Multifunkcionális csodatakony

Filléres neppertrükk – elasztikus tömítőpaszta

2015.09.27. 07:16 Módosítva: 2015.09.27. 09:03

Magam is meglepődtem, hány autóbütykölésben jártas ember nem ismeri még a trutymót, pedig sok kínszenvedéstől kíméli meg az embert, ha van egy kartussal. Tömítésre, szigetelésre sok helyen alkalmazható, van, ahol minden más anyag használata barbárság.

Először öreg gumikéder tuningolásnál találkoztam vele, ez az egyik legfőbb felhasználási területe. Aki biztosra akar menni, a gyári, vadonatúj kédert is kinyomja vele, mielőtt a kocsiba szerelné, mert ugye csak a biztos elég ziher. De ez az a trutyi, amihez az ember akkor is biztos kézzel nyúlhat, ha a kissé megöregedett, összeaszott, de még nem reménytelen állapotú kéder mellett becsorog a víz. Vagy ha az utólagos tetőablak kerete alatt ázik a kocsi. Vagy a fényszórón cseréli ki az üveget. Vagy az ajtóra párazáró fóliát tesz. Vagy tönkrement hátsó lámpatest-tömítést akar helyettesíteni. Vagy papucs orrán pamutbojt.

Mitől ennyire sokoldalú ez a paszta? Először is: mert sosem keményedik ki teljesen. Ez sok feladatra alkalmatlanná teszi, de a fent vázoltaknál pont erre a tulajdonságra van szükség. A gumitömítésekbe ágyazott alkatrészek valamennyit mozogni tudnak, így ha kikeményedő tömítőanyagot kennénk melléjük, az előbb-utóbb elválna vagy a tömítéstől, vagy a szélvédőtől. Ezek az elasztoplasztikus cuccok ráadásul nagyon jól tapadnak, szinte mindenhez, így az egyébként mindent magáról ledobó nejlonhoz is – ezért lehet az ajtókárpitok alatti vízzáró fóliát olyan klasszul rögzíteni vele. És ami még nagyon fontos tulajdonság: mivel nem keményedik ki, a ragasztókötés a későbbiekben könnyen oldható, tehát könnyű szerelni.

Több gyártó listájában találhatunk ilyen anyagot, én most a Sika 710-et használtam, de a Teroson, a Dinitrol és ki tudja még hány márka gyárt hasonlót. Ráadásul a Dinitrolnak és a 3M-nek is van egy sokat ígérő cucca, az RB4120, illetve a 08509 kódú termékek, amik nem csak azt tudják, amit a többi, de nedves kéderben is eldolgozhatók, nem kényesek a tökéletesen előkészített alapra – igazi neppereknek való, harctéri alkalmazásra való anyag. Csak arra kell figyelni, hogy ne nagyon legyen tíz foknál hidegebb, illetve 30 foknál sokkal melegebb, amikor bedolgozzuk, egyébként nagyon nagy hőmérséklettartományban alkalmasak a feladatuk ellátására.

Olyan autóknál, ahol a szélvédő nem fixen van a karosszériába ragasztva, hanem hagyományos gumikéderrel, előbb-utóbb biztosan ereszteni fog a gumitömítés. Ilyenkor az ember kitakarítja a kédert, és a tömítés üveggel és kasznival találkozó felületei közé benyomja a csodatevő taknyot. Én inkább kicsit túltolom a dolgot, hadd buggyanjon ki egy kis felesleg, azt eltávolítani kisebb macera, mint később megtalálni, hová nem jutott elég.

Ha marad egy kis felesleg a kéder mellett, ne foglalkozzunk vele, érdemes pár hetet hagyni, hogy rendesen elhelyezkedjen, csak ezután van értelme nagyon nekifeszülni, hogy az utolsó cseppet is leszedjük-ledörzsöljük. Hogy melyik anyagot hogyan kell pontosan alkalmazni, a netről letölthető adatlapokból gyorsan meg lehet tudni, és ugye az ilyen profi cuccokat forgalmazó cégeknek van szakemberük, akik a felmerülő kérdésekre gyorsan választ tudnak adni, érdemes őket is kifaggatni, ha bizonytalanok vagyunk.

A sok jó tulajdonsága miatt egészen kreatív módon is lehet használni ezeket az anyagokat, láttam én már törött foglalatú helyzetjelző-izzót is ilyennel rögzítve. Ha találkozott hasonlóval, vagy más, érdekes felhasználási ötlete van, ne legyen irigy, ossza meg velünk a facebookon, esetleg e-mailben!