Merjük az alkoholt vagy ne merjük?

2007.11.09. 02:26
Egyre több gyártó jelentkezik alkohol-benzin hajtású autóval. Nálunk a Saab BioPowerek voltak az úttörők, és most a Ford Flexifueljai is megjelentek a képben. A Zsigulik takarásában.

Az első pontot mindjárt kitárgyaljuk, a hengerfej és a szelepülék megerősítése akkor szokás, ha kompressziót is emelünk, mint pld. a Scania esetében, de ha minden marad a gyári, nem indokolt. A benzin-etanol-arány érzékelése az egyszerű rendszereknél megint csak elhanyagolható, felesleges túlbonyolítás. A Flexifuel Focusban egyébként van ilyen rendszer. Az üzemanyaghoz állított gyújtás viszont kötelező, a turbó piszkálgatása - ha van -, már a tökéletes működéshez ajánlott. A kúton azt mondták, van már, aki az átépítésekre specializálódott, és 30-40 ezerből megoldja.

Az üzemanyaggal érintkező tömítések elvileg jelentős mértékben kitágulhatnak, tönkremehetnek. Nézzünk egy példát. A klasszikus Saab 900-ason műanyag tank van, abba lóg a benzinpumpa, a végén egy hullámtörő gumikarika szűrővel. Erre a pumpára csatlakoznak a gumiból készült üzemanyag-vezetékek. A motortérben ott az üzemanyagszűrő, onnan már fémhálós erősítésű, de gumicső vezet az injektorfejre is. Az injektorfejben főleg fém alkatrészek vannak, de találunk négy gumitömítést. A befecskendező fúvókáig nagy nyomású műanyagcső megy, itt is inkább rugó van, mint műanyag. Tehát néhány tömítés valóban veszélyben lehet, de tömítése válogatja.

Felhívom Besze Sanyit, az injektorgurut, mit mond, vajon mi történhet az adagolóval? Végigvesszük az elemeket, szerinte az alkohol nem árthat az injektor alkatrészeinek, mert belül többnyire fémből vannak. Az a néhány gumi - ha tönkre is megy - javítható, nem költséges dolog. Más kérdés, mikor megy tönkre, mert a trélerezés a járulékos munkakieséssel sokszor többe kerül, mint a javítás.

Én nem hiszek senkinek. Leszedem a ponyvát a frissen felújított 900-asról, és indulok Pesterzsébetre. Két évig zajlott a teljes felújítás, nyáron lett kész, azóta garázsban áll, alig használom, csak jeles alkalmakra. Na most itt a jeles alkalom, megyek tönkretenni.

Etanolkutak Magyarországon - 2007. november 1.

Város Cím Kúthálózat Nyitvatartás
Bábolna Ácsi út 2.   OIL 0-24 óra
Győr Régi Veszprémi út 4. OIL  
Kecskemét Jókai u. 44.   OIL 06-22 óra
Budapest Pesterzsébet,
Mártírok útja 281.
  TESCO 0-24 óra

Az M5-ös melletti Tesco benzinkúton ott a töltőpisztoly E85 felirattal. Be kell szólni a kutasnak, hogy engedje a működését, mert a biztonság kedvéért lezárják, nehogy valaki véletlenül tankolja. A kútról kifordulva az M0-s felé indulok. A kocsi kicsit fulladozik, mint otthon az ikrek, amikor teát kapnak táp helyett. Kicsit aggódni kezdek, mi lesz, ha a nulláson hal el. Szép kaland. Aztán megnyugszik és kezd magához térni. Úgy tűnik, minden rendben.

Alulról mintha jobban menne, egész' háromezerig. Négyezer felé a turbó tölteni kezd, aztán vége a dalnak. Amikor a töltőnyomás a csúcs felé közelít, érezhetően nem kap elég anyagot, mintha leszabályozna. Normális közlekedéssel nem érezni különbséget, illetve talán még jobb is. Persze lehet, hogy mert az alkohol átmosta a rendszert.

A 18. kilométert teszem meg alkohollal, amikor felgyullad a check engine lámpa, de a motor működése nem változik.

Érden vagyok, elgurulok Popovics Laci Saab-szerelőhöz . Miközben keres egy AC pumpát a fotó kedvéért, rádugjuk a szervizműszert a kocsira. Négy hibaüzenetet ír ki, mindegyik a benzin-levegő keverék problémájára utal. Nem különösebben vészes problémák, inkább csak a komputer elégedetlenkedése. Kiütjük a kódot, de tuti visszajön majd, a lambda-szonda nem a megszokott értékről tájékoztat. Ha továbbra is etanollal szeretnék járni, ráadásul úgy, hogy ki szeretném használni a magasabb oktánszámban rejlő lehetőségeket, finomítani kell a beállításokon. Mindenképpen több üzemanyag kell neki, első körben a 2,3-as motor injektorait kapja meg. Brazíliában elterjedt a Flextek nevű szerkezet, ami meghosszabbítja az injektor befecskendezési idejét. Belülről kapcsolható, hogy szesszel vagy benzinnel szeretnénk üzemeltetni.

