Ezért szeretjük a benzines hathengeres BMW-t!

Totalcar Erőmérő: BMW M52 motor

2017.09.15. 06:05 Módosítva: 2017-10-10 17:06:43
Már sok autót megmértünk a Totalcar Erőmérő sorozatában, itt minden kiderül, színt vallanak a hitelesített és profi teljesítménymérő padon a járművek az Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, hogy mi ez, sorban választjuk ki az jelentkezők autóit, nagyon vegyes a felhozatal.
Most egy hathengeres BMW került a mérőpadra 275 ezer valós kilométerrel, kíváncsian várjuk, hogy mekkora ménes maradt a gyári 150-ből.

A korai BMW 24 szelepes hathengerese, az M50 kódú motorcsalád hamar közkedvelt lett. Erős, megbízható, vas hengertömbös gép volt, nagyon bírta a gyűrést, ma is szívesen építik driftautóba, régebbi E30-as kaszniba, és sokan jobbnak tartják, mint a módosított M52-est, amit utódjának tekinthetünk.

Az M52-es azonban egy kinézetre nagyon hasonló, de szinte teljesen megújult blokk volt, amely már alapban változó szívóoldali vezérléssel (single VANOS) rendelkezett, 1998-ban pedig az M52TU (TU= Technische überarbaitet, műszakilag átdolgozott) dupla VANOS-os volt, tehát a szívó és kipufogó oldali vezérlést is változtatta. Továbbá a szívócső is hangolható, egy csappantyúval változtatják a rezonanciahosszt.

Mindezek az átalakítások a jobb nyomaték-karakterisztika és a kisebb fajlagos emisszió miatt voltak szükségesek. Az extrém rövid löketét megtartotta a kétliteres M52TUB20 motor, ez mindössze 66 mm, 80-as furattal. Ezek egy alapvetően egy pörgős, alul nyomatékszegény motor számai, tipikusan nem így néz ki egy kisfordulatú, nyomatékos motor geometriája.

A hengertömb az M52-es motorban könnyűfém, a hengerek fala pedig a Mahle által szabadalmaztatott NiCaSil felületű. Egyesek ebben látják a rákfenéjét is, mert ez a felület nagyon érzékeny például a rossz minőségű, savas üzemanyagokra. Azt azonban nem lehet elvitatni, hogy így az M52TUB20 motor a világ egyik legkönnyebb hathengerese lett, alig nagyobb a tömege, mint 100 kg, és nem nehezebb, mint az ős-négyhengeres, a BMW M10-es blokkja.

A mérésnél mindig hallgatjuk a motorok hangját, külön műsorszám ez a hozzánk hasonlóaknak, eddig a hangversenyt a Honda benzinese vezeti, nagyon vártuk a hathengeres BMW éneklését. Annak ellenére, hogy a maximális fordulata csak valahol 6500 környékén van, mégiscsak hathengeres, és tudjuk, hogy ezek nagyon szépen szólnak.

Csalódás volt.

A motor annyira halk, hogy semmilyen fordulaton nem tudott kibújni a mérőgörgők sivító zaja alól, úgyhogy csak nagyon halk hajszárítóhang jött a motortérből. A motor egyébként annyira csendes alapjáraton is, hogy szinte semmit nem lehet hallani, csak az injektorok klikkelését. Egy 275 ezer kilométert futott motornál ez azért nem annyira egyértelmű, ilyenkor azért már kattoghatnának a hidrotőkék, billeghetnének a dugattyúk, lehetne egyéb zaj is. Az öreg M52-es tette a dolgát, annyira parádésan, hogy meg is kellett ismételnünk a mérést, mert az első próbálkozáskor kicsit elforgatta a hátsó kerekeit a mérőgörgőkön, és a gép hibát jelezett. A bemelegedett gumik és görgők a második mérésnél már betapadtak.

Vajon a 275 ezer kilométert futott hathengeres tudja-e a gyári 150 lóerőt 5900-on és a 190 Nm-t 3500-on? Megtudhatjátok, ha megnézitek a videót. A görbék mindent elárultak, a számok kegyetlenül őszinték.

Ha pedig nem akartok lemaradni egy mérésről sem, iratkozzatok fel a Youtube csatornánkra, egyre több lesz a hengerszám, jönnek a nyolchengeresek is hamarosan!

Korábbi Erőmérők

Kedvenc Mazdánk a mérőpadon
A világ legzseniálisabb ötletei néha egészen egyszerűek. De vajon mennyire tartósak? Megmértünk egy napi használatban lévő MX-5-öt.
Igazi Porsche a mérőpadon
A 3,6 literes, hathengeres bokszer nekifeszült a görgőknek, a 911-es segge szépen leült, s közben felcsendült a motorhang, amire hónapok óta vártunk.