A kis fogyasztásnak nem tudunk ellenállni

2017.08.16. 13:47
Öt-tíz éve úgy tűnt, hirtelen mindenki megvilágosodott és dízel autót akar. Autóvásárláskor a kis fogyasztás – nagy nyomaték – olcsó üzemanyag szentháromság lebegett a vásárlók szeme előtt és boldogan fizették a kasszánál a TDI Passatok és A6-osok, a 320-as BMW és a TDCI Mondeók felárát. A statisztikák most viszont azt mutatják, hogy a dízel iránti kereslet visszaesőben van. Nem csak az új autóknál, de a használtaknál is. Kérdőívünkben arra kerestük a választ, hogy olvasóink szerint ennek mi lehet az oka, ennek a kiértékelését olvashatják most.

25252. Ennyien adtak válaszokat 13+1 kérdésünkre. Bár a kutatásunk nem reprezentatív, ennek a kimagasló értéknek ismeretében kérem engedjék meg, hogy egy kicsit elkalandozzak és hosszú távú eredményeket vonjak le a válaszokból. Ha a következőkben vázolt jövőképről 10-20 év múlva kiderül, hogy köze sincs a valósághoz, majd tereljük a témát ha szóba jön, és ráfogjuk valami idő közben megváltozott külső tényezőre. Ha viszont beigazolódnak a sejtéseink, majd bőszen naugyemegmontamozhatunk podcastunkban, az Égéstérben. Feltéve, ha még léteznek egyáltalán podcastok akkor. Lássunk is neki a jövő megjósolásának.

Kevesebb dízelt veszünk, és ez jó

Legalábbis a többség szerint: 16850-en örülnek ennek a ténynek. Kis híján ennyien vannak azok is, akiknek az alacsony fogyasztás ugrik be a dízel szó hallatán, és fele ennyien akiknek a végtelen szervizszámlák.

A lényeg, hogy keveset fogyasszon

Válaszadóinknak több mint a 80 százaléka vett autót az elmúlt 5 évben. Szinte fele-fele arányban dízelt és benzinest. Ez az arány az általunk ismert korábbi eladási statisztikák alapján reálisnak is mondható. Egyéb meghajtású autó vásárlására alig néhányan adták a fejüket. A 2027-es használt piacon tehát kb. fele-fele arányban lesznek a tizenéves dízelek és a benzinesek, elvétve pedig néhány hibrid és villanyautó. Kb. minden ötvenedik. Ezt ne felejtsék el, fontos lesz a későbbiekben. Most viszont nézzük meg, hogy akik dízelt vettek az elmúlt öt évben, miért döntöttek így:

 

Jól látható, hogy az alacsony fogyasztás toronymagasan győzött, emellett pedig sokan szeretik a dízelmotorok karakterét is. Utóbbin sincs mit csodálkozni: a nyomaték nagyon kellemes útitárs, növeli a biztonságérzetet. De az alacsony fogyasztás nem mindenkinek elég meggyőző érv. Arra a kérdésünkre, hogy aki nem venne gázolajos autót, miért döntött így, a következő válaszokat kaptuk:

 

Azon, hogy valaki nem megy eleget ahhoz, hogy megérje neki dízel autót tartani, nincs mit csodálkozni. A kisebb fogyasztású dízelek akkor hozzák meg a felárukat, minél többet megyünk az velük. A modern dízelek magas szervizköltségeiről mi is többször is írtunk már, jogosan félnek sokan a váratlan megterhelő kiadásoktól. Meglepő viszont, hogy kis híján 5 ezren vennének hibridet vagy villanyautót. Ezzel pedig el is érkeztünk cikkünk fő kérdéséhez.

Milyen autót veszünk öt év múlva?

A kapott válaszaink alapján azt mondhatjuk, hogy a dízelek eladása nem fog a földbe állni két hét múlva, de az elfordulás trendje érezhető:

 

Az adatok megtekintéséhez mozgassa az egeret a diagram fölé

Az elfordulás oka kis részben a Volkswagen dízelbotránya is lehet, egy másik kérdésben több mint 4 ezren válaszolták azt, hogy emiatt változott meg a hozzáállásuk a dízelekhez. A diagramot nézve azt látjuk, hogy a benzines autók vásárlótábora még erősödik is, pedig egy másik kérdésünkre a válaszadók fele mondta azt, hogy a modern benzines és dízel motorok között szerinte már nincs különbség. A hibrid és az elektromos autókra viszont borzasztóan megnő az igény. Durván minden 4. autó ilyen lenne. Kiindulva abból, hogy új autót az elmúlt öt évben is jóval kevesebben vettek itthon, mint használtat, a piac várhatóan azonnal felszippantja majd a használt, részben vagy teljesen villanyhajtású kocsikat.

Akkor mi lesz a használt dízelekkel?

Mivel a kereslet csökken, a dízeleket még olcsóbban fogják adni használtan. És ki fogja megvenni? A vidék. Hogy miért? Kérdőívünk kitöltőinek több mint 80 százaléka városlakó volt, ez pedig arra enged következtetni, hogy alapvetően nem mennek annyit, hogy megérje a dízel. Sokat mennek városban, ami a dízeleknek nem kedvez (például a részecskeszűrő miatt), illetve egy esetleges szmogriadó esetén is jobban jár(hat)nak egy hibriddel vagy villanyautóval, mint egy kormoló dízellel, bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy jelenleg csak az Euro-besorolás számít, de ki tudja, ez bármikor megváltozhat nyugat-európai mintára.

A vidéki lakosság viszont jellemzően nagyobb távokat tesz meg akár nap, mint nap, ami nemcsak kedvez a dízel autónak, de hamar érezhető a tulajdonos pénztárcáján is. Ez egyébként környezetvédelmi szempontból is áldásos helyzet lenne tisztább városi levegővel és alig fogyasztó, így kevesebb káros anyagot kibocsátó országutakon 90-nel suhanó dízelekkel. Egy ilyen átrendeződés persze csak akkor tudna végbemenni, ha rohamtempóban fejlődne a villanyautós infrastruktúra a városokban.

Mi menthetné meg a dízel becsületét?

Válaszadóink szerint nem sok minden, legalábbis kevesebb, mint ezer kitöltő gondolja úgy, hogy a modern dízeleké a jövő. Igaz, a turbós benzinesek uralmában is csak 3420-an hisznek. A többiek az elektromos, a hibrid és más, alternatív megoldások térhódítását vizionálják a jövőre nézve. Hogy mivel lehetne mégis a dízel vásárlás felé fordítani a piacot?

 

Igen, jól látják, a még kisebb fogyasztás. Hiába számolták már ki sokan, sokféleképpen, köztük mi is, hogy a fogyasztás a járműtartásnak nem a legmeghatározóbb költsége, úgy látszik a benzinkúton elköltött forintok fájdalmasabbak, mint a szervizben hagyott bankók.