (mondjuk ilyet), ezek nemcsak fertőtlenítenek, de ténylegesen, fizikailag is megtisztítják az alkatrészt. Sok autónál egész egyszerűen, pár perces szerelgetéssel hozzá lehet férni az elpárologtatóhoz, ezeknél érdemes rááldozni az időt, energiát.

A habokkal, folyadékokkal jó hatékonysággal meg lehet tisztítani az elpárologtatót, nem nagy ördöngösség elvégezni a feladatot. De! És ez itt most egy nagybetűvel, pirosan, vastagon szedett de. Semmiképpen se válassza a könnyebb megoldást, és sprickolja tele a kocsi szellőzőjáratait ezekkel az anyagokkal, mert ott a tömítő szivacsokat tehetik tönkre, és ami még rosszabb, különböző elektronikákra (rádió, klímavezérlő, satöbbi) folyva szétmarhatják a nyomtatott áramköröket, rövidzárlatot okozhatnak.

Ha nem tudják vagy akarják a szellőzőrendszert megbontani, használjanak bombát (mondjuk ilyet, vagy ilyet). A működése pofonegyszerű, se szerszám, se barkács tapasztalat nem kell hozzá, igaz, lerakódásokat nem távolítanak el, csak fertőtlenítenek. Motor beindít, klíma bekapcsol, belső levegőkeringetésre állít, bomba szórófeje lenyom, kocsi kintről becsuk, vár kicsit, majd ablak le, megint vár kicsit, kész. A szerek használati útmutatója ennél természetesen részletesebb, de a processz nagyjából ez. Bombáknál érdemes figyelni, vannak beugratós termékek, amik csak a levegőt frissítik, nem fertőtlenítenek (mint mondjuk ez), csak akkor vegyünk ilyet, ha illatosítani akarunk.

A kocsi, meg persze a lakás klíma berendezésének a karbantartása fontos dolog, csúnya fertőzéseket lehet elkerülni így. A rendszerben, mivel az elpárologtatónál a nagy hőmérséklet-különbség miatt lecsapódik a levegő páratartalma, víz formájában rakódik a hőcserélőre, illetve gyűlik össze a klímadoboz alján. Innen ideális esetben egy lefolyó csövön keresztül az autó alá távozik a víz, de ha ez a lefolyó eltömődött, illetve a lecsapódott pára nem tud kiszáradni, a nedves, beszívott porral vegyült trutymóban betegségeket okozni képes gombák telepedhetnek meg, amit belélegezve aztán rossz lesz nekünk, mehetünk az orvoshoz, egészen szélsőséges esetben irány a temető.  Ezért azt szokták javasolni, hogy érdemes évente egyszer tisztítani/fertőtleníteni a rendszert. Ha valaki nem akar bíbelődni a dologgal, autó klímával foglalkozó cégek 3-4 ezer forinttól felfelé már vállalnak egyszerű habos, vagy ózongenerátoros, illetve kombinált tisztítást.

A végére még maradt egy jó tanács, amit bejáratott klímásomnál mondtak: ha hosszú klímázás után, leállás előtt pár perccel kikapcsoljuk a hűtést, és hagyjuk, hogy a meleg levegő (nem a kocsi fűtése, mert a radiátor az elpárologtató után van beépítve) leszárítsa az elpárologtatót, sokkal kisebb eséllyel marad pocsolya a klímadobozban, és a mocsárszag sem fog olyan könnyen jelentkezni.