Bűnronda és nem ez a baj

2012.08.09. 08:16
0 hozzászólás
Kollégánk megtörve ült le a helyére, kezét arcába temetve ingatta fejét. Hogy mi történt? Meglátott egy új színű BKV-buszt. Aztán egy másik is látta élőben és a mai napig gyötri a látvány.

- Pista, nem csak az a baj, hogy milyen a színe, de bal kézzel a seggemben szebbet fényezek. Kráteres, hullámos, iszonyatosan narancsos, a díszlécek telibe fújva, nem tudom, mennyibe kerül ez, de ha nekem ilyet adna le a fényező, biztos, hogy nem venném át.

Annak idején felröppent a hír, hogy hatmillió forintos darabáron fényezik újra a BKV-buszait, de a hoax hamar el is halt. Először is öntsünk tiszta vizet a pohárba: első körben a 19 frissen és (szokás szerint) használtan Dániából vásárolt Volvót festik (a fényezés szót inkább mellőzzük), ezekkel már szembesülhetnek az utasok, ha mernek.

A BKK szerint az új szín nem kerül semmibe, hiszen az épp forgalomba állított buszokat amúgy is átfestették volna – csak a szín lett más, a költség a régi. Alapvetően 6-800 ezer forintot emlegetnek, ami elég messze áll a hatmilliótól, de 800 ezer és 1,2 millió közötti áron már akár tisztességes minőségű fényezést is kaphatnának. Maga Vitézy Dávid, a BKK vezetője is elismerte, hogy helyenként kilóg a lóláb és kivillan (!) az eredeti sárga szín, de állítása szerint a közeljövőben ezek az esztétikai problémák megszűnnek.

A jelenlegi egyetlen magánszolgáltató, a VT Transman, amelynél ezek a buszok is készültek megkeresésünkre lapzártáig nem válaszolt, pedig mindössze annyit szerettünk volna megtudni, mekkora költséggel jár egy ilyen minőségű színlocsolás.

Jelenleg 69 busz fényezése van készen. A 15 évnél idősebb buszok meg sem kapják már ezt a színt, jó eséllyel kikopnak, mire sorra kerülnének, hamarosan több mint 100 guruló medence közlekedik a fővárosban. Talán jobb is, hogy szerencsétlen, jobb sorsra érdemes Ikarusokat mellőzik, rozsdamarta doboztestüknek mi sem hiányzik jobban, mint egy ilyen hirtelenkék villanás.

Vitézy Dávid, a BKK vezetője kérdésünkre elmondta, hogy a döntés – bár akár kizárólag a BKK hatáskörében is állhatott volna – a fővárossal mély egyetértésben született. Így a teher szépen elterül, megoszlik. Kérdésünkre, hogy mégis ki választotta a RAL palettájának e betegbíbic-kékjét, nem tudott választ adni, szerinte közös volt a döntés. A sötétkék-szürke kombináció komorsága késztette őket arra, hogy ez a kék legyen a nyerő. Az 5015-ös színkód amúgy égkék néven fut, de lehetne ez akár Hajnali Kék Lagúna-szín is, akkor is bugyikék marad.

Terv – végül is – volt, hiszen már július harmadikán közzétett a BKK néhányat, és bár egyes nyilatkozatokban feltűnnek misztikus dizájnerek (ami mellesleg hülyeségnek tűnik egy színnel telibelocsolt busz esetében), az alapvető választék csak a kék különböző árnyalataira szorítkozott. Vitézy elmondása szerint a vad, cifra matyómintás látványterveket elvetették (bár csodás gyűjtemény lehet, amit szívesen megosztanánk olvasóinkkal), maradt az egyszerű megoldás.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE), melynek sorait anno Vitézy is gazdagította, most élesen kritizálja a döntést.

"A VEKE tiltakozik a BKK eljárása ellen, és követeli, hogy az önkényes átszínezgetési őrületet állítsák le. Budapest városképének helyreállításáért pedig a döntésért egy személyben felelős BKK vezérigazgatónak kell helyt állnia, a saját fizetése terhére."

Szíve joga, de sajnos olyan hülye indokkal, melynek hallatán csak az a benyomása lehet az embernek, hogy a VEKE elnöke és Vitézy közti meccs is érdekes.

Ezek szerint a fővárosnak van egy saját kék színe? Ami nem idegen tőle? Mégis, melyik? A Duna szürkéskékje? A város felett terjengő szmog, vagy Szabadságszobor kitágult pupilláinak néhai türkize? Hagyjuk már a porhinést és egymás abuzálását, tiltakozzanak azért, mert ronda a szín, de ne azért, mert Budapesttől idegen.

