Láttam Moha bá't!

2008.04.17. 18:25
Ha esetleg kérdeznének valamit a fejlesztő cég vezetőitől az új navigációs programról, ki ne ejtsék a szájukon, hogy kétezernyolcas ájgó! Megvető pillantás lesz a jutalmuk. Van ennek a szoftvernek rendes neve.

A Budapest – Tel Aviv tengely 2004 őszén maga alá gyűrte azt a magyar agytrösztöt, akik ezután izraeli tőke segítségével 2005-ben létrehozták az iGO "My Way" navigációs szoftvert, mindenféle kézi kütyüre. Az iGO-t könnyű kezelhetősége, viszonylag pontos térképei és a platformokkal szemben tanúsított elnéző magatartása (Widows Mobile alatt tán még egy varrógépen is fut) hamar népszerűvé tette.

A fejlesztők a szoftver legújabb generációját sokkal profibb marketingalapokra helyezték, immár a gyártó cég nevét is sulykolni akarják, ezért egyszer's mindenkorra tessenek megtanulni: Nav N Go iGO8 az új verzió becsületes neve. Ami térhatású navigációt tud, a nagyobb városok épületeit, jellegzetes tájékodási pontjait is megjeleníti 3D-ben (Magyarországon Budapest és a megyeszékhelyek lehetnek utcaképpel illusztrálva).

A cucc az új júzerek számára egy helyes kis kockadobozt jelent, benne a PDÁ-ba, okostelefonba, miegyébbe dugható (mini és normál SD-átalakítóval is megtámogatott) két gigabájtos micro-SD kártyával, a kézikönyvvel és egy DVD-vel. A lemezen tartalomkezelő alkalmazás lakik (Content Manager), mellyel a PC-ről konfigurálhatjuk a kártyát. Az iGO 8 ugyanis bő egy gigabájtot foglal, ha a teljes Európa-térképet felpakoljuk rá. Ha azonban szeretnénk, hogy a két giga mínusz iGÓ-nál is több hely maradjon a kártyán házipornó-képeknek, játékoknak, vagy MP3-aknak, lekaphatjuk az asztali számítógéppel Litvániát, Észtországot, meg pár olyan helyet, ahová mostanában nemigen megyünk, a felesleges POI-kat, akár a domborzati adatokat, és máris garázdálkodhatunk a felszabadult kapacitással.

Rendszerigény

  • Windows Mobile oprendszer
  • 300 MHz-es processzor (400 MHz ajánlott)
  • 64 MB szabad memória (128 MB ajánlott)
  • QVGA vagy VGA érintőképernyő

Akiknek már van iGÓ 2006-uk tavalyról, tavalyelőttről, azelőttről, de vágynak az újabbra, online frissíthetik a régit - 89 eurónyi forintért. Akik az idén vették meg az elődöt, az iGO My way 2006-ot, ne kezdjenek káromkodni: a my.navngo.com oldalon ingyen frissíthetnek újra. Ők csak azzal lesznek szegényebbek az új dobozt most megvásárlóknál, hogy a régi egygigás kártyával kell gazdálkodniuk (a szoftver ugye kártyához kötött), azaz nem vihetik mindenhova magukkal a teljes Európát.

Akik még régebben vettek magyar, vagy kelet-európai iGÓ-t, nem frissíthetnek. Viszont ne dobják el a kártyájukat: számukra a gyártó továbbra is biztosítja a térképek frissítési lehetőségét. Aki régi iGO-júzer, de a teljes Európát átölelő körutat tervez, beballaghat egy eladóhelyre, és a régi (legális!) kártyáért, valamint 27 900 bruttó forintért cserébe megkapja a szép, csillogó dobozt - 2008 június 30-ig él ez a lehetőség.

Moha bá' (Mohos Zoltán, GPS-guru, a cég senior tanácsadója) és munkatársai hosszasan ecsetelgették az új szoftver előnyeit. Természetesen szinte semire nem emlékszem az egészből, csak arra, hogy az új iGO tényleg sokkal színesebb, szagosabb és háromdébb, meg hogy a kezelőfelületek tényleg logikusabbak és átláthatóbbak, mint a régi. A szoftver tudná kezelni a TMC-t is, vagyis ha egyszer Magyarországon is megindul a Traffic Message Channel, a tájékoztatás a forgalmi dugókról, lezárásokról, az autóban lévő megfelelő hardveres cucc, és ha kell, érvényes előfizetés mellett az iGO a tervezésnél figyelni tud az aktuális közlekedési információkra.

A sajtótájékoztató végén egy kütyümagazin újságírója megkérdezte, ezt is fel lehet-e majd törni. A válasz: persze, mivel a memóriakártya minden adatot tartalmaz, ami a termék használatához kell - hiszen a fejlesztésnél fontos cél maradt a plug and play, illetve plug and go jelleg megtartása. Az online frissítési lehetőségek fokozatos kiterjesztésével a Nav N Go inkább igyekszik afelé lökdösni a felhasználókat, hogy ne érje meg vacakolniuk az illegális programokkal. Mivel a kütyük és szoftverek egyre olcsóbbak és olcsóbbak, úgy tűnik, igazuk is van, hogy nem ölnek pénzeket bonyolult, de szükségszerűen feltörhető biztonsági rendszerekbe.

Moha bá' lájv

Vicces volt élőben hallgatni Mohos Zoltánt, a '68-as születésű villamosmérnök-informatikust, azt az embert, aki a kocsimban szokta mondani, merre kell menni. Az én iGO 2006-om ugyanis az ő hangján beszél, a másik lehetőség, egy ismeretlen hölgy (talán Andrea?) orgánuma kissé kellemetlen a fülemnek. Moha bá' az új rendszerben is ott lakik, számomra továbbra is az ő baritonja jelzi majd a helyes utat.

A doboz április 28-tól kapható, negyvenezer forintba kerül majd. 43 ország, Oroszország kivételével egész Európa benne van. (Azt mondják a fejlesztők, hogy Oroszországból csak Moszkva, Szentpétervár, és az őket összekötő út van meg digitális térképen, ez meg nem elég ahhoz, hogy összekössék a Nagy Medvét a többi országgal.) Csak magyar, csak kelet-európai verzió nincs és nem is lesz.