Vélemény Vélemény

Ezt mi kötelezővé tennénk!

2011. augusztus 21., vasárnap 08:23
Ezek kellenek nekünk, nélkülük nem veszünk autót! Mire van szüksége a Totalcar szerkesztőségének? Néhány ötletet meg sem merek említeni…

Korábbi cikkünk, melyben megtiltanánk bizonyos dolgok használatát és beépítését az autóba, nagy vitát kavart – a szerkesztőségben is. Nem hagytuk abba, hanem azonnal tovább is szőttük a végtelen fonalat: mi lenne az, ami nélkül számunka nincs autó? Mi az, ami nem hiányozhat a tökéletes autóból? Nem versenyautóról van most szó, nem kell 500 ló, csak a szokásos napi használat: elvisszük a gyereket az óvodába és elmegyünk dolgozni, hétvégén meg hazaszállítjuk a nagyszülőktől a fél malacot.

Az első, amellyel szinte mindenki egyetértett, a jármű műszerezettségének tökéletesítése, mert például a 10%-ot csaló sebességmérő már vicces kategóriába esik az olcsó GPS-ek világában. Igen, a sebességmérő valós értéket mutasson, eltérése legyen egy százalékon belül, legyen akár GPS-támogatott, akár kerékmérethez kalibrálható, nekünk mindegy. Hasonlóan a vízhőfokmérő is valós értéket mutasson, ne olyan legyen a karakterisztikája, hogy hetventől kilencven fokig középen áll, ahogy a mai autókon szokás. Régebben még az is látszott a műszeren, ahogy nyit és zár a termosztát a hűtőkörben, ma meg úgy állnak a mutatók, mintha oda lennének ragasztva. Egyébként oda is vannak, egy egyszerű elektronikai trükkel. Alapvetően minden műszer pontos és valós értéket mutasson, a tank szintjelzője hangsúlyozottan. A fogyasztásmérők is kalibráltak legyenek, így a kalkulált hatótáv is pontos tudna lenni.

Komfort és biztonság témakörben az állítható kormányoszlop és a minden irányban állítható ülés alapvető, hiszen az emberek egyre nagyobb szórást mutatnak antropológiailag. Szintén a témakörbe tartozik a maximális holttér meghatározása, így a sokat takaró oszlopok mehetnek a levesbe, ahogy a lőrésnyi ablakok és a hátra kilátást gátló magas csomagtér is. Vagy ha igen, akkor egy tolatást segítő, működő radar kell, nem egy feleslegesen csipogó vészmadár. Maximalizálnánk a műszerfal méretét is a szélvédő alatt. Ez ugyanis egy hatékony napcsapda, amely képes még órákig fűteni és rontani a légkondicionáló hatékonyságát miután a napon parkolt az autó. Hölgyeknek tükröt mindkét napellenzőbe, megvilágítva.

Az alapáron járó és kötelező, jól működő Bluetooth kihangosító sokunk vágya, ez is a biztonságot szolgálja, az USB csatlakozó minden hangrendszerhez pedig a kényelem és praktikusság oltárán gyújt egy sokunk által kívánt gyertyát.

Többen viccesnek tartjuk, hogy nincs az autókban internet és az érintős, konfigurálható infopanel sem terjedt még el. A HUD-ot, azaz a Head Up Displayt, amely a fej elfordítása nélkül az üvegre vetít információkat, azt azonnal kötelezővé tennénk. Ezek ma már filléres dolgok és sokat javítanak a kényelmen, és az aktív biztonsági berendezésekhez hozzátartoznak.

A külső felszerelések között a tisztességes lökhárító, melynek kis részlete olcsón cserélhető, ha sérül, valamint a csúnya, de nagyon hasznos, legalább A5-ös méretű sárfogó lap került szóba. Talán ide sorolhatjuk az automata fényszórómagasság-állító berendezést és az automata távfénykezelőt, amelyet kötelezően írnánk elő, nem csak ívkisüléses fényszórókhoz. A nappal bekapcsolt, úgyfelejtett távfényt hanggal jelzi a rendszer. Egyébként az izzókat könnyen lehessen cserélni, ne a kerékdobból vagy lámpa-, lökhárító-leszereléssel.

A szereléshez kapcsolódva üdvözölnénk azt is, ha az alkatrészeket a lehetséges szintig szétbontva lehetne megvásárolni és nem kellene az 5 éves autó értékével összevethető részegységeket cserélni egy kis alkatrész meghibásodása miatt. Vicces, illetve siralmas, hogy a filléres alkatrészekből felépülő, megbízhatatlan elektromos egységek aranyáron mennek. Egy fojtószelepházban miért nem lehet külön cserélni a helyzetérzékelő potenciométert?

Annak ellenére, hogy az elején definiáltuk, hogy most nem örömautózásról van szó, hanem a praktikus haszonállatot határozzuk meg az autónk képében, nem maradhattak ki a dinamikával és haladással összefüggő részek sem. Az autó személyenként maximálisan 250 kg lehet, valamint 2 személyesnél nagyobb autó esetében személyenként 100 liter csomagtartó-térfogat kötelező. Nem a tulajdonképpen elméleti nulláról százra gyorsulást kellene teljesíteni adott idő alatt, hanem a 60-ról 100-ra, valamint a 80-ról 120 km/h-ra adott fokozatban történő gyorsulást. Az ötszemélyes, 1250 kg-os száraztömegű autónak ezt nem nehéz teljesíteni, nem kellene 300 lóerő.

A fogyasztásmérésnél egy életszerűbb ciklust definiálnánk és belevennénk azt is, hogy ezen ciklusban nulla fok környezeti hőmérséklet esetén mennyi idő alatt kell az utasteret 20 fokra felfűteni. Ha a motor ezt nem tudja normál veszteséghőből, akkor jöhet a kiegészítő fűtés, oldják meg, mert sajnos a mai korszerűnek tekinthető dízelek ebben a versenyszámban nagyon szánalmasak. Ha takarékosan vezetjük őket, akkor kell 20 km, hogy fűteni kezdjenek, kevés kivételtől eltekintve.

Egyébként nyilvánvaló, hogy valamiféle felmérést kellene csinálni a gyártóknak, mielőtt egy-egy modell alapfelszereltségét és formáit megalkotják. Legutóbb egy európai motorkerékpár-gyártó készítette úgy a 125-ös modelljét, hogy a célcsoportot, a 18-25 évesek véleményét megkérdezték és meghallgattak jó néhány vágyat és tanácsot.

Ha ezt a felmérést elkészítené mindenki, nem születnének olyan autók, amelyeket aztán csak úgy lehet eladni, ha erős árengedménnyel és extra garanciákkal próbálnak rá vevőket toborozni. Hiszen csak a feltett kérdéseket kell megválaszolni, de abból sem mindet.

Ismernek bevált módszereket? Ismerős volt valamelyik? Osszák meg velünk a cikk blogposztjában!

Totalcar áruház

tömítőgyűrű, főtengely| tömítőgyűrű, vezérműtengely
SUZUKI SWIFT 1.3 i Kabrió 1991-1996
2056 Ft
hosszbordás szíj
SUZUKI IGNIS 1.3 zárt terepjáró 2000-2003
2812 Ft
törlőlapát
SUZUKI BALENO 1.9 TD Kombi 1998-2002
4492 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

This is what happens if you go
on a safari driving a Smart
The natural environment of the Smart is the city. The little fella gets cold feet at the sight of an unpaved road, but this handicap has recently helped it to a prestigious award.