Hogy miért marja egymást a VEKE és a BKK, mint Waldorf és Statler a Muppet Show páholyában, maradjon az ő dolguk. Érdekel ez minket? Vagy az utasokat? Nem.

Az már annál inkább, hogy a megszokott és bevált (merjük kijelenteni: tradicionális, hiszen már a második világháború után feltűnt a kék-szürke) BKV-kombináció eltűnik. Figyelem, indoklás következik:

...a kissé komor, idejét múlt sötétkék buszszínt – a hagyományokat megőrizve és a régről Budapesten ismert kék szín dominanciáját megtartva – egy fiatalosabb, korszerűbb és könnyebben azonosítható színre cseréljük többletköltség nélkül. A világosabb árnyalatú színezés a hőségben a buszok utasterének felmelegedését is mérsékelheti. Az egységes megjelenés hozzájárul a buszok beazonosíthatóságához, ami könnyebbséget jelenthet a vidéki, külföldi használók számára abban, hogy megállapítsák, a budapesti közlekedési jeggyel, bérlettel milyen buszokat vehetnek igénybe például a Volánbusszal vagy épp a turisztikai célú hop-on-hop-off buszokkal közös használatú megállókban.

Hogy komor lenne? Kérdezzék az utasokat (ja, nem, őket nem kérdezte senki), szerintem nem a színnel volt bajuk. Hogy mitől korszerűbb a világoskék, rejtély, ahogy az is, mennyivel lesz alacsonyabb az utastér hőmérséklete, ha az eddigi szürke helyett kék lesz a tető. De hogy mostantól messziről azonosítják majd a buszokat, az hétszentség. Pláne, ha a telibe fújt szellőzőrácsokat is megfigyelik, gondolom, a motortérbe is került némi köd.

A színátmenetes, mintás járműveket a telephelyeken nem tudják hasonlóan lefújni, így a színátmeneteket a balesetek után különböző, eltérő színű paneldarabok tagolták, ezzel finoman szólva is sajátos megjelenést kölcsönözve a járműveknek. A cél tehát egyszínű, könnyen újrafényezhető és üzemeltethető, a hagyományokhoz igazodva kék színű, de az eddiginél dinamikusabb színárnyalatot magán viselő jármű volt, melynek tervét formatervező szakértők készítették el.

A képeket elnézve felháborodásomnak adnék hangot, sőt, adhatna hangot bárki, aki találkozott már a Windows Paint-tel, vagy hasonló kvalitású rajzprogrammal. Nehéz lehetett az ajtó körüli éleket ilyen finoman szögletesíteni, mondhatni a Photoshop-használat esszenciája összpontosult a lefotózott buszt kiszínező formatervező szakértő kezében. Az utólagosan, művészi érzékkel rámontírozott BKK-logók és feliratok pedig legalább háromdanos PS-felhasználót feltételeznek.

Duplaszaltó: szívjanak a taxisok is. És az utasok

A BKK-nál dolgoznak, ez kétségtelen, hiszen az onnan kiszivárgott legújabb agymenés is ékes bizonyíték erre. Emlékeznek még tán a taxik körül kialakult hercehurcára (ha nem, itt utánaolvashatnak). Ott és akkor szintén ment a kavarás a színek körül, az állampolgárok és az arculat érdekében (mennyire lelkülön viselik nem?) egységesíteni akarták a taxik színeit is: fekete-sárga lett volna a megoldás. Nos, ez az ötlet időközben szép csendben kimúlt, a taxisok fellélegezhettek: ennyivel kevesebb a gondjuk. Nem is sejtették, hogy valójában csak magasabb oktánszámú benzint tankolnak a kormányzati szopatógépbe, az pedig felpörgött és egy még csodálatosabb megoldással rukkolt elő: ezüstszürke taxik, ciánkék ajtókkal és tetővel, tamtarará!

Csodálatos lesz, elhihetik, mintha mindegyiket körbetörték volna, majd tetőre rakták és az elemek bontóból pótolták volna. Ez igen! Hogy egy kicsit rendőrautós? Na és? Hogy így akár össze is keverhetik az egyes társaságok autóit az utazók? Na és? A lényeg, hogy a kék-mánia folytatódjon. Istenem, csak remélem, hogy a háttérben valójában egy iszonyatos Standox-raktárkészlettől való megszabadulás áll, nem egy kék korszakát élő ember lázálma. Mert a korrupciót már könnyebb befogadni, mint a hülyeséget. Ha maradt még egy kis önálló döntési joga a Fővárosi Közgyűlésnek, akkor nem fogadja el a javaslatot. Különben nyugodtan akasszuk ki a Budapest tábla alá a Kék Osztriga Bár-cégért is.