A teszt után levelet váltok Istvánnal, mi a véleménye. Azt mondja hogy a check engine lámpa a Suzukin is felvillan néha, de még soha nem maradt úgy. Érdekes, hogy a Swift magától megoldotta a flexifuel dolgot. Ha a Saabot tennénk padra, biztos nem hozna olyan görbéket, mint amit a Suzukinál mértek. A tünetek egyértelműen keverékszegénységre utalnak. A nemzetközi szakirodalom a változtatható üzemanyagnyomást javasolja. Körbenéztem a neten, akad elég teljesítménynövelő megoldás régi Saabokhoz is, majd ügyesen összeválogatok valamit.

Aztán etanolba áztattam az AC műanyag alkatrészét, és egy darab olcsó benzincsövet. Természetesen pár nap alatt semmi változást nem figyeltem meg, de benne hagyom, legalább látom, mi megy végbe a tankomban. A gumialkatrész sima benzinben is tönkremegy, ha sokáig állva hagyják az autót. Popovics Lacinak már volt egy esete, amikor a pépessé vált gumit beszippantotta a benzinpumpa. Mindenesetre örülök az etanolos Saabnak, és még van kedvem kísérletezni. A későbbiekben majd a blogon beszámolok róla, van-e változás.

Egy barátom takarékosságból állt át alkoholra. A nyíregyházi tapasztalatok szerint az etanollal 15% fogyasztásnövekedést tapasztaltak, de ezt az értéket mondják a gyári etanolos autók esetében is. A mi Scion Xb-nknél ez azt jelenti, 8 liter helyett átlagban 9,2-et fogyasztana. Jelenleg a Tescónál az etanol ára 215 Ft, a 95-ös 273,9 Ft. Így etanollal 19,8, benzinnel 21,9 Ft kilométere. A havi átlagos 3000 kilométer autózásunkat figyelembe véve nekünk 6400 Ft megtakarítást jelentene, ha etanollal járnánk. A nagyobb fogyasztású Saab 900 esetében 8000 Ft megtakarítás. Jelenleg az E85 15% benzintatalmán van jövedéki adó, ha a kormány bekeményít és bevonja a jövedéki körbe az etanolt, akkor nem lesz olcsóbb mint a 95-ös.

Azt is szokták mondani, hogy az etanol víztartalma miatt megtámadja az alumínium alkatrészeket, sőt még veszélyt jelenthet az acéltartályok számára is. A nálunk kapható E85 a specifikáció szerint vízmentes etanol és szabványos szuperbenzin keverékéből áll, vagyis nem tartalmaz vizet. Az alkoholnak vízmentesnek kell lenni, különben nem keveredne a benzinnel, viszont az elegy bekeverve is hajlamos a vizet megkötni, és akkor már veszélyt jelenthet. Időnként ezért érdemes a tankot is tisztítani.

Ha jól tudom, az alkohol korrozív tulajdonsága miatt szeszfőzdékben is rézcsövekkel dolgoznak. Az összetettebb injektoros motoroknál a precíziós befecskendező fejet az alkohol bizony károsíthatja, főleg, ha azt is figyelembe vesszük, hogy az etanol kenőképessége még a benzinénél is sokkal rosszabb. A svéd alkoholos buszmotorokban fele-kétharmada az injektorfejek élettartama, pedig az E95ben van korróziógátló adalék is. Istvánék Swiftje esetében még nem jelentkezett gond, és az is lehet, hogy elmegy még egyszer ennyit vagy még többet. De a tisztánlátás kedvéért ilyesmire is számítsunk.

A nagyobb gond a hidegindítással lehet. Az etanol könnyebben kicsapódik ahelyett, hogy szépen elporlasztva várná a robbanást. A korszerű etanolosoknál a problémák kiküszöbölésére találták ki a hengerfej-melegítést, illetve az izzítást, ami kísértetiesen hasonlít a dízel megoldáshoz. Most télen kipróbálom, mennyire tényleges probléma a hidegindítási gond, de addig a hideg hónapokra fűtött garázs, illetve benzin és E85 fele-fele arányú keveréket ajánlom, azzal nem lesz gond.

A kipróbált Swift indul télen is, csak többet kell köszörülni. Brazíliában az időjárás miatt ez kevésbé érdekes, ezért ott helyenként tiszta alkohollal járnak. A belekevert 15% benzin a hidegindításnál segít sokat. Svédországban télen a kutaknál az etanolkeveréket 30% benzinnel dúsítják.

E85

  • 2579
    Kipróbálnám
  • 532
    Inkább maradok a benzinnél
  • 391
    Már azzal járok

Mint a fenti példák mutatják, akad olyan jármű, amibe bátran tankolhatnánk etanolt. Mégis arra intek mindenkit, kellő ismeret hiányában ne kísérletezzen tiszta E85-tel. Valószínűleg nem történne nagyobb gond, de például a komputer és főleg garanciális autóknál a szerviz nem örül az ilyen teszteknek. Ha korszerű autót szeretnénk alkohollal hajtani, fontoljunk meg egy gyári vásárlását, ami tudja, amit egy benzines, csak biztonságban alkoholozhatunk vele.

Ha viszont bátrak vagyunk, tudatosítsuk, hogy az új hajtási mód új szempontokat állít és új karbantartási módszereket igényel. Mérlegelni kell, hogy járművünkkel együtt alkalmasak vagyunk-e erre. Viszont ha fele-fele arányban járunk vele, csak az előnyét élvezhetjük. Én mindenesetre tovább kísérletezek.