2015.10.30. 06:11

Kezdettől fogva tudtuk, hogy az öthengeres Fiat-motor rohadt jó. Oké, először be kellett indítani, de ezt most hagyjuk. Arra viszont egyikünk se mert volna fogadni, hogy közel húsz évesen, ki tudja, hány kilométerrel az illesztéseiben, egy kiadós hajsza után többet tud majd, mint amit gyárilag kellene.

Éreztem - hogy a büdös fenébe ne éreztem volna, hogy erősebb lett. De mindig bennem van a kétkedés, hátha csak érzéki csalódás. Éppen eleget mentem a Mareával, hogy érezzem a finom rezdüléseit, de több fázison ment át, nehéz lenne felidézni, mikor milyen volt. Az első összerakás után elég jónak tűnt, amit bizonyított is a teljesítménymérő padon, de már akkor jobban hörgött a kelleténél, és zörgött a katalizátor. Aztán elgyengült, zombiszerű halálhörgés jött belőle, végül kilőtte magából a fojtást, és utána erősebbnek tűnt, mint valaha.

Most, a végén állt össze a kép. Kezdettől fogva fojtotta valami a kipufogórendszerben, a katalizátor hátsó felénél, ahová nem lehet belátni. Lehet, hogy levált egy kis darabka a kívülről is láthatóan ütött kerámiatestből, és a szabad áramlás útjába állt. Disznó hangja van az öthengeresnek, nyilván, de az a démoni gurgulázás, amit a Nürburgring felé hallatott, már kissé túlzás volt. Utólag jöttem rá, hogy a kipufogó fojtása miatt visszadolgozhatott a szívórendszerbe, ezért lehetett a direktszűrőn keresztül kiáramló hangorkánnal felnőtt férfiakat is megfélemlíteni.

A fojtás, amit elméletem szerint a kipufogórendszerben ficánkoló kerámiadarabka okozott, egyre erősebb lett. Mire hazaértünk, megszűnt a katalizátor felől jövő zörgés, ám a hátsó ülésre beköltözött egy kovács, és amikor odatettem a tüzet, beindította a fújtatót. Szuszogó hangok szűrődtek előre, amit a már-már beteges szívóhang se tudott elnyomni. Majd amikor el akartam vinni kipufogóshoz, kilőtt magából valamit. Ekkor éreztem azt, hogy ilyen jól még sose ment a Marea.

Ígértem már az elején, hogy rámérünk még egyszer. Látni akartuk, mit hozott a direktszűrő, ha egyáltalán, illetve a hátsó kipufogódob elhagyása. A terv nem jött be, mert millió dolog változott közben. Már az is, hogy kartergáz-visszavezetés nélkül megy a motor vagy kétezerötszáz kilométert, nagy fordulaton, erősebb terheléssel, tud hozni pár lóerőt a szívócsatornák és a szívószelepek tisztulása miatt. De a katalizátor-kipufogó anomália miatt hülyeség lenne bármit is belemagyarázni a két mérésbe.

Szóval ne rohanjon senki se direktszűrőért a boltba, mert a totalcaron megírták, hogy tíz lóerőt hozott. Igaz, az első mérésnél úgy tűnt, fojtja a motort a gyári légszűrő, és két lóerőt nyertünk azzal, hogy lekötöttük. De akkor már volt valami a kipufogóval, ami bejátszhatott. Én azt gondolom, bizonyos motoroknál előnyös lehet egy jóféle sportlégszűrő, de a többségnél nem. Az öthengeres Fiatnál viszont senkit se tudnék tiszta szívvel lebeszélni róla, egyszerűen azért, mert minél többet élvezhetünk a szívóhangból, annál boldogabbak leszünk.

Elvittük hát még egyszer az Autokorbelhez, hogy ellenőrizzük, bízhatunk-e az érzékszerveinkben. Szerencsére nem maradtunk szégyenben, a teljesítménygörbe pont azt mutatja, amit tapasztaltunk. A gép mindenhol jobban megy, fent pedig látványosan erősebb. A fordulatszámértékeket hagyják figyelmen kívül, nem volt mihez hitelesíteni, csak saccoltunk. Biztosan nem forog hétezret a motor, elvileg 6100-nál van a teljesítménycsúcs, szóval egy ezressel odébb van a skála.

Most az első mérésnél 152,2, a másodiknál 152,7 lóerő jött ki, míg két hónappal ezelőtt, az összerakás után 142,4-et, illetve légszűrő nélkül 145,4-et mértünk. Nem rossz egy gyáriag 147 lóerősnek mondott, 96-os Fiattól.

Csak szólok, még rá lehet licitálni, jelenleg 455 ezren áll az árverés.