Megindokolni persze mindent meg lehet, én meg tudnám magyarázni a Higgs-bozont is, nem csak egy szerencsétlen, gyomorforgató kéket, de van egy kis bibi. Ezen a színen nagyon hülyén fog mutatni az odaokádott korom. Márpedig 2012-ben nem a buszok színe, hanem a műszaki állapotuk az, amelyikre inkább oda kéne figyelni. Lerobban, kigyullad, tolni kell, elszabadul, vagy éppen nem indul, kiesik belőle valaki menet közben, beesik az eső, klíma csak héba-hóba van valamelyikben, vagy megkérik az utast, hogy szálljon le, mert innentől a sofőr nem vállal felelősséget (megtörtént).

És persze füstöl. Füstöl reggel és este, füstöl az utasokra, füstöl a motorosok arcába, a járókelők szeme közé vagy csak be a nyáron lehúzott ablakon, füstöl a turistákra és babakocsiban síró kisdedek jelzik, merre jár egy-egy vénebb Ikarus vagy nyúzott Volvo. A buszvezető szív, mert jó érzésű ember szégyelli magát egy ilyen rom miatt, az utasok szívnak és alles zusammen szív az egész város, amikor a lezárt Alsó-rakpart helyett a fákkal övezett sétányokat borítják ködbe. Vagy az olyan helyeket, ahová más jármű nem teheti be a kerekét, csak a levágott tetejű, füstokádó, városnéző Ikarus, lapulevél méretű koromlepedőket tüsszögve. Papp Tibi cikke óta mi sem változott, mi fizetjük, ők füstölik.

A nem budapestiek talán nem érzik át ennek a súlyát, pedig ott sem túl rózsás a helyzet a buszok technikai állapotát illetően, de egy ilyen nehezen mozduló masztodon, mint a BKV, ilyen talán a világon nincs. A buszok folyamatos lerobbanása, a műszaki hibák vajon mire utalnak? A karbantartás hiányára vagy csekély voltára? Persze, szegény embert az ág is húzza, a régi idők kibogozhatatlan gordiuszi csomójaként megmaradt BKV-t kusza szervezete, iszonyatos logisztikája és érthetetlen gazdálkodása (illetve azoké, akik ezt befolyásolják). A tönk széléről jajgat már évek óta: nincs pénz, testvérek, nem adóznak a polgárok, szarok a buszok, rossz a menetrend, lusták az emberek, apad a Duna, és különben is, mi igyekszünk.

Francokat. Mindig ugyanaz a lemez. Lassan a valamit is érő szakemberek is megcsömörlenek, elmennek, azok, akik értenének hozzá, sokszor nem jutnak szóhoz, eközben pedig nem ritka az olyan busz, amelyik 800 ezer forintnyi olajat fogyaszt el két hónap alatt. Ez 700 forintos literenkénti áron számolva csaknem 20 liter. Naponta. Tudják, mennyibe kerülne egy teljes motorgenerál egy 415-ös Ikarusra? Kábé 800 ezer forintba.

Szervezetten bliccelnek már Szlovákiában is

Míg Magyarországon azzal szenvednek, hogy Törpilla combtövéhez hasonló kékkel fújják le a buszokat, addig Pozsonyban a bliccelést próbálják szervezett keretek közé szorítani. Természetesen nem a közlekedési vállalat igyekszik, hanem az utazók egy csoportja: a svéd és olasz példát tökéletesítve megalakították a bliccelők zárt érdekszövetségét.

Ahelyett, hogy bérletet vennének, 18 eurós féléves tagdíjjal szállnak be a Tribus Bratislava kasszájába - ebből fedezik azoknak a tagokat a büntetését, akiket lógáson kapnak. Úgy tűnik, a modell működik, számos fiatal száll be a rendszerbe, ha más nem heccből. Oldalukon azon túl, hogy pénzt gyűjtenek, hasznos információkkal is szolgálnak: az ellenőrök fotóival és kedvenc helyeivel segítik azokat, akik nem kívánják támogatni, csak kihasználni a közlekedési vállalatot.

Magyarként leginkább a Tribus név ijesztő: nekem azonnal Tribuszerné neve ugrott be - tudják, ő volt a legendás pilótajáték szervező, aki tizennégyezer ügyfél becsapásáért kilenc évet ült. A szervezett bliccelés működik, de várjuk ki a végét - vagy bedől, vagy átterjed Budapestre is. Pontosítás: már itt van!

