Láttál már NKH-st dolgozni?

2012. március 21., szerda 06:31 |
Ha valaki ma Budapesten jogosítványt akar szerezni motorra, megnyugodhat, hogy ebben a szezonban már nem fog sokat motorozni, hisz nyári vizsgaidőpontra számíthat. Holott egy ilyen jogsit bőven meg kellene tudni szerezni hat-nyolc hét alatt.

Mi civilek nem kifejezetten szeretjük az NKH azon alkalmazottait, akikkel kapcsolatba kerülünk. Valahogy mindig az jut az eszébe az embernek, hogy a műszakiért, vizsgáért jó sok pénzt lehúznak róla. Esetleg még meg is szívatják, ami újabb pénzekbe kerül. Ezek az NKH-s emberek nagyon megfontoltak, általában korán kezdenek, de korán is végeznek. Ami történetesen nem esik jól a társadalom éjjeli bagoly típusú felének – mármint az, hogy kora reggel ott ácsorogjon a műszaki vizsgaállomásokon, vagy a forgalmi vizsgán.

Nem tudom, megfigyelték-e már, ilyen szituációkban ezeknek az NKH-s embereknek van egy tempója. Nem kapkodnak, de haladnak. Aki viszont a versenyszférából csöppen az állami gépezetbe, legszívesebben a haját tépné. Mondjuk műszaki vizsgán miért egy ujjal gépelnek? Megmondom: mert ezek műszaki emberek, és nem titkárnők. A rendszer pedig olyan, hogy be kell pötyögniük csomó mindent. Nem kell nagy látnoknak lennem, hogy megtippeljem: ennek kilenctizedét teljesen feleslegesen.

Mert sajnos hiába a népességnyilvántartással, gépjárműnyilvántartással és már ezer állami informatikai rendszerrel összekötött műszakivizsga-rendszer, valamiért ezeknek a szerencsétleneknek állandóan klimpírozniuk kell a számítógépen. Egy ujjal, mert így tudnak. Miközben az összes mért adat egyenesen megy a központba, automatikusan, fotóstól, mindenestől. Hogy a francban van ez? Műszaki szempontból egy vizsga nettó tíz perc, mégis valahogy egy órára nyúlik az egész, feltéve, hogy nem fagy le a milliárdokért, versenytárgyalás nélkül vásárolt rendszer.

legyünk kicsit megértőek

Akármennyire is utáljuk hát az NKH-sokat, legyünk kicsit megértőek. Minden cselekedetüknek meg kell felelnie egy kusza jogszabálytengernek – ha én ilyen helyzetben lennék, még köszönni sem mernék. Kitalálják az egyablakos ügyintézést, de nem a működés racionalizálásával, hanem egy ablak kapja meg tíz másik melóját, amiből persze kilenc eleve felesleges volt. Ossza be, ahogy tudja. Átlag négyévente átszervezik, átnevezik, összevonják, új vezetést kap, kicsit kuszálnak a jogi háttéren, új szoftvereket írnak elő, készítenek egy máshogy használhatatlan weblapot...miközben az NKH-hangyák végzik a napi munkájukat.

Úgy tűnik, két év kellett, hogy az új NKH-vezetés átlássa a rendszer működését annyira, hogy felügyeleti szervével (Nemzeti Fejlesztési Minisztérium) összefogva alaposabban megakasszák a dolgokat. Ezt onnan tudhatjuk, hogy most tört ki az első botrány. Mert a közszférában leépítések vannak, hát itt is. Így gyorsan megszabadultak azoktól a vizsgabiztosoktól, akik a gépjárművezetőket vizsgáztatják. Eleve kevesen voltak, hiszen ők köztisztviselők, tehát drágák, és a magyar állam hatósága nem képes a magyar állam terheit megfizetni. (Budapesten a maradék negyven vizsgáztatóból csak tizenhármat hagytak meg.) A munka javát alapból külsősökkel végeztették, másodállású vizsgáztatókat foglalkoztattak. Na, őket úgymond nem tudták tovább foglalkoztatni, több, mint százat.

Persze áll a bál, az Index is foglalkozott a témával egy cikkben. Hirtelen kiderült, hogy akármennyire gyűlöletesek az NKH-s fickók, valójában nincs élet nélkülük. Igaz, a vizsgáztatókat ráadásul már kiszervezték rég, valójában már  nem is NKH-sok.

Ma Budapesten aki nagymotorra szeretne jogosítványt szerezni, jó eséllyel nyárra kap időpontot. Autóra picivel előbb, alig két hónapot kell várnia. A legdurvább a B125-ös vizsga (vagyis a B kategóriás jogsival rendelkezők A1-es vizsgája), hisz itt a tanfolyam csak öt óra, mégis hónapokba telik a gyors jogsi megszerzése.

Állítólag egyes sötét lelkű oktatók már fel is találták a vizsgaidőpontok feketekereskedelmét.

Mi persze ücsörgünk itt Budapesten és azt hisszük, hogy ez itt a világ közepe. Gondoltam, szúrópróba jelleggel kérdezzük már meg, mi van vidéken. És ha már megtehetem, Békés megyét vettem, elvégre onnan származom. Nem a világ közepe, Magyarország szegényebb vidékei közé tartozik, viszont pont elég messze is van Budapesttől, hogy az emberek megőrizzék a józan eszüket. Beírtam a gugliba, hogy Békéscsaba és autósiskola, az eredménylistáról találomra kiböktem egyet, felhívtam. Felvették.

alaposabban megakasszák a dolgokat

A Thermál Autósiskola ügyvezetőjét, Pap Andrást sorsolta ki nekem a kereső. Tetszenek tudni, mennyi a várakozási idő a vizsgára arrafelé? Két-három hét, attól függően, hogy mennyire finnyás az oktató, és utál-e korán kelni, vagy elfogadja a hajnali időpontot. Azaz teljesen normálisan megy minden, ahogy eddig is.

