MRC az új Cadillac-ben

2002.10.11. 06:23

A 2002-es Cadillac Seville STS új fejezetet nyitott a lengéscsillapítás terén. Ebben a modellben debütált a mágneses menetstabilizátor (Magnetic Ride Control). Úgy tűnik, a kis méretű alkatrészekből felépülő, számítógépes vezérlésű lengéscsillapító örökre elfeledteti velünk a folyadékba merülő dugattyúkat.

A hagyományos eljárás során sűrű folyadékba merülő dugattyúk egyenlítik ki az út keltette rázkódásokat. A csillapítás mértéke attól függ, milyen gyorsan engedik át a szelepek a dugattyú mellett a sűrű folyadékot. Kifinomultabb rendszerekben a számítógépvezérelt elektromechanikus szelepek szabályozzák a folyadék áramlását.

 
   
    A 2003-as Chevrolett Corvette szériatartozéka a mágneses menetstabilizátor

A mágneses menetstabilizátor szükségtelenné teszi a szelepeket. Az alkatrészek kisebbek, a reagálás villámgyors. Szintetikus szénhidrogén folyadékba kevernek mikroszkópikus vasszemcséket, melyek mágneses mező hatására alakzatba rendeződnek, így az ásványolaj konzisztenciájú folyadék egy ezredmásodperc alatt sűrű gélszerű masszává változik.

Ha megszűnik a mágneses erőtér, a vasszemcsék azonnal véletlenszerű elrendezésbe mennek át, a folyadék ismét híg lesz. (A folyamat mélyebb ismeretére vágyók a rheonetic.com oldalon találnak kimerítő elemzéseket.) Az elektromágneses tekercs a lengéscsillapító hengerének belsejében van.

 
   
 

A vezérlő számítógép másodpercenként 1000 utasítást ad a kerekenként alkalmazott lengéscsillapító elektromágneses tekercsének. Mivel a folyadék a másodperc tört része alatt változtatja jellemzőit, ötször gyorsabb reakcióidő érhető el, mint bármely korábbi lengéscsillapító esetében. A számítógép több érzékelő jeléből kalkulálja ki utasításait: figyeli a kormány szögét, az autó emelkedését, süllyedését, a sebességet, valamennyi kerék forgási pozícióját, a külső hőmérsékletet.

 
   
   

Valamennyi kerék saját lengéscsillapítóval rendelkezik, ezek teljesítménye az útviszonyok függvényében folyamatosan változik. Még a legrázósabb úton is könnyedén siklik át a jármű, hiszen a professzionális számítógépes rendszer szinte végtelen nyomásvariációt képes generálni.

A kerekek jobban fekszenek az úton, nő a menetstabilitás. Energiafelvétele minimális. A mágneses elvű lengéscsillapító alig kopik, megbízhatósága kiváló, bár kissé drágább az előállítása, mint hagyományos társaié. Csak akkor üthet be a krach, ha a vezérlőegység meghibásodik.

 
   
  Az okos kamionülés

Az újításra más iparágak képviselői is felfigyeltek. Az szinte természetes, hogy a kamiongyártók beépíthetik az ülések alá, így a hosszú úton is folyamatosn kényelmesen ülhet a vezető, automatika kalkulál a súlyával, az útfekvésnek megfelelően módosítja a pozíciót. Hasznos lehet földrengésveszélyes területeken a toronyházak biztosítására, vagy éppen a szélsőséges időjárási viszonyokat kiállni hivatott hidak felfüggesztésében.