Dugókulcs, de harap, mint az aligátor

Szerszám Szombat: Gator Grip

2015.11.21. 06:42
Amikor a kombinált fogó megjelent, akkor is biztosan kételkedtek az öreg szakik, hogy a laposfogót hogyan lehet kombinálni az oldalcsípővel, biztos nem lesz jó, biztos rossz lesz. Aztán a kombifogó szépen elterjedt, mindenki használja, bizonyított.

Az univerzális, többcélú szerszámokkal még mindig kétkedés van, hiszen ami mindenre jó, nem igazán jó semmire, de nem szabad elutasító lenni, hátha itt az új kombifogó és szépen elterjed majd.

A szerkesztőségben többen vagyunk, akik kisebb-nagyobb rendszerességgel szerelünk és kétkedve forgattuk a Gator Grip nevű univerzális dugókulcsot. A csomagoláson zászlóval hirdetik, hogy amerikai gyártmány, a felirat a csomagoláson pedig angol és spanyol nyelvű. A kulcs 3/8-os hajtószárhoz kapcsolódik és akár 100 lb/ft nyomatékot kibír, az nagyjából 130 Nm-t. Ez azt jelenti, hogy például kerékanya csavarokat simán húzhatunk és nyithatunk vele. De a nagy előnye nem ez, hanem hogy 7 mm-estől 19-ig bármilyen hatlapfejű csavarra jó, de akár szárnyas csavart vagy négyszög fejű csavart is nyithatunk vele. Sőt nyolcszög fejűt is.

A marketing video nagyon jól szemlélteti, hogy egy fantasztikus szerszámmal van dolgunk.

Mielőtt azonban kidobálnánk a teljes dugókulcs készletünket a hajtószár kivételével, nézzük meg közelebbről az univerzális Gator Grip dugókulcsot.

A hagyományos méretű, de kicsit magasabb 19-es dugóban belül 54 darab, körülbelül 2,3 milliméter vastag acél rudacska van, hátulról rugóval nyomva. Amennyiben bármilyen alakzatra ráhelyezzük, a kis rudak egy része benyomódik, a többi részben kint maradt rudak pedig megtámasztást adnak és hajthatjuk vele a csavart vagy a bármit.

Aki már legalább egyszer szerelgetett valamit azonnal észreveszi az első hátrányát, - ami miatt a sima csillagkulcsot sem tudja kiszorítani a dugókulcs - mégpedig azt, hogy nagy a mérete. Ha a focipálya közepére hajtunk be csavarokat akkor ez nem számít, de ha a motor és a doblemez között akarunk kihajtani valamit, akkor már minden milliméter számít. De ne legyünk szigorúak, máshol is lehet nagy hely, például kerékkulcsként jó lehet. Pláne jó akkor, ha a kerékcsavarunk 19-es, mert akkor az összes kis acélrúd visszanyomódik és a dugókulcs normál 19-es dugókulcsként használható, a 150 Nm-re beállított nyomatékkulcs simán kattant le, nem volt feszülés, tágulás. Ugyanígy a 17-es kerékcsavarokra is jó, de ekkor általában már a csavar nem koncentrikusan középre áll be, hanem nekitámaszkodva közvetlenül az egyiknek a hatlapból. Ez már probléma lehet egy süllyesztett csavarnál, könnyűfém felninél. De ott is be tudjuk játszani középre és akkor nyitja.

Viszont itt már észrevesszük, hogy nem annyira passzentosan megy rá, van egy kis játéka, mintha valami kiszopósodott (elkopott, lötyögős) dugókulcsot tennék a csavarra, vagy a csavar lenne legyalázva. Mindegy, a 150 Nm úgy kattant le, hogy a kint maradt kis acélrudakon nem látszik felületi sérülés, benyomódás. Az anyagminőség úgy látszik elég jó.

A nagyobb csavarokkal jól elboldogul, viszont a kisebb csavarokkal már gondban van. Nyilván egy 10 mm-es csavarfejű csavarra, ami egyébként M6-os csavar már nem szabadítunk rá 130 Nm-t, ezek jellemzően 6-10 Nm-rel vannak meghúzva, ennyit elbír. A 10-es kulcsnyílású csavarokkal már egész nagy a holtjáték, mozog a csavarfejen több tíz foknyit, nem tesz jó benyomást. Nem véletlen, hogy 7-es a legkisebb, amire rá lehet tenni, de a 7-es kulcsnyílású csavarral majdnem használhatatlan.

Nagyon gyakori a járműiparban az M8-as csavar, amely jellemzően 13-as kulcsnyílású hatlapfejű csavarfejjel van szerelve. Ezek a csavarok már - felhasználástól függően - akár 35-40 Nm-es meghúzást szoktak megkívánni, de megnyitáshoz még nagyobb nyomaték is szükségeltetik. Nem beszélve arról az esetről, ha be van rohadva, például kipufogó bilincseken.

A Gator Grip a 13-as kulcs helyett elég lötyögősen megy a csavarra, éppen a hatlapfej sarkát fogja. További baj, hogy ellentétben egy jó dugókulccsal, könnyen lefordul a csavarfejről, mert nem vezeti jól meg a kulcsot a csavar hatlap síkjai. Az anyacsavar oldaláról pedig akkor tudunk dolgozni vele, ha a csavarorsó nem lóg ki 5 mm-nél többet.

Egy berohadt M8-as csavart próbáltam meg kinyitni vele, a nyomatékkulcsot 60 Nm-re állítottam és mielőtt lekattant volna, a Gator Grip lefordult a csavarról és durván elnyalta a hatlapfej két sarkát. Utána pedig központosan rátéve már megforgott rajta, nem központosan rátéve aztán megindult, még 60Nm előtt.

Az ember mindig bízik a csodákban, de a Gator Grip nem az. Nagyon hobbi szintű szerszám, azt mondom, hogy a 17-es és a 19-es dugókulcsot egész jól helyettesíti egyedül, de a kisebb csavaroknál már a nagy holtjáték miatt bajban van. Kis szárnyas csavar be- és kihajtására egész jó lehet, de Önnek hányszor kellett ilyet behajtani, amikor nem volt elég a keze? Ára körülbelül 10 USD, azaz nagyjából nettó 3000 Ft.