- Zirig Árpád -

Kérdésünkre a BKK cáfolta, hogy a felújítási és a fogyóköltség-keret közötti jelentős különbség miatt léphet fel ilyen helyzet, de a BKV-nál keretgazdálkodás folyik, az pedig nem túl flexibilis, ha akkut probléma (eldurrant vízpumpa, repedt hengerfej) merül fel.

Vitézynek speciel a javára írandó, hogy nem próbálta meg elködölni a problémát, de nem is lehet. A tény, hogy a VT Transman által üzemeltetett buszok huszadannyi (!) műszaki meghibásodást produkálnak, mint a BKV saját buszai, sokatmondó. Szerinte – természetesen némi kötelező retorikát belecsempészve – a régi, szocialista nagyvállalatokra jellemző csapnivaló belső logisztika és rossz kialakítás a felelős azért, hogy egy-egy alkatrészre egy évet kell várni, amíg az ország egyik raktárából Budapestre érkezik.

Szó szerint: Spórolásból nincs megfelelő raktárkészlet és mire egy megrendelés végigmegy a hat szervezeti körön és közbeszerzésen, addig eltelik egy év. Nem jól szervezettek a folyamatok, a garázs művezetőjének semmi ráhatása nincs arra, mikor és milyen alkatrészek állnak rendelkezésére, nincs érdekeltségi rendszer a meghibásodások számának csökkentésére, senki nem felelős ha ugyanaz a busz egymás utáni napokon sokszor lerobban, stb.

Ezért várható, hogy ősszel nem csak a teljes busz-üzemeltetési ágat, hanem a kusza belső szervezeti kialakítást is teljességgel átszervezik. Kíváncsian várjuk, mennyivel kevesebb lerohadó, önnön taknyán-nyálán csúszó busszal találkozunk majd decemberben. De az is lehetséges, hogy megint elmagyarázzák nekünk, hülyéknek.

Közben folynak a beszerzések, mások levedlett buszait színezgetik, mintha újak lennének, nyögve-nyelősen talán augusztus végéig eldől az is, ki szállíthatja az új járműveket. A Gazdasági Rádiónak adott interjújában Vitézy leszögezte: a kínaiak biztosan nem, hiába jó és gazdaságos a tesztelt villanybusz, de háromszor annyiba kerül, mint egy Euro IV-es. Az, hogy ez hosszú távon esetleg előnyösebb lehetne, nem beszélve a nulla emisszióról, a sokkal alacsonyabb fenntartási költségekről, már nem került szóba.

Logikusan adja magát a kérdés és a feltételezés, hogy az új buszokat a legalább öt, nagy hazai gyártótól rendeljék meg, de nem. A BKK-főnök szerint az EU-s direktívák megkövetelik az egyenlő versenyt, nem részesíthetik előnyben a hazai gyártókat, hiszen pl. Párizsban is MAN és Mercedes buszok járnak. Igen, milyen igaza van. Az, hogy a buszflotta gerincét hazai gyártású Renault, Irisbus (összeszerelő üzem Lyon mellett) és Heuliez-termékek adják, az smafu. A 4577 párizsi buszból 948 nem francia gyártású. Úgyhogy hiába vannak bajban a hazai gyártók, hiába felelnek meg buszaik Los Angelesnek is, az átlátható verseny megköveteli, hogy ne részesítsék őket előnyben...

Kacagjanak fel bátran, ha nem hiszik el, hogy a mindenkori kormányzat képtelen lenne (pláne, ha magyar) úgy kiírni egy közbeszerzést, hogy csak a hazaiak járjanak jól, munkahelyek ezreit teremtve meg ezzel.

Kíváncsiak lennénk, mit mondanak a BKV-sofőrök, vajon mennyi idő lenne még az Ikarusokban, ha felújítanák őket. Hiszen tudjuk, egy jól beállított öreg dízel nem kormol, nem füstöl. Hogy a Gyömrői úti felújítótelepet - ahol éveken keresztül csontig lebontva, profi módon építettek újra buszokat - szépen csendben megette a Sárkány Center, az már tényleg csak egy szomorú intermezzó az egész történetben. De innen jelezném, hogy ez még gyenge: mindenképpen szeretném, ha gyorsan beleszólna még az Emberi Parkolásért Mozgalom vagy a Levegő Munkacsoport, úgy lenne az igazi, kitehetnénk a kirakatba az egész BKV-t.

Itt hozzászólhat.