Pap úr azt is elmondta nekem, mi a trükk. Ott változatlanul foglalkoztatják a másodállású vizsgáztatókat, már csak azért is, mert mindössze két főállású van. Ha megnézzük, nagyjából azonosak az arányok: Békés megyének háromszázezer lakosa van, Budapestnek cirka kétmillió, itt tehát hat-hétszer több a főállású vizsgáztató. De ez önmagában nem lehet elég. Pap úr szerint eleve tévedés ez a másodállásosdi, a vizsgabiztosság külön szakma, nem pedig pótmegélhetés nyugdíjasoknak és ráérő iskolavezetőknek.

De egészen pontosan milyen megélhetésről van szó? Egy forgalmi vizsga díja személyautóra és motorkerékpárra 11 ezer forint. Mit gondolnak, ebből a vizsgáztató mennyit kap?

Nem annyit, kevesebbet. Még annál is kevesebbet, mint amit másodszorra tippeltek.

Még annál is kevesebbet

A megfejtés: ötszáz forintot. Mindez egy órára. Azt számolgattuk a szerkesztőségben, hogy az elhajtott másodállású vizsgáztatók valószínűleg a McDonalds-ban helyezkedtek el, és nem értik, hogy ezt miért nem tették meg korábban.

A maradék 10500 forint az államé. A hatóság nem csak őrködik a vezetési tudásunk felett, meg vigyáz arra, hogy még véletlenül se húzzanak félre a fékeink. Ha ugyanis az ország fejőstehene az autós, a hatóság a fejőgép. Pap úr ezt egy kicsit másképp fogalmazta meg. Egészen pontosan az intézményesített útonállás kifejezést használta a profitrátával kapcsolatban. Igaz, erről sem elsősorban a hatóság tehet, hisz hoznia kell a Pénzügyminisztérium (bocsánat: Nemzetgazdasági Minisztérium) bevételi előirányzatait. .

Tudjuk, hogy a gépjárművezetők oktatása finoman szólva sem most éli fénykorát, az iskolák már kínjukban tisztességtelen eszközöket is bevetnek, hogy ne dőljenek be. Pap András elmondta, hogy a náluk évi 3-400 tanuló van, ebből úgy hetvennek kell félretenni a kartonját, mert időközben kiderül: a forgalmi órákra már nincs pénze. Őket most külön megszívatták azzal, hogy a KRESZ-vizsga érvényességi idejét két évről egy évre csökkentették, tehát ha 366 nap múlva lenne is pénzük, kezdhetik a nulláról.

És a tápláléklánc végén ott vannak a vizsgabiztosok, akik eddig is szánalmas pénzért dolgoztak. Ilyen összegeknél tényleg csak az erkölcsi tartásukon múlik, hogy egy ötösért vagy tízesért elnézzenek egy-két bakit a vizsgán, nem? Elvégre hatalmuk van, és azt egy ilyen balkáni berendezkedésű országban nem lehet tisztességes módon forintokra váltani. Legalábbis mi ezt Budapesten így látjuk, de ahogy a korábbi cikkeink kommentjeiből kiderült, a korrupciós helyzet is megyéről megyére változik.

a tápláléklánc végén ott vannak a vizsgabiztosok

Ebben az egészben már nem is az a bosszantó, hogy a nyomorult tanulók, miután a gatyájuk ráment, hónapokig vártak, még csak nem is tanultak meg rendesen vezetni. Hanem tudják, miért üt meg a guta? Az Indexnek a már említett cikkében a következőt olvashatjuk: „Hétfő este végül mégis közleményt adott ki Pesti Imre kormánymegbízott. Eszerint a kevés vizsgabiztos miatt kialakult helyzet megoldásáért Budapest Főváros Kormányhivatala egyeztetést kezdeményezett, a tárgyalások eredményeképpen a kormányhivatal költségvetése már márciustól "megengedi", hogy a vizsgabiztosok számát csaknem megduplázzák.

Már elnézést, ha felteszem a kérdést: hogyhogy megengedi?! Kedves polgáraink, türelmüket kérjük, sajnos most pénzszűke miatt nem tudunk extraprofitot befogadni?! Ez már tényleg a vég.

Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Címkék:

A Totalcar címlapjáról ajánljuk

Amitől a szerelők a falra másznak
Amitől a szerelők a falra másznak
Nem kevesebb, mint 800 kilométer próbaút kellett, hogy előjöjjön az átkozott hiba.
Kacsa vagy Bogár?
Mindkettőt a második világháború előtt készítették, mindkettő olcsó, népautó. Mégis rettenetesen mások.
Nepper Szívódízelek közül mit vegyek?
Kamionos vagyok, dízel kell. Sok autó szóba jön, de nem tudom, mit válasszak. Ön szerint mi legyen?
Egy felhőkarcoló tetején pózolt az új Mustang
Darabokra vágtak, majd lifttel felvittek az Empire State Building kilátójába egy új Mustangot.
Teszt Népautó lett volna a Bogár helyett
Ha egy kicsit észnél vannak, nem a Minié lesz a modern csoda-kisautó cím az ötvenes években. Hanem a Volkswagené.
Jazz dögösebben: itt az új HR-V
A Honda megint rátalált a régi típusjelre, és most is ütős autóra tette.
Azt hitted, a LaFerrari a csúcs?
Házon belül licitálják túl a Ferrari csúcsmodelljét. Jön a következő XX.