Autózzon Ön is pálinkával!

2007.03.20. 08:13
Kapcsolódó cikkek (1)
Szeretne olcsóbban tankolni? És közben arról szónokolni, hogy mennyire jó, ha valaki az autózással nem befolyásolja a Föld szén-dioxid-egyensúlyát? Támogassa a bioetanol-lobbit!

Már a régi görögök is... foglalkoztak sok mindennel, de belsőégésű motorokkal nem. A sztori az 1800-as évek végén kezdődik, amikor a régi görögök már nem élnek, Nicolaus August Otto viszont a róla elnevezett belsőégésű motorral kísérletezik, és azt - tessék megkapaszkodni - etanollal hajtja. Ezekután nincs mit csodálkozni azon, hogy a legendás Ford T-modellnek is volt etanollal hajtott változata, az azt követő A-modell pedig a manapság hatalmas PR-rel tolt univerzális, többféle üzemanyaggal hajtható ("flex fuel") autók őse volt.

Az, hogy ma mégis miért vergődünk mindnyájan az olajlobbi markában, hosszú történet. Itt és most viszont arra a kérdésre keressük a választ, hogy mi a túró az az etanol, (pláne, ha bió), mi köze a biodízelhez vagy a pálinkához, miért jó ez nekünk, és miért nem jó ez a Ladának. Etanollal, vagy közismertebb nevén etil-alkohollal mindenki találkozott már, aki próbált egy-egy hűvös hajnalon jókedvűen danolva hazabotorkálni. Elég, ha annyit mondunk: Tengerész szeszes ital? Barack ízű szeszes ital?

Az E85-ben az E után álló szám nem az oktánszámot, hanem az üzemanyagba kevert etanol mennyiségét jelöli. Jelen esetben tehát 85 térfogatszázalék bioetanol és 15 térfogatszázalék benzin keverékéről van szó. Ez az arány a gyakorlati alkalmazhatóság (kenés, hidegindítás stb.) szempontjából jól bevált, szabványosított összetétel, de a világban találkozhatunk még E2, E5, E10, E15, E25, E50, vagy akár E100-as jelöléssel, ennek megfelelő etanoltartalommal.

A nemzetközi porondon Brazília számít világelsőnek az üzemanyagként való alkalmazásban: több mint 25 éve kevernek etanolt a normálbenzinbe, és jelenleg 25%-nál kevesebb alkoholt tartalmazó hajtóanyag egyáltalán nem kapható. Ez azonban senkit sem zavar, mert a brazil piacra szánt autók évtizedek óta fel vannak készítve az E25 égetésére, és közel minden második az E85-tel is megbirkózik.

Ehhez képest Európában az elsőséghez bőven elég a Svédországban forgalomba helyezett néhány tízezer etanolálló autó és pár száz etanolkút. A technológiai felsőbbrendűségre oly büszke németeknél csak 2005 végén nyitott az első pálinkatöltő állomás, és ehhez képest kis hazánk nem is áll olyan rosszul, hiszen már majdnem van nekünk is!

Zöld magyar út a bioetanolnak

Annak ismeretében, hogy itthon milyen aggályos jogilag az étolajos autózás , és hogy sorra dőltek az eddigi biodízeles elképzelések is, arra számítottunk, az E85 elterjedése sem lesz egyszerű eset. Így hát baljós sejtelmekkel és rosszindulatú feltételezésekkel telve hívtuk fel Kaczmarczyk Gábort, az Európai Bioenergia Technológia Kft. üzletfejlesztési igazgatóját: ugyan mondaná el nekünk, mi a helyzet a magyar bioetanolfronton.

Sokkal jobb, mint a biodízelén. Például az állam volt olyan jó fej, hogy nem rótt ki jövedéki adót az E85 alkoholtartalmára, azt csak a benzinhányad után kell befizetni. Az egyetlen apró probléma, ami állami oldalon felmerül, hogy a VPOP Vegyvizsgáló Intézete a világon általában jellemzőktől eltérő szabványt határozott meg az üzemanyagnak használt etanol denaturálási eljárására. Svédországban például izobutanolt és vörös festéket kevernek az etil-alkoholba, de mivel fennáll a veszély, hogy élelmes magyar vállalkozók ebből még kiváló minőségű vörösbort tudnának előállítani, nálunk izobutanol és tercier-izobutanol lenne az undort keltő adalék. Állítólag a svédek is érdeklődéssel szemlélik a magyar módszert - talán ott is vannak élelmes vállalkozók.

Az igazi akadályt érdekes módon nem a hatóságok, hanem az olajcégek görgették az E85 gyors elterjedése elé. Mivel az új üzemanyag bevezetése helytelen felhasználás, bizonytalan anyagminőség esetén gondot okozhat az autósoknak, ezáltal rongálhatja a kúthálózatok hírnevét ("tankoltam az új benzinből, oszt nézd, kilukadt a tank)," az anyacégek nem engedik, hogy a franchise-rendszerben működő kutak odalöttyintsék az E85-öt a benzin, gázolaj mellé. Így hát az új üzletben fantáziát látó kúttulajdonosoknak elkülönített zöld szigeteket kell kialakítaniuk az udvar sarkában, valahogy úgy, mint a PB-gázpalackoknak.

Ezzel együtt úgy néz ki, március közepén-végén megnyílik Budapesten az első kútoszlop, amiből E85 csoroghat a tankokba.

Az etanol előállítható, például, földgázból víz és némi kénsav hozzáadásával. A bioetanol azonban úgy készül, hogy szólunk a nagypapának, vegye elő a pálinkafőzőjét. Amiből lekvárt lehet főzni, abból pálinkát is, szól a régi bölcsesség. Bioetanol szinte bármiből készíthető, így a helyi adottságoknak megfelelően cukorrépából, cukornádból, krumpliból, napraforgóból, különböző gyümölcsökből állítják elő. Ígéretes kísérletek folynak cellulóztartalmú anyagok (papír, faforgács, szalma) felhasználásával is, bár az előállítás ezzel a módszerrel egyelőre lassúbb és körülményesebb. A folyamat azonban minden esetben hasonló, a biomasszában rejlő keményítő például élesztőgombák segítségével, alkoholos erjedés során alakul etanollá.

A bio- előtagnak az etanol mint végtermék szempontjából az égvilágon semmi jelentősége. A globális felmelegedést tekintve viszont annál inkább. Az elgondolás, hogy az autók által hihetetlen mennyiségben kibocsátott, az üvegházhatásért felelőssé tehető szén-dioxidot egy megújuló, folyamatos körforgásba vigyük, nem új. Ha a kőolajszármazékok helyett sikerülne mesterséges úton, közvetlenül növényekből üzemanyagot előállítani, biztosak lehetnénk benne, hogy az általunk kibocsátott szén-dioxidot pár hónappal korábban már megkötötték a levelek a levegőből, és a dolog egészét tekintve nem befolyásoljuk a Föld szén-dioxid-egyensúlyát.